Sollicitatietopic (Deel 1)

Ohh, ja hoor, ik ben op dagelijkse basis de ontvanger van sollicitatiebrieven dus kan altijd wel feedback geven hoor! Leuk (en goed) dat je er zo veel aandacht aan besteedt!

1 like

Ja natuurlijk!

Wat jouw andere vraag betreft, ieder bedrijf heeft natuurlijk een andere termijn om op (open) sollicitaties te reageren. Als het nergens op de website staat en je hebt na twee weken niets gehoord kun je best even nabellen toch?

Ik heb met mezelf afgesproken dat iedereen binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging krijgt met daarbij verdere informatie over de procedure (of niet, als de vacature al vervuld is of wanneer we echt alleen de gegevens willen bewaren voor later).

1 like

Ah wat fijn @monkeyslut zou zoooo fijn zijn als er wat leuks voor je uitkomt. Ik zal later even uitgebreider reageren verder nog. Ben momenteel nog weg. Maar alvast heeel veel succes met nieuwe brieven! Ga voor je duimen.

1 like

@JanHagel zou je voor mij begin volgende week ook een brief willen nakijken? Zou ik heel blij mee zijn!

Ja natuurlijk! Stuur maar een berichtje dan krijg je mijn mailadres en dan zal ik mijn feedback erop geven.

Gewoon doen, ik ben onlangs aangenomen bij een organisatie waar ik al 2x eerder had gesolliciteerd die maand. 3e gesprek was scheepsrecht :wink:

3 likes

Ik wil wel! Heb laatst ook in de sollicitatiecommissie van mijn werk gezeten, dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal. Dit aanbod geldt trouwens voor iedereen :blush:

1 like

Okeee ik ben beetje bang hier herkend te worden op ā€˜t forum haha dus mag ik je even Pb’en @monkeyslut ?

1 like

Hi dames, ik heb een vraag waar jullie me misschien mee zouden kunnen helpen. Ik heb een salaris aangeboden gekregen wat ik wat aan de lage kant vind. Het gaat om een tijdelijke functie, dus zou ik dan als argument aan kunnen dragen dat ik niks op kan bouwen binnen het bedrijf en daardoor een hoger starterssalaris zou willen? Ik begin net met werken, dus heb geen idee wanneer/waarmee ik in mijn recht sta. En hebben jullie evt ervaring met een hoger salaris vragen, en wat voor argumenten jullie daarvoor gebruikt hebben? :slightly_smiling_face:

1 like

ik heb je ff een pb gestuurd @monkeyslut maar het gesprek mag hier verder gevoerd worden hoor haha. meer dat ik het een beetje stom vind om die bedragen hier neer te zetten…

1 like

Ja, ik had vandaag ook een gesprek en was helemaal hyper er na. Gesprek ging goed, ze hebben meerder vacatures (in de zorg) en ik ga proefdraaien om te kijken waar ik het beste pas.

OMG had net dus soort van eerste solli/kennismaking voor een opleidingstraject waarover nu nog niks online staat (viavia) en ik ben ZO ENTHOUSIAST. Vind zelf dat ik dus echt perfect in het profiel pas, heb affiniteit met de materie, leer snel en graag, ben bereid een vast contract er voor op te geven en wil me echt graag voor langere tijd committeren. Hoor komende week wat over een eventueel vervolg en ga dus echt vet janken als 't niks wordt. Heb zelf ook aangegeven dat ik het een leuk gesprek vond en ik echt enthousiast ben, want ik ging er blanco in want wist letterlijk niks erover eigenlijk.

1 like

Lief dat je het vraagt. Hier nog steeds ruk, wel weer een afwijzing binnen en ik wilde nog naar de feedback vragen (dat probeer ik vaak wel, ookal krijg ik natuurlijk nooit een nuttig antwoord) maar daar konden ze ook niet op ingaan :frowning:

Jij wordt wel best vaak uitgenodigd op gesprek toch? Of met vroeger er ook bij althans. Ik hoop dat er nu iets heel leuks voor je tussen zit!

1 like

Hebben jullie tips voor arbeidsvoorwaardengesprek? Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik ben aangenomen, maar dit is mijn tweede baan pas. Bij mijn vorige baan was ik dus starter en heb ik helemaal niet onderhandeld. Nu lees ik overal: wees voorbereid en kom met argumenten… maar was zijn argumenten om meer te willen verdienen dan het aanbod? Ik ben vast heel dom hoor, maar ik kan echt niets bedenken. Eerlijk gezegd maakt salaris me ook niet zoveel uit, maar ik wil ook niet zwak overkomen door maar gelijk te accepteren.

Ik heb morgen een tweede gesprek. Bij het eerste gesprek werd mij gevraagd per wanneer ik beschikbaar ben, ik heb toen 1 oktober gezegd. Ze hebben eigenlijk per direct of zo snel mogelijk iemand nodig. Maar 1 oktober is volgende week al en nu heb ik bedacht dat ik eigenlijk heel graag tijdens de eerste twee weken van oktober nog kort op reis wil voordat ik überhaupt ergens begin met fulltime werken (bij deze baan of waar dan ook). Zou het heel raar zijn om morgen bij het gesprek mijn beschikbaarheid met twee weken te wijzigen of verspeel ik al mijn kansen dan? Ik weet natuurlijk niet of ze nog veel andere kandidaten hebben en of die ook deze week nog langskomen of volgende week…of wat de eerste werkdag zou zijn…

Aanvulling: de reisbestemming past wel perfect bij de functie en zou zelfs als nuttig veldwerk gezien kunnen worden door de potentiƫle nieuwe baas.

Je kan denk ik wel bespreken of dat een optie is voor ze en hoe ze er tegenaan kijken. Ik denk dat je hierdoor misschien ook wel een positieve indruk achter laat.

1 like

@Lemur heeft mij een keer heel goed geholpen

2 likes

Ik kreeg net de meest uitgebreide feedback op een sollicitatiebrief ooit. Het begon met een lijst aan dingen die ze positief vinden en waardoor ik een geschikte kandidaat zou zijn. Daarna volgde het bericht dat ze commerciƫle kwaliteiten missen met een soortvan uitnodiging om: 1. Te bewijzen dat ik het wel heb. En/of 2. Goed na te denken of ik de functie wel wil. Haha, ik voel me een beetje door de mand gevallen, omdat ik inderdaad geen idee heb wat ik precies wil. Ik moet nog even broeden op een antwoord.

3 likes

Ja zeker! Er stonden ook hele positieve dingen in de mail. Altijd leuk om die complimenten te krijgen. En eigenlijk geven ze me zelfs een herkansing om alsnog uitgenodigd te kunnen worden, alleen hebben ze al doorzien dat ik stiekem een beetje twijfel over het punt waar zij ook over twijfelen :see_no_evil:

@Xiomara Laat maar weten als je hulp nodig hebt.

1 like