Sollicitatietopic (Deel 1)

Pff ik weet het steeds niet na een gesprek. Ben ik te eerlijk geweest, was bij vorige te zenuwachtig volgens hen en nu niet enthousiast?? Dit was mijn enthousiaste ik, het is eenmaal geen vak geschikt voor hele uitbundige mensen.
Ik hoop dat ik niet teveel onzin heb uitgekraamd om goed voor de dag te komen.
Ik ben eenmaal geen verkoper, helemaal niet van mezelf.

Wat zouden jullie zeggen als een bedrijf (A) je wilt aannemen maar je eigenlijk nog wacht op de uitslag van een ander gesprek bij een bedrijf B) waar je liever werkt, maar je bedrijf A niet volledig wilt afschepen voor het geval bedrijf B je niet wil hebben.
Ik ben ineens bang dat ik word aangenomen bij bedrijf A, maar bij bedrijf B heb ik pas net een eerste gesprek achter de rug.

Eerlijk zeggen dat je nog een sollicitatieprocedure hebt lopen, en vragen voor wanneer ze het willen weten. Zou er niet te veel omheen draaien, maar dit blijft eigenlijk altijd lastig als je meerdere dingen hebt lopen

4 likes

Ik heb echt een intense selectiedag achter de rug, nu eindelijk even ontspannen en voorlopig klaar met solliciteren. Vind het bedrijf van vandaag heel gaaf maar denk dat de rol minder bij mij past.

Ik heb al een aanbod liggen van een ander bedrijf en weet nu eigenlijk zeker dat ik daarvoor wil gaan. Maar toch hoop ik op ook een aanbod n.a.v. vandaag om een betere onderhandelingspositie te hebben. Volgende week weet ik als het goed is waar ik aan de slag ga :crossed_fingers:

5 likes

Hebben jullie ervaring met vacatures waarvoor je na een gesprek afgewezen wordt “ivm betere kandidaten”, maar die na een paar weken weer opnieuw online komt? Ik twijfel wat er mee te doen. Ik vond het een unieke kans en baalde als een stekker dat ik afgewezen werd. De feedback was erg globaal: het was een goed gesprek en ik kwam over als iemand met ervaring, maar veel aanmeldingen dus strenge selectie gehad en iemand anders gekozen voor de tweede ronde. Het gesprek was de eerste week van mei geloof ik. Het verbaast me enorm dat ie nu weer online staat wat doet lijken dat de competitie toch niet zo groot was misschien. Anderzijds denk ik: blijkbaar was ik toen niet de juiste, dus waarom nu dan wel? Dan hadden ze vast toch wel iets laten weten

Het betreft trouwens geen sollicitatie in Nederland, waardoor ik soms twijfel aan de oprechtheid van de afwijzing, in de zin van dat ik twijfel of ze het zouden vertellen waar het aan lag in het gesprek dat ze niet overtuigd waren.

1 like

Ik zou sowieso bellen, aangeven dat je nog steeds geĂŻnteresseerd bent en of je in dat geval opnieuw je documenten kunt/moet opsturen. Wat heb je nog te verliezen?

5 likes

Morgen arbeidsvoorwaardengesprek. Zo zenuwachtig. Maar ja heb zoiets als ik maar meer verdien dan m’n vorige werk en verder ben ik na 7 maanden thuis gewoon blij om ĂŒberhaupt weer iets te doen

2 likes

Ik word telkens afgewezen omdat ik te weinig werkervaring heb. Echt vervelend :sob:

2 likes

Wat stom, hier ook een afwijzing op basis van te weinig werkervaring :neutral_face:.

Jep, hier ook. kan wel janken. net weer een afwijzing binnen. heb ondertussen denk al 60 bedrijven benaderd waar niks uit kwam. nu 2x een gesprek. maar eigenlijk komt alles op het zelfde neer. Te weinig ervaring iemand anders past beter.

Echt heel erg rot ja :kissing_heart::revolving_hearts:! Ik kreeg net ook weer een afwijzing binnen: ze vonden dat ik inhoudelijk goede antwoorden gaf maar ze misten de persoonlijke verbinding en vonden me te gereserveerd over komen. Dus ik had gevraagd of ze dan nog tips hadden voor volgende gesprekken en die hadden ze niet omdat het in mijn persoonlijkheid zat. Vond ik echt zo vervelend om te horen, want het geeft me dan toch weer het gevoel dat ik niet goed/leuk genoeg ben als persoon. Sorry even een flinke klaagpost dit, maar ik.voel me echt zo kut nu dus ik wilde het van me af typen.

5 likes

Dit is ook gewoon heel flauw om te zeggen - niet alleen is een afwijzing op een sollicitatie gewoon kut, met “kan je niks aan doen hoor, zo ben jij gewoon!” geven ze nog effe een trap na. Bovendien, wie denken zij dat ze zijn dan, dat zij op basis van een gesprek denken vast te kunnen stellen wat jouw persoonlijkheid is? Als ze iets zinnigs hadden willen zeggen, hadden ze nog kunnen proberen iets te zeggen als “wij vinden het leuk als de sollicitant wat spontane grapjes tussendoor roept!” of “wij ginnegappen graag met elkaar!” of “wij wilden graag nog veel meer over je persoonlijke leven weten!” weet ik veel wat ze dan precies willen zien lol :confused: maar snap volkomen dat dit je rotter laat voelen.

Het is gewoon lullig maar ik hoop dat je het van je af kan zetten, maar dat is heel moeilijk I know.

7 likes

Kan zijn dat ze geen klik met je voelden of een andere persoonlijkheid aan hun team wilden toevoegen en dat dit belangrijk voor hen is. Heb ik ook wel eens bij sollicitanten. En je moet toch iedere dag met elkaar werken. Misschien is die klik er bij het volgende bedrijf wel en lukt het meteen. Zou het niet te persoonlijk opvatten. Niet iedereen kan je in zo’n kort gesprek leuk vinden. Jij vindt ook niet iedereen leuk toch?

4 likes

Tuurlijk, maar als werkgever kan je dat dan anders brengen. Dan kun je zeggen “je gaf goede antwoorden, maar we hadden toch een betere klik met een andere kandidaat” - sure, kan gebeuren. Ipv wel precies zeggen dat iemand niet goed genoeg voor je was maar dan niet willen zeggen waar dat 'm in zat.

3 likes

Maar dat is wat ze zeiden toch? Ze misten de persoonlijke verbinding zegt @Filia hierboven. En dat ze te gereserveerd overkwam.

2 likes

Ja ok, ik vind dat niet hetzeflde

1 like

Ik snap je punt op zich wel hoor. Maar vind het gewoon niet de moeite waard om daar langer bij stil te staan dan dat telefoongesprek. Fuck hen. Niet aan jezelf gaan twijfelen door zo’n domme boodschap.

7 likes

Dankjewel voor je lieve reactie :revolving_hearts:! Je hebt helemaal gelijk en ik heb het ook gelukkig al een beetje van me af kunnen zetten.

@Lula Ook jij bedankt voor je reactie, ik had er op die manier nog niet naar gekeken en ik vind inderdaad zelf ook niet iedereen leuk. Het is het verder zeker niet waard om er langer mee te gaan zitten en daarom ga ik ook gewoon door met solliciteren!

1 like

Helemaal zenuwachtig, haal me ook meteen weer corona in m’n hoofd terwijl ik al een week wat af en aan verkouden ben(en vorige week getest). Ughhhhh
Ga ook een keer naar een vreemde hoorb

Denk dat ik gewoon een stress dikke keel gevoel heb, heb ook een steen in m’n buik :sweat_smile:

Heeft werk!!

14 likes