Sollicitatietopic (Deel 1)

Wie o wie kan me helpen met mijn opzet voor mijn sollicitatiebrief?:relaxed::relaxed: Ik heb het nu op deze manier:

-Graag wil ik solliciteren op de functie van blablalba
-Verteld dat ik al veel werkervaring op heb gedaan dmv werk/stages
-Verteld wat ik nu doe, waarom ik dit soort werk leuk vind, waarom ik nu iets anders wil
-Waarom ik denk dat ik de juiste kandidaat ben (vooral de competenties benoemd --> wat ik al kan etc)
-Bereid om opleiding te volgen, waarom ik dit zou kunnen
-Afsluiting

Heb er wat mensen naar laten kijken en 1 iemand zegt dat ik moet beginnen met: Mijn naam is Toubab, blabla. Ik dacht juist dat dat niet hoefde omdat dat ook al helemaal duidelijk in je CV staat… Wat doen jullie meestal?

Thanks!! Daar kan ik wel wat mee :smiley:

En hoe zit het met jullie CV? Moet dat per se op 1 A4?

Oke, dubbelpost maar heb mijn sollicitatie opgestuurd. Ben benieuwd! :grimacing: Ga er maar heel open in en zie het wel. Denk dat het nogal een populaire vacature is…

Ben wel benieuwd naar de vacature!

Dankje!! Haha ik moest ook heel bondig zijn maar het is gelukt. Had ook niet één regel meer moeten zijn :joy:

1 like

Ik hou het altijd bij 1 A4 maar wel in een klein lettertype en dan heb ik nog steeds een heel volle pagina haha. Bij mij ook altijd een gevalletje ’ het had geen regel meer moeten zijn’. :joy: Maar een paar zinnen op een tweede pagina vind ik dan ook weer zo stom.

1 like

Ik probeer inderdaad selectief te zijn en echt enkel de dingen te vermelden die relevant zijn voor de functie, maar ik vind het zelf ook erg moeilijk hoor! Ik zou ook zonder problemen 1,5 - 2 pagina’s kunnen volschrijven voor bepaalde functies, maar ik denk dat sommige bedrijven het ook juist kunnen appreciëren als je to the point kunt aantonen waarom jij denkt geschikt te zijn.

Ik heb onlangs gereageerd op een hele leuke vacature. In mijn ogen is het geen droombaan die onbereikbaar is, maar gewoon een hele leuke realistische vacature. Maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, haha (vacature is niet gebonden aan een specifieke opleiding). Ik hoop echt dat hier wat uitkomt, maar tegelijkertijd durf ik bijna niet meer te hopen (terwijl ik niet hoopvol zijn, ook stom vind).

Ik heb een paar super leuke vacatures gevonden en ben er op aan het solliciteren, maar ik ben dan gelijk weer zo gespannen omdat ik denk dat ik het niet word omdat het steeds zo loopt. Hopelijk gaat het dit keer anders en zien ze iets in mij…

Over de CV discussie: ik heb een CV van 1 pagina met daarop mijn studies en extra ervaring (werk, commissies, vrijwilligerswerk, sport, etc) en dan een kleine kolom met mn skills (talen, programma’s, etc) en een klein stukje met mijn ‘profiel’ met een korte beschrijving van wat ik kan brengen in een organisatie. Oja, en een foto en mn contactgegevens natuurlijk! Was wel moeilijk om het in een pagina te krijgen, maar ik hoor idd ook dat het belangrijk is om gewoon in een oogopslag alles te kunnen zien. Heb het zelf in Canva gemaakt en veel met de lay out geklooid om het te laten passen, haha!

Zo heb ik mijn CV inderdaad ook, en het heeft gewerkt, begin maandag aan mijn nieuwe baan!

3 likes

Ik probeer het ook maar even hier; ik heb morgen een skype interview en ben super zenuwachtig en heb zoiets nog nooit eerder gedaan. Heeft iemand tips?

Dankjewel!
Ik heb niet echt een “lege” achtergrond ofzo (klein appartement), hoewel ik het wel ga opruimen. Het is ook kiezen tussen mijn vriend zn bureau en PC op de achtergrond, of een paal (ik doe aan paaldansen als sport) :’)
En ik maak me ook zorgen over het feit dat ik mijn gaming headset moet gebruiken, Skype op mijn laptop ziet mijn laptop’s microfoon niet en dit is het enige wat ik heb (beter dan oortjes denk ik, want die vallen altijd uit bij me). Ik kan gebruik maken van draadlose in-ears die je niet ziet, maar dat kan ik niet van te voren testen…

Het is wel voor iets heel technologisch dus misschien waarderen ze mn tech-shit? :sweat_smile::cry: Zo veel stress over zulke kleine dingen…

Zou niet de paal als achtergrond doen. Niet dat er iets mis mee is, maar het geeft misschien toch een beetje vreemd beeld bij een eerste indruk.
Wat de technische dingen betreft, daar niet te druk om maken. Ik zou gewoon datgene doen waar je het meest zeker van bent dat het goed werkt/je het best te verstaan bent, dus dan inderdaad die gaming headset. Zeker als het om een technische functie gaat kunnen ze dat vast waarderen!
Verder is het niet zoveel anders dan een gewoon gesprek, zorg dat je goed voorbereid bent en dan komt het vast goed!

En ik had op een gegeven moment een skype interview waar ik in eerste instantie niet te verstaan was tot ik mijn oortjes in deed, en toen kwam mijn kat er ook nog eens keihard doorheen miauwen (moest op een gegeven moment echt opstaan en hem de kamer uitgooien), en werd toch voor een volgend gesprek uitgenodigd :grin: dus maak je vooral niet te druk als iets even niet zo werkt als het zou moeten oid!

2 likes

Haha dat is geruststellend. Ik heb net even een test gedaan met mijn moeder, en ik heb een goede plek (zonder paal, rommel, of bureau op de achtergrond!) en microfoon, dus ik voel me er al iets beter over. Blijf het eng vinden maar goed, gezonde spanning enzo.

1 like

ik maak even dikgedrukt wat ik weg zou halen! maar als anderen er anders over denken, hoor ik het ook graag!

Nu twijfel ik of we het beiden over hetzelfde hebben, ik heb het over motivatiebrief, jij ook of bedoel je je cv?

In mijn motivatiebrieven even kort uit mijn hoofd, misschien vergeet ik wat hoor:

• wie ik ben, laatste studie, logische werkervaringen/stages die passen bij de functie, reden waarom ik voor hun organisatie wil werken, reden waarom ik die functie wil, waarom ze mij zouden moeten aannemen.

en alles wat je hierboven benoemd heb ik in mijn cv.
als je het had over je cv dan heb ik niks gezegd haha!

haha het begon met deze comment, waardoor ik dus dacht aan een sollicitatiebrief. maar okeee mijn fout :slight_smile: @En_17_Anderen

1 like

ja daarom. het begon over een brief en toen cv, lees het nu terug, mijn fout dus

1 like

ik zit in dezelfde periode en voel ook hetzelfde als jij. echt doorbijten dit. de ene dag ben ik positiever dan de andere, en ik probeer ook dan te solliciteren en op andere dagen als ik er echt even doorheen zit gewoon leuke dingen te doen. maar constant die stress in je achterhoofd en die druk idd het gevoel dat je gefaald hebt is idd echt rot.

1 like

Ik ben ook benieuwd! Zou je 'm mij ook willen sturen?

Precies hetzelfde hier. Ik doe nu al een paar maanden een job in retail, niet dat daar iets mis mee is maar voor mij wel echt een ‘zomaar’ job. Ondertussen solliciteer ik wel en word ik regelmatig uitgenodigd op gesprekken, waarvan ik hoop dat er uiteindelijk toch eens iets positief uit de bus zal vallen. :slight_smile: Maar het gevoel van falen herken ik dus wel, met vlagen heb ik er meer last en zeker de laatste weken ben ik mijn huidige job echt beu. Dus ik ben echt op ieder vrij moment aan het solliciteren.

1 like