Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik weet niet of het wat is hoor, maar op mijn vorige werk hadden we ooit vervanging voor een zwangerschap middels een speciaal uitzendbureau daarvoor. Four months heet dat, wellicht kan je er iets mee

1 like

Dat afstralen ben ik ook bang voor, maar het is ook juist de reden dat ik wat anders wil. In een gesprek probeer ik het los te laten. Ik zit zelf ook tegen burnout/overspannen aan maar komt door dit bedrijf en cultuur. Zodra ik vrij ben voel ik me zoveel beter.

Ik zoek nu nog iets in mijn vakgebied maar dan intern en rustiger. Wat ik doe vind ik wel leuk maar niet hier, dat denk ik iig.
Maar als het ergens anders net zo is dan ga ik een jobcoach zoeken.
Misschien is dat voor jou ook zo.
Woordvoerder zijn vind je leuk maar is dit bedrijf het gewoon niet.
Kort ergens gewerkt zou ik niet te druk om maken, je hebt geprobeerd maar is toch niet zoals je verwacht bij deze organisatie of je zag deze kans voorbij komen.

2 likes

Over 10 minuten heb ik een sollicitatiegesprek en ben super zenuwachtig

12 likes

Je kunt het!! Succes.

Ik heb gewoon drie gesprekken deze week :’) Daar moet toch wel iets goeds van komen?

7 likes

Dankje :grin:

Goed bezig hoor, jij ook succes gewenst!

Hoe ging het?

Vandaag een sollicitatie gehad en ik hoop zo erg dat het mee zit dit keer!

7 likes

Ja, ging wel oké volgens mij (ik had het gesprek in het Zweeds, woon hier wel al een aantal jaar maar het blijft lastig). Het was even kort voorstellen en wat over de functie en over mijn achtergrond gepraat en ik heb een aantal vragen kunnen stellen. Het volgende gesprek is dan meer inhoudelijk over de functie en mijn vaardigheden. De functie lijkt me in ieder geval wel heel leuk en hoop dat ik door ben naar de volgende ronde, maar vind het erg lastig om in te schatten.

1 like

Lijkt me ook extra lastig in een ‘vreemde’ taal. Ik duim voor je!

1 like

Ik heb je bericht verwijderd @Tubing. Je hebt een dergelijke oproep ook al in een ander topic geplaatst = crossposten.

Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuw werk en wil graag in een bepaalde hoek van mijn sector (overheid) werken. In de praktijk voldoe ik wel ruimschoots aan alle vacature-eisen maar op papier niet helemaal dus wordt niet uitgenodigd. Nu is er een vacature beschikbaar maar dat is dan wel onder mijn niveau en het lijkt me voor langere tijd te weinig uitdagend. Zouden jullie daar op solliciteren? Het is me er natuurlijk om te doen om intern door te stromen uiteindelijk maar ja garanties heb je op voorhand niet en mocht het niks worden dan staat het misschien juist slecht op mijn CV dat ik naar een lagere functie ben geswitcht :thinking:

Zijn er geen andere tactieken die je kunt toepassen in het solliciteren? Hoe komt het dat je op papier slecht uitkomt, kan je dat niet wat aanpassen? Of van te voren bellen oid met een recruiter of toekomstig collega zodat je verhaal op papier anders over komt? Dat soort dingen zou ik eerder proberen dan onder je niveau solliciteren, waarvan je van te voren al verwacht je te gaan vervelen en waarbij het maar heel erg fingers crossed is dat je intern kan doorstromen

2 likes

Ik heb zelf ook op een lager niveau gesolliciteerd en dat was in het begin zulk saai werk. Na een aantal weken en maanden heb ik gelukkig heel veel werkzaamheden naar me kunnen toetrekken waardoor het nu wel leuk en een beetje uitdagend werk is (werk op 3 verschillende afdelingen met nog wat projecten ernaast). Maar de uitdaging zit m vooral in het managen van 4 mailboxen merk ik hahaha.

Had ook gehoopt om intern te kunnen solliciteren maar dat kan hier alleen met een vast contract die ik niet ga krijgen ivm budget dus binnenkort sta ik helaas op straat. Zou dus niet te veel gokken op intern solliciteren

1 like

Benoem je wel goed in je brieven dat je ruimschoots aan alle eisen voldoet? Of wat hierboven gezegd wordt: kun je zaken in je brief of CV misschien anders verwoorden om dit meer naar voren te brengen? Onder je niveau solliciteren is de laatste keuze dan, die kan goed uitpakken maar ook tot frustratie leiden als intern doorstromen toch niet helemaal zo gaat als gehoopt.

Het is natuurlijk lastig als je eigenlijk overgekwalificeerd bent, maar op papier ondergekwalificeerd lijkt. Dat is voor een toekomstige werkgever ook lastig in te schatten. Ik zou inderdaad zoals @Moskou zegt eens goed kijken hoe het komt dat er zo’n mismatch zit tussen je ervaring en je CV en daar eens kritisch naar kijken.

Als je al een tijd op zoek bent en graag uiteindelijk in deze hoek wilt werken, zouden dat voor mij wel twee redenen zijn om het wél te doen.

1 like

Wat lastig is is dat ik een bepaald HBO diploma heb, maar net niet de goede eigenlijk. Door mijn werkervaring zit ik in de praktijk echter op hetzelfde niveau als de WO’ers op mijn werk (en ben ook echt zo ingedeeld qua functie en salaris) maar toon dat maar eens aan. :woman_shrugging: Ik licht dat wel altijd toe in brieven maar ik vrees dat ze puur op CV al afhaken. Ik denk dat ik toch even ga bellen met de recruiter, dat is gelukkig bij de instantie zelf, en als dat niet lukt dan toch op die lage functie solliciteren, al is het maar om met ze in gesprek te komen.

Misschien kan je wat extra informatie toevoegen onder het kopje van deze functie? Dat de titel dan is “naam van de functie” en dan in de uitleg meer uitleggen over het niveau, werkzaamheden etc. Haha zo lastig om in zulke vage termen iets uit te leggen als je niet eens weet over welk werk het gaat :stuck_out_tongue: maar hopelijk snap je wat ik bedoel

1 like

Bedankt, dat heb ik inderdaad ook al op mijn CV, maar de werkzaamheden zelf zijn op alle niveaus hetzelfde, het is meer dat het inhoudelijk moeilijker wordt dus op je CV is het lastig te omschrijven hoe ‘goed’ je bent. Zelf erbij zeggen ‘op WO niveau’ voelt zo opschepperig en is in feite op niks gebaseerd, behalve dat ik in een bepaalde functie/salarisschaal ben ingedeeld, bij de WO’ers dus. Ik denk dat dit face to face of telefonisch makkelijker is om uit te leggen dus ga denk ik maar proberen toch een gesprek te regelen om ze te overtuigen :innocent:

1 like

Dat zou ik niet doen in deze tijd bij je huidige werkgever :zipper_mouth_face: althans, dikke kans dat de sfeer dan verziekt.

1 like

Maar de “werkzaamheden” kun je toch ook inhoudelijk benoemen op je CV, waaruit dat niveau verschil dan wel blijkt? Zit het in een bepaalde omvang, budget, aansturing, specifieke deskundigheid oid. Wat je face to face dus ook zou uitleggen.

Het ligt eraan of ik zou solliciteren, hoe graag ik bij mijn huidige werk weg zou willen en hoe ‘leuk’ het andere me lijkt. Verantwoordelijkheden kun je altijd wel naar je toetrekken en zo niet, dan ga je op zoek naar iets anders. Als je je huidige werk wel prima vind, zou ik het niet doen eigenlijk. Of vooraf bij die nieuwe werkgever al vaag aangeven waar je heen zou willen, zodat ze ervan op de hoogte zijn als ze je aannemen en daar dan vast meewerkend in kunnen zijn als ze je dan alsnog aannemen.

1 like