Sollicitatietopic (Deel 1)

Is ook zo ja. Voel me echt te snel schuldig over zaken. Moet gewoon dat gevoel echt van me gaan afzetten en ervoor gaan.

Weet niet of iemand nog benieuwd was, maar ik heb vandaag mijn gesprek gehad. Krijg morgen te horen of ik het ben geworden, maar heb er niet echt een goed gevoel over. Het was opzich een goed gesprek, maar heb niet het idee dat ik me helemaal heb kunnen laten zien. Puur door mezelf hoor, ze vroegen me wel of ik nog dingen wilde zeggen of vragen maar op dat moment weet ik dan natuurlijk niks… Maargoed, we zullen zien!

1 like

Ben al gebeld. Ben het niet geworden. Maar tot mijn verbazing waren ze echt heel enthousiast. :astonished: Ik heb nu alleen de pech dat er ook interne sollicitanten waren met meer ervaring…

1 like

He, wat jammer. Willen ze je wel onthouden voor een eventuele toekomstige functie?
Hoop dat je het toch als een positieve ervaring kan zien en dit weer mee kan nemen naar een volgend gesprek.

1 like

Ja! Ze zei nog dat ze serieus had gekeken of ik niet iets anders op die afdeling zou kunnen betekenen, maar voor nu niet helaas… Ze wil me nu indd in het bestand laten staan dus kan er zeker iets positiefs uithalen :slight_smile: Sowieso is zo’n gesprek nooit verkeerd natuurlijk. Was al lang geleden voor mij.

2 likes

Ik ben uitgenodigd as dinsdag.
En dat terwijl ik het eigenlijk best wel naar mijn zin heb bij mijn huidige bedrijf en eigenlijk op het punt sta om daar weer nieuwe dingen te mogen doen.
Aan de andere kant is dit een mega kans die precies maar dan ook precies op het goede moment komt.

Toevallig heb ik vanochtend een training in overtuiging gehad en die man heeft wel 100x benadrukt: jij hebt de keus. Draai het eens om: waarom zou jij moeten motiveren dat je ergens wil werken? Laat hen jou maar overtuigen. Jij hebt veel meer te verliezen dan zij. Dus misschien is dit wel de meest luxe positie die je kunt hebben en waarin je goed kunt onderhandelen.

1 like

Ik ben het met je vrienden eens. Ik zou het ook voor nu aannemen en als het andere wat wordt, kun je deze altijd afzeggen. Het klinkt lullig, maar voor jou 10 anderen (of 17 anderen… ha-ha :face_with_hand_over_mouth:)… Zij hebben wss zo weer iemand gevonden!

2 likes

Gewoon het gesprek aangaan! Is nooit verkeerd denk ik. Als het niets is merk je het meteen. En je hebt indd niks te verliezen:)

1 like

Vandaag wƩƩr een afwijzing gehad na twee gesprekken. Ze hadden tijdens het gesprek gevraagd waar ik dacht tegenaan te gaan lopen in de functie, dus ik zei dat ik bij conflicten meer een bemiddelaar ben dan er met de botte bijl inga en dat ik op dat gebied nog wel wat kan leren. Nu ben ik juist om die reden afgewezen. Ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan, ik ben gewoon veel te eerlijk geweest, volgens mij. Maar ja, er zijn alweer vier brieven de deur uit, want je moet toch wat…

Oooh dit heb ik ook een keer gehad. Voelde me echt genaaid en super dom tegelijk, haha! Hopelijk zit er iets tussen de dingen die je nu hebt lopen :slight_smile:

1 like

Ik snap hun reden niet. Een bemiddelaar zijn is toch fijner dan iemand die er bot op in gaat…?

2 likes

Ja, gezien de samenstelling van het huidige team zochten ze juist iemand die zich wel wat harder opstelt. ā€˜Met de botte bijl’ was misschien niet helemaal de juiste uitdrukking.

1 like

Ah wat shit zeg…

Ik heb pas gevraagd hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, toen kreeg ik wel een redelijk beeld!

Ja, ik baal ook echt van die afwijzingen telkens :disappointed: Het geeft zo’n deuk in je zelfvertrouwen.

Ja dit heb ik ook gevraagd. Ze vroegen mij hoe ik dacht dat een dag eruit zou zien. Ik heb die vraag omgedraaid door te zeggen: ā€œdie vraag wilde ik eigenlijk aan jullie stellenā€.

1 like

Oh, dit heb ik laatst ook gehad! De eerste twee gesprekken waren heel vaag en bij mijn derde gesprek heb ik me voorgenomen er nu Ʃcht achter te komen. De vragen die ik stelde waren:

• Hoe komen mijn to-do’s bij mij terecht? Via een briefing, moet ik het zelf organiseren of zegt iemand gewoon waar we voortaan aan gaan werken?
• Wat zouden concreet mijn verantwoordelijkheden zijn?
• Stel ik werk 12 maanden bij jullie, hoe ziet succes er dan uit? Wat moet er gebeuren, waardoor jij denkt: wauw, dat heeft ze echt goed gedaan.

En toen gaf die man echt een heel duidelijk antwoord :slight_smile: dus misschien helpt je dit!

7 likes

Ik heb 1,5 week geleden m’n informatie doorgestuurd naar m’n stagebedrijf voor het contract maar heb daarna niks meer gehoord. Zal ik hier achteraan gaan? Of nog eventjes wachten. Is wel een redelijk groot bedrijf met aparte HR afdeling.

Bij mij zeiden ze dit ook, maar ik heb toen concreter gevraagd wat de taken zijn op een dag. Je kunt bijv vragen hoe iemand zijn dag meestal begint, hoe de taken zijn verdeeld etc.

1 like

Ik vind dat gedoe om tijd vrij zien te krijgen voor de gesprekken zo intens irritant. Dat geeft mij nog meer stress dan die gesprekken. Ik heb volgens mij geen vakantiedagen meer dus ik kan niet echt een middag vrijaf nemen. Ik heb nog wel 9 overuren staan maar ik ga uit van 3 gesprekken dus dan ga ik dat denk ik ook niet redden.

Nu is het ook een sollicitatie waarbij alles heel hip en modern is en had ik 0.0 keus wanneer het gesprek was. Het was gewoon: we zien je dinsdag 1500 uur!
Als je echt niet kan dan zul je wel wat kunnen regelen gok ik, maar ik werk gewoon 40 uur dus wanneer moet het dan?