Sollicitatietopic (Deel 1)

Je kunt prima terugkomen op je salarisindicatie! Geef aan dat je er nog even over na hebt gedacht en nu toch tot een andere conclusie bent gekomen. Is helemaal prima en je goed recht! Noem het geen fout iig, dat is wel een zwaktebod. Dus ff uitzoeken wat je gewenste salaris als brutobedrag is

2 likes

Bedank mailtje is altijd goed en kan er prima inzetten je achteraf bedacht dat je bruto had gezegd ipv netto wat je daadwerkelijk bedoelde

2 likes
  • @kleinmaargroot dankjewel! Ik dacht, misschien niet over beginnen, want dan lijkt alleen dan het salaris belangrijk.
    Ik zit dan nog even te denken of ik de woorden wissel bruto / netto ga noemen. Of een hoger bruto bedrag ga noemen, zodat ik op het eerder genoemde bedrag uitkom.

Bedankt mailtje ga ik in ieder geval sturen. Dank je wel!

2 likes

Ik heb de tip van @Victoria opgevolgd en ik ben beter na gaan denken over ‘wat ik wil’, ipv focussen op ‘hoe lijk ik de beste kandidaat’. En het heeft gewerkt want ik had zo’n fijn sollicitatiegesprek vandaag!! Ik was ook mezelf en het klikte echt goed met mijn gesprekspartner. Dus thanks voor de goede tip! Ik hoop echt dat ik word uitgenodigd voor een tweede gesprek want het leek me een leuke functie met veel verantwoordelijkheden (dat wil ik ook).

7 likes

Update: heb niets gehoord. Bel er eind deze week even achteraan.

Een (halve) week is toch ook kort? Of stond er ergens dat ze deze week zouden reageren?

De gesprekken waren vandaag. Maarrrr praktisch dezelfde vacature stond online met als deadline maandag en eind mei gesprekken.

Nadat ik op m’n vorig sollicitatiegesprek (week geleden) ben beginnen wenen en dacht dat ik nog niet klaar was opnieuw te gaan solliciteren had ik nu een gesprek via telefoon en het ging zo goed, de vrouw was heel lief en het was ook de eerste keer dat ze het zo deed dus ze stelde me daarmee ook gerust haha.

4 likes

Eigenlijk is het onlogisch dat het ‘uitgenodigd’ is en niet ‘ingenodigd’, bedenk ik me nu ik hier een aantal posts lees. Eigenlijk zou het ingenodigd moeten zijn als je mag komen, en uitgenodigd als je bent afgewezen. Sorry, kwam ineens in me op :smiley:

4 likes

Iemand nog tips voor een arbeidsvoorwaardengesprek? Waar moet ik aan denken en voorbereiden?

@River zie de post waar ik nu op reageer!

2 likes

Zou dat komen omdat je ook wordt ‘uitgekozen’? Ik vond ‘uitgeloot’ ook altijd zo raar, in mijn hoofd moet dat ‘ingeloot’ zijn.

2 likes

Ik ben door naar de tweede ronde van een sollicitatie. En moet nu een schrijfopdracht doen. Heeft iemand hier ervaringen mee of tips voor?

2 likes

Wat voor tips wil je? Het ligt er erg aan wat je moet schrijven.
Als je iets moet schrijven wat zij al gebruiken/maken (bijvoorbeeld een artikel) zou ik goed kijken naar wat ze al hebben en zorgen dat het daarbij aansluit, en ook proberen om iets van jezelf toe te voegen wat meerwaarde heeft. En ervoor zorgen dat het in principe zo gepubliceerd zou kunnen worden.
Ook is het goed om bijvoorbeeld layout/lettertype e.d. zoveel mogelijk over te nemen zodat het gevoelsmatig al hoort bij hun eigen artikelen.
Maar zoals ik zei, dat hangt dus erg af van wat je moet schrijven!

Ooh ja het is voor een artikel inderdaad! Ik heb eigenlijk nog nooit een proefopdracht hoeven doen. Dus ik denk dat ik ook maar gewoon zo dicht mogelijk bij mezelf moet blijven. Maar dit zijn wel echt goeie tips, thanks!!

Oh ja, dan zou ik zorgen dat het qua lengte, taalgebruik etc aansluit bij hoe hun andere artikelen eruit zien (behalve als je een goede reden hebt om dat aan te passen, en benoem dat dan ook in je begeleidende mail), en probeer te zorgen voor een invalshoek die inderdaad dichtbij jezelf ligt!
Het is altijd spannend om zoiets te moeten doen maar je kunt veel beter laten zien wat je kunt dan in een gesprek. Succes!
Edit: en ik zou bij het versturen ook vragen of ze het willen laten weten als ze feedback hebben

1 like

Dankjewel voor je tips!! Ik zal nog een update geven hoe het gaat :slight_smile:

1 like

Ik ga de hele week in spanning zitten te wachten tot ik weet of ik ben aangenomen maar ik heb er helemaal geen gevoel bij. Het tweede gesprek was een beetje vreemd (er ontbrak een essentieel persoon) en ik wist niet echt wat ik moest vertellen, het leek meer een herhaling van het eerste gesprek. Maar geen idee wat dat gaat betekenen, want het was niet mijn schuld dat het een vreemd gesprek was.
Heb wel meteen de behoefte om op duizend andere dingen te solliciteren omdat ik sterker neig naar een afwijzing, ook uit zelfbescherming.

3 likes

Ik kom me hier ook maar eens melden. Ik werk nu al meer dan een half jaar als woordvoerder bij een grote organisatie en ik vind het echt verschrikkelijk. Ik ga iedere dag met buikpijn naar werk. Er is binnen de organisatie wel plek voor een andere functie, maar ik vind het werk dat de organisatie doet gewoon niet interessant genoeg. Heb heel lang getwijfeld of ik wel zo snel weg wilde omdat ergens zo kort blijven slecht op je cv staat, maar ik zit nu echt tegen een burnout aan. Ik hoop alleen dat de problemen op mn huidige werk niet afstralen tijdens m’n sollicitaties.

Lang verhaal kort: ik ben nu op zoek naar iets anders, maar weet ook niet zo goed wat dan wel.

1 like

Je hoeft natuurlijk niet perse te onderhandelen als het aanbod goed is he. Maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen vragen naar secundaire voorwaarden: hoeveel vakantiedagen krijg je, reiskostenvergoeding eventueel, opleidingsmogelijkheden ed

1 like