Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb een paar super leuke vacatures gevonden en ben er op aan het solliciteren, maar ik ben dan gelijk weer zo gespannen omdat ik denk dat ik het niet word omdat het steeds zo loopt. Hopelijk gaat het dit keer anders en zien ze iets in mij…

Over de CV discussie: ik heb een CV van 1 pagina met daarop mijn studies en extra ervaring (werk, commissies, vrijwilligerswerk, sport, etc) en dan een kleine kolom met mn skills (talen, programma’s, etc) en een klein stukje met mijn ‘profiel’ met een korte beschrijving van wat ik kan brengen in een organisatie. Oja, en een foto en mn contactgegevens natuurlijk! Was wel moeilijk om het in een pagina te krijgen, maar ik hoor idd ook dat het belangrijk is om gewoon in een oogopslag alles te kunnen zien. Heb het zelf in Canva gemaakt en veel met de lay out geklooid om het te laten passen, haha!

Zo heb ik mijn CV inderdaad ook, en het heeft gewerkt, begin maandag aan mijn nieuwe baan!

3 likes

Ik probeer het ook maar even hier; ik heb morgen een skype interview en ben super zenuwachtig en heb zoiets nog nooit eerder gedaan. Heeft iemand tips?

Dankjewel!
Ik heb niet echt een “lege” achtergrond ofzo (klein appartement), hoewel ik het wel ga opruimen. Het is ook kiezen tussen mijn vriend zn bureau en PC op de achtergrond, of een paal (ik doe aan paaldansen als sport) :’)
En ik maak me ook zorgen over het feit dat ik mijn gaming headset moet gebruiken, Skype op mijn laptop ziet mijn laptop’s microfoon niet en dit is het enige wat ik heb (beter dan oortjes denk ik, want die vallen altijd uit bij me). Ik kan gebruik maken van draadlose in-ears die je niet ziet, maar dat kan ik niet van te voren testen…

Het is wel voor iets heel technologisch dus misschien waarderen ze mn tech-shit? :sweat_smile::cry: Zo veel stress over zulke kleine dingen…

Zou niet de paal als achtergrond doen. Niet dat er iets mis mee is, maar het geeft misschien toch een beetje vreemd beeld bij een eerste indruk.
Wat de technische dingen betreft, daar niet te druk om maken. Ik zou gewoon datgene doen waar je het meest zeker van bent dat het goed werkt/je het best te verstaan bent, dus dan inderdaad die gaming headset. Zeker als het om een technische functie gaat kunnen ze dat vast waarderen!
Verder is het niet zoveel anders dan een gewoon gesprek, zorg dat je goed voorbereid bent en dan komt het vast goed!

En ik had op een gegeven moment een skype interview waar ik in eerste instantie niet te verstaan was tot ik mijn oortjes in deed, en toen kwam mijn kat er ook nog eens keihard doorheen miauwen (moest op een gegeven moment echt opstaan en hem de kamer uitgooien), en werd toch voor een volgend gesprek uitgenodigd :grin: dus maak je vooral niet te druk als iets even niet zo werkt als het zou moeten oid!

2 likes

Haha dat is geruststellend. Ik heb net even een test gedaan met mijn moeder, en ik heb een goede plek (zonder paal, rommel, of bureau op de achtergrond!) en microfoon, dus ik voel me er al iets beter over. Blijf het eng vinden maar goed, gezonde spanning enzo.

1 like

ik maak even dikgedrukt wat ik weg zou halen! maar als anderen er anders over denken, hoor ik het ook graag!

Nu twijfel ik of we het beiden over hetzelfde hebben, ik heb het over motivatiebrief, jij ook of bedoel je je cv?

In mijn motivatiebrieven even kort uit mijn hoofd, misschien vergeet ik wat hoor:

  • wie ik ben, laatste studie, logische werkervaringen/stages die passen bij de functie, reden waarom ik voor hun organisatie wil werken, reden waarom ik die functie wil, waarom ze mij zouden moeten aannemen.

en alles wat je hierboven benoemd heb ik in mijn cv.
als je het had over je cv dan heb ik niks gezegd haha!

haha het begon met deze comment, waardoor ik dus dacht aan een sollicitatiebrief. maar okeee mijn fout :slight_smile: @En_17_Anderen

1 like

ja daarom. het begon over een brief en toen cv, lees het nu terug, mijn fout dus

1 like

ik zit in dezelfde periode en voel ook hetzelfde als jij. echt doorbijten dit. de ene dag ben ik positiever dan de andere, en ik probeer ook dan te solliciteren en op andere dagen als ik er echt even doorheen zit gewoon leuke dingen te doen. maar constant die stress in je achterhoofd en die druk idd het gevoel dat je gefaald hebt is idd echt rot.

1 like

Ik ben ook benieuwd! Zou je 'm mij ook willen sturen?

Precies hetzelfde hier. Ik doe nu al een paar maanden een job in retail, niet dat daar iets mis mee is maar voor mij wel echt een ‘zomaar’ job. Ondertussen solliciteer ik wel en word ik regelmatig uitgenodigd op gesprekken, waarvan ik hoop dat er uiteindelijk toch eens iets positief uit de bus zal vallen. :slight_smile: Maar het gevoel van falen herken ik dus wel, met vlagen heb ik er meer last en zeker de laatste weken ben ik mijn huidige job echt beu. Dus ik ben echt op ieder vrij moment aan het solliciteren.

1 like

Ligt eraan wat voor brief je nodig hebt :joy: Ik heb heel lang brieven, essays en papers geschreven voor anderen, dus ja die mensen kun je wel inhuren :thinking:

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek!! Whaaa nu al zenuwachtig :scream:
Nu maar zorgen dat ik die dag vrij kan krijgen van mijn huidige werk. Voel me een beetje schuldig om dat zo stiekem te regelen… Maarja wil mijn collega’s ook niet vertellen dat ik een sollicitatiegesprek heb…

Meteen maar een aantal vragen: Jullie nog tips voor het gesprek? Hoe kan ik me het best voorbereiden? Tips om niet onzeker/nerveus over te komen?

3 likes

Thanks!! Lief dat je zo snel reageert! :blush:
Ik ga het nu even tot me laten bezinken denk ik haha en dan de komende dagen me goed inlezen en vragen bedenken. Gesprek is dinsdag dus ik heb nog wel even gelukkig.

@Enthusiasm @bostons @Chief bleh ik heb deze periode ook gehad en het is echt heel kut en je voelt je nutteloos en ik herken ook het gevoel van falen. Maar ik hoor nu ook veel om me heen van mensen die net zijn afgestudeerd, dat ze bewust kiezen om nog even bij hun bijbaan te blijven en rustig uit te zoeken wat ze willen. Het “voordeel” van deze periode is dat je super flexibel bent en alle kanten op kunt. Ik weet dat jullie hier geen fuck aan hebben en dat jullie dit misschien niet willen horen, maar ik probeer jullie maar een hart onder de riem te steken… het is bij mij goedgekomen en bij jullie ook!!

6 likes

Heb een screenshot gemaakt om dit vaker terug te lezen
Hier heb ik wel wat aan hoor <3. Geeft me hoop, geeft me het gevoel dat ik niet de enige ben en helpt me deze tijd door een andere blik te zien

2 likes

Ik ga vanmiddag een brief schrijven. Op zich ben ik heel blij met het bedrijf waar ik nu zit maar al het werk is altijd ver weg. Ik ben c on su l ta n t en mijn eigen hoofdkantoor zit 140 km weg, de nieuwste opdracht die ik zou krijgen zit 140 km weg en thuis werken is niet altijd een optie. Ik heb 1,5 jaar bij een retailer op het hoofdkantoor gezeten en nu zag ik via een oud-collega op LinkedIn dat ze bij een andere retailer een hele gave functie hebben op een prima locatie voor mij. Ik heb alleen al 2 jaar geen sollicitatiebrief meer geschreven en inmiddels zoveel meer kennis en ervaring opgedaan. Ik hoop dat het lukt om dat in die brief goed te laten overkomen

1 like

Ik vind het zo dom om dit een paar dagen na mijn ‘gevoel van falen’-bericht te laten weten, maar na een jaar zoeken naar een job die perfect aansluit op mijn studies heb ik 'm gisteren eindelijk gekregen. Na al die brieven en gesprekken mocht het uiteindelijk ook wel maar ik ben ZO blij. Dus aan iedereen die al lang zoekt en steeds afgewezen wordt: er komt echt een moment dat je iets leuks vindt waar ze je wel zullen aannemen. Alleen jammer dat je er soms zoveel geduld voor moet opbrengen.

18 likes

Is het gelukt?