Sollicitatietopic (Deel 1)

Fijn dat je nu achteraf kunt zeggen dat je nergens spijt van hebt, dat is een heel waardevol gevoel denk ik ja.

1 like

Ik moet voor 1 nov (as donderdag) opzeggen maar ik twijfel of ik vandaag al in actie zal schieten. Zal ik het contract afwachten en dan maandag opzeggen? Ik werk vandaag thuis dus ik kan ook vandaag al schriftelijk opzeggen en dan maandag mondeling toelichten

Gefeliciteerd!! Ik zou het contract afwachten en dan maandag opzeggen. Is gewoon op tijd toch?

1 like

Ik ben bang dat er iets misgaat omdat het dan nog maar 3 dagen zijn Haha maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga wel mijn brief alvast typen dit weekend, dan bespreek ik het maandag direct met mijn teammanager en verstuur ik daarna de brief

werkenvoornederland.nl

Snap ik haha. Maar je bent gewoon op tijd dus eigenlijk kan je werkgever je dan niets maken!

1 like

Ik was een paar maanden werkloos en heb in die tijd heel veel gesolliciteerd. Nu ben ik per half oktober aan mijn nieuwe baan begonnen, en krijg ik deze week ineens 3 uitnodigingen voor gesprekken voor functies waar ik 1,5-2 maanden geleden op gereageerd heb. Lekker mosterd na de maaltijd… wel goed voor mijn ego dat ik nu alsnog wordt uitgenodigd natuurlijk, maar ik vind mijn nieuwe baan leuk dus heb toch maar vriendelijk bedankt. Echt bizar dat het zo lang duurt voor die lui reageren.

Bij mij met een stageplek ook. Kreeg na 1,5 maand antwoord met een voorstel om over 3 weken een sollicitatiegesprek te hebben. Heb toen ook gereageerd dat ik inmiddels iets anders heb gevonden aangezien het 1,5 maand duurde. Jammer voor hun, gaat hun goedkope kracht. Vond het wel een leuk bedrijf, stond ook op nummer 1 bij mij maar achteraf blij dat ik daar niet ga werken want als ze zolang nemen om te antwoorden op mails is het vast geen goed teken voor de rest van het bedrijf.

1 like

Ik heb dat een keer gedaan en daar werd niet gek van opgekeken. Ik zei gewoon ā€˜dat ik alles op mijn gemak nog een keer wil doorlezen’.

1 like

@Enthusiasm Ja, gewoon doen hoor! Dan kun je het inderdaad rustig doorlezen en evt nog met iemand de dingen bespreken die je niet helemaal snapt, er staat vaak veel van die officiƫle wollige taal in die mij niet per se in 1x helemaal duidelijk is. Heb het ook vaker gedaan, en dan een uur met mijn vader aan de telefoon 's avonds om dingen na te vragen :smiley:

1 like

Wat is jullie ervaring met recruiters? Ik ben benaderd en vind de vacature wel interessant. Maar heb zoiets van ja ik kan net zo goed gewoon zelf solliciteren? Wat is een goede reden om er een recruiter tussen te zetten?

Ik heb deze week een tweede gesprek voor een functie die ik echt heel graag wil. Tijdens het eerste gesprek vroegen ze me naar ideeƫn om bepaalde dingen aan te pakken. Ik merkte dat mijn ideeƫn erg werden gewaardeerd. In de tussentijd heb ik nog veel meer ideeƫn opgedaan; ook betere en creatievere. Aan de ene kant wil ik dit wel vertellen tijdens het tweede gesprek, want het laat natuurlijk zien dat ik enthousiast ben. Maar aan de andere kant voelt het ook raar om al mijn ideeƫn open op tafel te leggen, terwijl het risico bestaat dat dadelijk iemand anders mijn ideeƫn gaat uitwerken.

Hoe zien jullie dit?

Weet je bij welk bedrijf de vacature openstaat? Mijn ervaring is namelijk dat je hier niet achter komt zonder de recruiter, dus dat je njet zonder die recruiter kan solliciteren

1 like

Ja dat is dus zo gek, dat weet ik wel en kan dus ook gewoon de vacature vinden op de website van de werkgever. Hij wilde me bellen om de vacature verder toe te lichten dus heb gezegd dat ik vanavond bereikbaar ben. Ben benieuwd of hij met meer info komt dan wat er in de vacature staat.

Thanks, ja ben dus ook bang dat hij het mooier maakt dan het is. Zit in principe prima op mijn plek alleen wil hier niet voor altijd blijven zitten. Heb vanavond een belafspraak dus ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Ga wel wat vragen voorbereiden.

Ahhh zo leuk. Ik heb een contract van 36 uur in 4 dagen. Best pittig lange dagen (mijn ervaring/mening), maar dan wel 3 dagen vrij.

Zo veel zin in! Laat het maar komen allemaal :slight_smile:

4 likes

Ik weet niet wie hier met de Canva tip kwam, maar dankjewel! Ik ben vanochtend aan het stoeien geweest en vind mijn cv al veel mooier en overzichtelijker zo!

Ik heb nog wel een dilemma over vrijwilligerswerk. Dat heb ik tot afgelopen zomer 8 jaar gedaan (en er een trainerscursus voor gevolgd), maar ik ben er nu mee gestopt. Zouden jullie dat er dan toch op laten staan? Het is vrij relevant voor mijn sector, al solliciteer ik nu zowel daarbinnen als daarbuiten.

En ik twijfel of ik nog een kopje met goede eigenschappen toevoeg (als plannen, probleemoplossend denken, stressbestendig blabla). Die noem ik vaak ook al in mijn motivatiebrief (dus wat moet ik daar dan weer in zetten) en wat voor kopje zet ik daar dan boven? Eigenschappen? Kwaliteiten?

Jaa ik ben uitgenodigd voor een gesprek voor een hele leuke functie!! Ga het in het echt tegen niemand zeggen, dus dan maar hier blij zijn. Was al weer even geleden dat het tot een gesprek kwam. Ben wel meteen helemaal zenuwachtig, ga m echt tot in de puntjes voorbereiden (andere keren liet ik het meer op me af komen). Nog tips voor de voorbereiding? :grinning:

4 likes

Ja joh zou dat vrijwilligerswerk er sowieso opzetten! Is ervaring toch, en als het niet relevant is dan laat zoveel jaar toch goede wil zien.

Ik heb zelf een kopje met profielschets op mn CV

1 like

Nemen jullie een kladblokje mee naar een sollicitatiegesprek? Voor aantekeningen of waar vragen staan die je eventueel kan stellen…