Sollicitatietopic (Deel 1)

Thanks! Je woorden geven me meteen vertrouwen :grin:
Ik heb straks overleg, ik vermoed dat er wel iets over de nieuwe vacature gezegd gaat worden. Daarna stuur ik mijn leidinggevende even een berichtje dat ik wil praten en welke dagen ze volgende week op kantoor is.

Ik wil duidelijkheid wanneer laatste afapraak is, gaat allemaal zo langzaam daar.

Moet op mn huidige werk ook dingen regelen en straks gaat mn baas op vakantie, ook beetje raar om per mail ontslag te sturen zonder eerst gesproken te hebben. Daarna wordt het allemaal krap.
Als hij terugkomt heb ik vakantie en dan is de bedoeling om niet meer terug komen als het doorgaat.

Edit: ben gebeld. Volgende week voorwaarden gesprek.

Maar mijn werk belde ook en bieden ook allemaal leuke en hulpvolle dingen aan. Wat stom weer dat dit tegelijk gaat.

Ga nu weer twijfelen.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een baan. Op vrijdag had ik een mail gekregen met mij in de cc dat ze alles in orde gingen maken en ik een link zou krijgen, zodat ik gegevens kon uploaden.
Inmiddels is het donderdag en heb ik nog steeds geen link ontvangen, wanneer zouden jullie een mailtje sturen? Ik ben heel ongeduldig maar wil m’n huidige werkgever ook informeren.

Helemaal eens met dit bericht! Indd vooral bij intern solliciteren gaan zulke dingen wel uitkomen. Dat vind ik zelf een beetje het nadeel daaraan. Anderzijds: hoe meer mensen weten van je ambities of interesses, hoe beter.

Och jeetje, Ik vind belletjes al heel spannend en heb liever een fysiek gesprek dan door de telefoon.
Nu kreeg ik gister een mail van een bedrijf of we vandaag om 10 uur even konden bellen. Maar ik reageerde gelijk op de mail waardoor ze vroeg of we op dat moment konden bellen. Ik heb op beide ja gezegd
 later kreeg ik een mail dat het op dat moment toch niet uitkwam. Daarna kreeg ik een mail dat het vandaag om 1 uur zou zijn, Daarna kreeg ik een appje dat ze zo snel mogelijk zou bellen
 Toen kreeg ik een appje dat ik over 10 minuten gebeld zou worden
 En nu is het inmiddels alweer een poos later. Ik vind het een beetje een vreemde sollicitatie procedure.

1 like

Thanks @nello en @monkeyslut had toch maar gemaild en moet nog even geduld hebben, omdat het een heel systeem is.

1 like

Komt lekker chaotisch over, ook niet fijn dat jij dan steeds zit te wachten. Ik denk dan, spreek gewoon 1 moment af waarop het sowieso kan, in plaats van steeds verschuiven maar wel van jou verwachten dat je kan

2 likes

Beetje een leek in dit, dus ik hoop dat jullie tips hebben;

Zojuist een sollicitant gehad die ik perfect vind voor een functie.
Ik zou het graag zsm willen kortsluiten met haar / haar willen aannemen.
We hebben het gesprek afgesloten met dat we na het weekend/ maandag elkaar laten weten wat we ervan vinden en hoe verder. Maar ik ben enthousiast en wil haar niet laten lopen, en de tijd dringt ook een beetje voor mij.

Raden jullie aan haar nu al te mailen om te zeggen dat ze wat mij betreft de baan heeft? Of kom je dan te happig over en moet ik tot maandag wachten? (andere sollicitant is 2e keuze maar laat het me morgen waarschijnlijk al weten) dus ik wil bij haar dan proberen uit te stellen of aangeven dat ik anders tot maandag moet wachten met terugkoppeling.

Direct actie ondernemen. Ik heb wel eens in die rol gezeten van de sollicitant zou het een halve week later weten (ik was de laatst uitgenodigde)en werd een aan het einde van de middag nog gebeld. Kon het erg waarderen dat ze eerder mij enthousiast opbelde, had andere dingen lopen maar dit trok me wel over de streep.

5 likes

Ja dit @Tubing, alleen maar fijn juist dus ik zou zeker al contact met haar opnemen. Je hoeft hier geen hard to get te spelen. Kanttekening wel dat ik zou bellen en niet mailen, iemand een baan aanbieden na sollicitatiegesprek is gebruikelijker en ook beter wat mij betreft per telefoon, je hebt elkaar immers al gesproken en wil een relatie aangaan, een mail vind ik dan te afstandelijk. Bovendien kan je dan meteen bespreken hoe en wanneer verder de formaliteiten af te handelen.

2 likes

Eens met @Lemongrab . Snel bellen :bell: :bellhop_bell:

1 like

Gedaan! Thankss :smiley: Ze wil het nog even bespreken met vriend en ouders. Maar was heel enthousiast en zag zo niet in wat haar zou tegen houden. Dus ik hoor het nog van haar.
Spannend dit! haha zeker zo van de ‘andere kant’.

3 likes

Ik heb vorige week ergens een gesprek gehad en ben woensdag 2x gebeld door 1 van die medewerkers, maar kon niet opnemen. Heb m al 4 keer teruggebeld, voicemail achtergelaten en hoor gewoon niks? Ook geen mailtje gekregen ofzo?

Voor mij is vorige week alles ineens omgeslagen en er bestaat een kleine kans op een vast contract dus ga sowieso afwijzen maar dit is toch gek? Had ook een ander gesprek vooraf al afgezegd via de mail met bovengenoemde reden, nooit antwoord op gehad.

Is het in jouw ervaring gebruikelijker om telefonisch de baan aan te bieden? Dat is mij in mijn hele werkende leven nog nooit gebeurd :smiley: Grappig, dat herken ik echt niet.

O echt? Grappig, dacht dat dat wel gebruikelijk was. Ik word altijd gebeld na een gesprek eigenlijk, vaak ook zelfs na een afwijzing (als het een beetje ver in de procedure was dan). Nouja het verschikt blijkbaar per sector! Ik vind een telefoontje wel leuker eigenlijk met zulk nieuws.

1 like

Ik ben ook altijd gebeld in m’n hele werkende leven. Zou een mailtje heel raar en onpersoonlijk vinden!

2 likes

Ik vind het allebei prima eigenlijk, vind mailen tegenwoordig zo normaal dat ik het niet onpersoonlijk meer vind ofzo :slight_smile: ook @Lemongrab Maar misschien ook omdat ik werk heb waarbij over het algemeen vrij veel mensen werken die bellen niet chill vinden en het ook nauwelijks hoeven te doen.

Ik ben afgewezen na 2 gesprekken omdat ze voor iemand meer Junior willen gaan (ik heb 3 jaar werkervaring waarvan amper in dit werkgebied maar beetje gebluft in de gesprekken natuurlijk). That’s a first, lol

8 likes

Heb woensdag 2e gesprek bij mijn ‘droom’ bedrijf gehad, een bedrijf waar ik al 3 jaar superfan van ben en de eerste vacature waar ik sinds juni 2020 op gesollicteerd heb die echt al mijn wensen aantikt.
Het wachten op een reactie is echt kak, ik kan me nergens op concentreren :smiley:

3 likes

Ik wou dat ik iemand anders kon laten onderhandelen. Google me suf over strategieën. Iemand nog de gouden tip?