Hebben jullie tips voor arbeidsvoorwaardengesprek? Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik ben aangenomen, maar dit is mijn tweede baan pas. Bij mijn vorige baan was ik dus starter en heb ik helemaal niet onderhandeld. Nu lees ik overal: wees voorbereid en kom met argumenten… maar was zijn argumenten om meer te willen verdienen dan het aanbod? Ik ben vast heel dom hoor, maar ik kan echt niets bedenken. Eerlijk gezegd maakt salaris me ook niet zoveel uit, maar ik wil ook niet zwak overkomen door maar gelijk te accepteren.
Ik heb morgen een tweede gesprek. Bij het eerste gesprek werd mij gevraagd per wanneer ik beschikbaar ben, ik heb toen 1 oktober gezegd. Ze hebben eigenlijk per direct of zo snel mogelijk iemand nodig. Maar 1 oktober is volgende week al en nu heb ik bedacht dat ik eigenlijk heel graag tijdens de eerste twee weken van oktober nog kort op reis wil voordat ik überhaupt ergens begin met fulltime werken (bij deze baan of waar dan ook). Zou het heel raar zijn om morgen bij het gesprek mijn beschikbaarheid met twee weken te wijzigen of verspeel ik al mijn kansen dan? Ik weet natuurlijk niet of ze nog veel andere kandidaten hebben en of die ook deze week nog langskomen of volgende week…of wat de eerste werkdag zou zijn…
Aanvulling: de reisbestemming past wel perfect bij de functie en zou zelfs als nuttig veldwerk gezien kunnen worden door de potentiële nieuwe baas.
Je kan denk ik wel bespreken of dat een optie is voor ze en hoe ze er tegenaan kijken. Ik denk dat je hierdoor misschien ook wel een positieve indruk achter laat.
@En_17_Anderen ik zou gewoon bellen! Hoop dat het niks zegt dat zij al is uitgenodigd.
Vandaag was de deadline voor het solliciteren op die vacature die ik zo leuk vond, ik hoop dat ik snel wat hoor. Maar denk dat de kans klein is dat ik word uitgenodigd…
Ik kreeg net de meest uitgebreide feedback op een sollicitatiebrief ooit. Het begon met een lijst aan dingen die ze positief vinden en waardoor ik een geschikte kandidaat zou zijn. Daarna volgde het bericht dat ze commerciële kwaliteiten missen met een soortvan uitnodiging om: 1. Te bewijzen dat ik het wel heb. En/of 2. Goed na te denken of ik de functie wel wil. Haha, ik voel me een beetje door de mand gevallen, omdat ik inderdaad geen idee heb wat ik precies wil. Ik moet nog even broeden op een antwoord.
Ja zeker! Er stonden ook hele positieve dingen in de mail. Altijd leuk om die complimenten te krijgen. En eigenlijk geven ze me zelfs een herkansing om alsnog uitgenodigd te kunnen worden, alleen hebben ze al doorzien dat ik stiekem een beetje twijfel over het punt waar zij ook over twijfelen
Pfff gister weeeer een afwijzing gehad, met als commentaar dat ik een erg sterk profiel heb maar dat ze hebben gekozen voor iemand die native speaker van een bepaalde taal is. Ik vind het ZO stom, er stond helemaal niks over talenkennis in de vacature, nergens is uit gebleken dat ze dat belangrijk vonden en ook in het gesprek is het totaal niet naar voren gekomen. Daarnaast spreek ik die taal ook gewoon goed, maar dat wist ze dus niet omdat niet aagegeven was dat dat relevant was, en nu ben ik het niet geworden.
Ik heb het zo gehad met solliciteren, word alleen maar steeds afgewezen met de boodschap dat ik prima ben maar iemand anders beter/meer ervaren. Heb er echt helemaal geen vertrouwen meer in
Ik ben helaas niet uitgenodigd voor de vacature waar ik zo enthousiast over was. Ik had me er al een beetje op ingesteld, dus was niet heel teleurgesteld, maar toch wel jammer. Weet nu wel dat ik naar soortgelijke vacatures kan zoeken!
Ik ben zo’n slappeling hè, ik word gebeld naar aanleiding van tweede gesprekken die ik heb gehad maar durf gewoon niet op te nemen. Want er is een kans dat ze me de banen aanbieden en ik moet kiezen tussen drie dingen en ik weet het gewoon niet. En wat moet ik dan zeggen aan de telefoon, ‘oh ik heb nog een ander aanbod mag ik er een paar dagen over denken?’ Of is dat raar of niet netjes? Ik heb tijdens de gesprekken niet gezegd dat ik nog andere dingen had lopen maar het werd me ook niet gevraagd. Voel me echt een sollicitatienoob.
Oké oké ik ga moed verzamelen om terug te bellen.
Weg
Ik denk dat ik zou wachten tot januari als ik jou was en mezelf in die tijd ‘bewijzen’ als serieuze en hardwerkende werknemer. Dan heb je misschien wat meer grond om een hoger salaris te vragen. Vind je het werk inhoudelijk wel leuk? Want dat zou voor mij in dezen ook meespelen.
Ik postte hier een paar weken geleden dat ik gesolliciteerd had op een voor mij perfecte functie. Nou, ik ben niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Ik ben al meer dan mijn halve leven verbonden aan deze organisatie (als vrijwilliger bij verschillende projecten), de hele afdeling waar ik zou komen te werken, kent mij en weet hoe ik ben als ‘werknemer’ en nu dit? Ik ben echt teleurgesteld en eigenlijk ook best een beetje boos. Ik heb gevraagd of ze contact op willen nemen met de reden waarom ik niet ben uitgenodigd.
@Pinda Ik zou het wel heel kut vinden om maar 26 uur te werken als ik op 38 had gerekend. En dan ook nog eens tegen minimumloon, ehh. Kunnen jullie geen compromis sluiten op 32 uur? En dit tot januari zou ik nog aangaan mits ik er echt van uit kan gaan dat dat gesprek er komt en ik erop vooruit kan gaan dan. Kan je op papier krijgen van haar dat bij goed functioneren salarisverhoging en uitbreiding van het aantal uren besproken worden in januari? Ben wel vaker tegengekomen dat dit een ‘van uitstel komt afstel’-tactiek is. Ik wil niet van het slechte uitgaan hoor, maar ik zou het liefst goed voorbereid willen zijn.
Inderdaad op papiers vast laten leggen! Al vaak meegemaakt dat organisaties het moment blijven uitstellen, en jij hebt dan geen poot om op te staan.
Overigens zou ik ondertussen wel gewoon door blijven zoeken naar een andere baan, zodat je iets achter de hand hebt.
Ah wat balen zeg. Snap je teleurstelling heel goed. Nu even balen, daarna weer door! Ergens denk ik ook weleens als ik dan niet word uitgenodigd / word afgewezen na een gesprek; dit moet met een reden zijn, er moet vast een leukere / betere kans komen. Haha lekker blijven geloven…
Ohh no! Super jammer!!
Even mezelf quoten: ik kreeg een vrij standaard mail terug dat ze mensen hadden uitgenodigd die gezien hun achtergrond en ervaring beter in het profiel passen. O really? Meteen helemaal klaar met die organisatie.
Vanmiddag een eerste gesprek gehad bij een andere organisatie, ik vond het een fijn, positief gesprek! Begin volgende week hoor ik meer.
Gefeliciteerd! Mooi dat ze je een kans willen geven! Wanneer begin je?
Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb bij bedrijf A een aanbod voor een baan gekregen en al soort van aangenomen, al heb ik het contract nog niet ondertekend. Dat zou ik uiterlijk deze week wel moeten doen, de deadline ligt eigenlijk al op morgen aangezien het een groot bedrijf is en het ‘onboarden’ e.d. tijd kost etc. Ik zou daar op 30 oktober beginnen.
Nu heb ik in de tussentijd eindelijk reactie gekregen van bedrijf B op een test die ik een tijdje geleden gedaan heb. Ik mag daar volgende week op locatie nog een test doen. Daarna hoor ik uiterlijk in de laatste week van oktober of ik het geworden ben. Ze hebben me daar verteld dat er (nog) geen andere kandidaten zijn dus ik heb een grote kans ook bij B aangenomen te worden, maar ik moet natuurlijk wel eerst die test goed doen. Als ik het word, moet ik uiterlijk vijf weken daarna bij B beginnen.
B heeft mijn voorkeur.
Ik heb B (nog) niet verteld dat ik in de tussentijd eigenlijk al ja heb gezegd bij A, is het slim om dit wel te doen? Zodat ze me hopelijk na de test sneller laten weten of ik het geworden ben en ik dus A sneller op kan zeggen? Zal ik het contract van A nu al ondertekenen of moet ik wachten totdat ik van B een reactie heb? Ik weet niet of ik A nog weken kan laten wachten…en of ze me wel kunnen verplichten te beginnen op de 30e als ik voor de startdag laat weten dat ik ergens anders heenga. Aan de training beginnen zou dan weinig zin meer hebben. De 1 maand opzegtermijn gaat wel pas in op 30 oktober…
Heb je geen proeftijd bij A? Wat een lastige situatie zeg! Op zich kun je bij B wel eerlijk zijn over het aanbod van A en of ze wellicht de procedure kunnen versnellen omdat je dat graag netjes afhandelt en hen niet in het ongewisse wilt laten.