@Chan Mijn ervaring is wel dat de eisen in een vacaturetekst ook altijd hoger zijn en het werk moeilijker lijkt dan het uiteindelijk in de praktijk is. Mijn beste tip is toch maar gewoon reageren, ookal heb je niet de drie jaar ervaring die ze vragen. Misschien compenseer je dat wel met andere ervaring of een kwaliteit of reageert er niemand die dat wel heeft of geschikt is.
Ik zat inderdaad al te kijken naar iets buiten mijn vakgebied. Ik had wel 2 leuke vacatures gevonden en in principe voldoe ik ook aan die functie-eisen, dus dat kan ik ook proberen. Ik moet gewoon nog even goed zoeken denk ik. En ik heb nog nooit gesolliciteerd voor een âgrote mensen baanâ, dus vind het ook wel spannend
Ik mag eind deze week op gesprek komen om de arbeidsvoorwaarden te bespreken! Super spannend.
Hebben jullie bij jullie eerste echte baan onderhandeld over het salaris? In de vacature stond een bijbehorende salarisschaal aangegeven. Het minimum daarvan vind ik zeer prima, maar wellicht dat er nog wel een of twee treden meer uit te halen is?
Wie begint er meestal met een voorstel? De werkgever of de sollicitant?
Ik heb afgelopen weken gesolliciteerd voor een stageplek vanaf februari.
Omdat het vinden van mijn huidige stageplek best moeilijk was, heb ik deze keer best wel veel brieven geschreven (denk rond de 10). Inmiddels heb ik van 5 al bericht dat ik op gesprek mag komen.
Hoe ga ik dit nu weer allemaal inplannen, hahaha. Wel een luxe probleem
Zit er niet een of twee tussen waarover je al iets minder positief bent of die je net wat minder aanspreken? Dan zou ik me op drie richten namelijk. Wel een fijn probleem!
Ja, heb inderdaad wel een voorkeur voor een aantal plekken, ook ivm bereikbaarheid met het OV.
Ga ik me daar nu eerst op focussen.
Ik heb iets heel raars⊠Donderdag een gesprek gehad met een recruiter over een vacature en zou vandaag horen wat het bedrijf als terugkoppeling had (wel of geen vervolggesprek). Krijg ik net een appje van de recruiter dat zij aangeven dat ik zelf al gesolliciteerd heb? Maar dat is helemaal niet zo. Snap er niks van.
Wat is jullie ervaring met grote bedrijven en organisaties waar recruitment veel geautomatiseerd is? Zoals dat er geen mensen naar je cv en brief kijken maar hij gewoon door een computer eruit moet worden gepikt op inhoud enzo?
En dat in combinatie met de layout van je cv? Ik heb bijv. vaak Canva gebruikt voor mân cv, maar ik heb hem ook wel eens geĂ«xporteerd naar Word en dat fuckte de layout best wel op, ik ben bang dat bij een situatie als bovenstaande dan de juiste inhoud niet naar voren komt of dus in een rare onbegrijpbare volgorde ofzo
Wat is jullie ervaring?
Uit mijn ervaring weet ik, dat mensen 3 jaar werkervaring graag door de vingers zien als ze met een leuke enthousiaste kandidaat te maken hebben dus soms gewoon dapper zijn en reageren, ook als je eigenlijk niet durft!
Ik moet een aantal documenten digitaal opsturen voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Ze vragen o.a. naar diploma etc. Zouden jullie ook certificaten die relevant zijn opsturen of niet? (Deze certificaten zijn totaal geen vereisten voor de baan, maar laten wel zien dat ik inhoudelijk ervaring op dit vlak heb opgedaan). Sommige certificaten zijn wel al van bijna 10 jaar geleden.
Ergens vind ik het ook best raar dat ik alle documenten ook digitaal moet opsturen. Ik geloof dat dat tegenwoordig normaal is, maar het idee dat die informatie op internet rondzwerft voelt niet prettig. Maar goed, als ik het niet zelf digitaliseer, dan is er wel een organisatie/werkgever die het doet, dus daar zit ook niet echt verschil tussen.
Ik moet ook een kopie van mijn diplomaâs sturen, maar dan met de post. Vind ik ook best tricky.
Ik heb ook getwijfeld of ik meer dingen mee zou sturen maar ja ze vroegen in de brief echt alleen om een kopie van mijn diplomaâs
Jah joh, lekker meesturen! Baadt het niet, dan
Wat?! Mega onprofessioneel zeg, ik zou echt in alle staten zijn van zulk idioot gedrag.
Waaaauw, dat je iemand zo kunt behandelen zeg (die man bedoel ik dan hÚ)! Erg onprofessioneel van hem. Vind dat je heel netjes en goed gereageerd hebt! Ik zou er ook helemaal klaar mee zijn. Bah, kan ik echt boos om worden⊠Hoop dat die man door jouw reactie doorheeft dat dit geen normale manier van handelen is. Wss had ie het wel door, anders zou hij niet zo reageren.
Nou ik was er nu zo dichtbij en dat is misschien nog wel zuurder haha. Het gesprek was oprecht leuk en er was een klik, kreeg ook allemaal complimenten bij mn afwijzing en ze twijfelden ook heel erg, mĂĄar er was gewoon net iemand bij die intern al bezig was en die meteen zelfstandig kon starten. En dat was ivm de tijdsdruk wel handig.
Heb nu deze week echt even geen motivatie om verder te kijken, laat het even los en dan in het weekend maar weer even vacatures zoeken.
Ah balen!! Ik ken het gevoel, had het laatst ook haha. Maar dit geeft wel weer veel zelfvertrouwen voor een volgende sollicitatie
Ik heb net een getuigschrift ontvangen want dat had ik gevraagd in mijn ontslagbrief. Het is zo intens complimenteus dat ik het bijna lachwekkend vind. Hahaha. Een collega die tegelijk met mij weggaat heeft er niet om gevraagd en ook niet gekregen.
Nu gaat ze het wel alsnog doen hoor
Hoi allemaal,
Ik ben momenteel ook druk bezig met solliciteren en heb bij twee plekken dat ik binnenkort een voorstel ga krijgen. Bij een van de twee plekken hebben ze aangegeven dat wanneer ik ook enthousiast ben over hun bedrijf, dat ik dan pas een voorstel krijg. Is het normaal dat je de offer gewoon accepteert om vervolgens nog van de twee bedrijven de voorstellen te gaan vergelijken? Of is dat niet zo netjes tegenover de bedrijven? Want ik vind het namelijk ook belangrijk om de contracten met elkaar te kunnen vergelijken (oa op salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, etc.)
Ik zou sowieso nergens iets accepteren voordat je ĂŒberhaupt een voorstel hebt gezien! Of begrijp ik je verhaal nu verkeerd?
Ik heb nog nooit eerder op meerdere plekken tegelijkertijd gesolliciteerd, vandaar dat ik niet precies weet hoe dat werkt⊠Ik heb van de recruiter begrepen dat ik word gebeld indien ze na het tweede gesprek tevreden over mij zijn, en als ik ook positief ben (weet niet meer exact wat ze heeft gezegd) dat ze me dan een voorstel gaat doen. Maar neemt ze dan aan dat ik sowieso voor die baan ga als ik zeg dat ik er ook positief over ben, of weet ze dat er een mogelijkheid is dat ik voorstellen nog naast elkaar ga leggen en achteraf pas besluit voor welk bedrijf ik ga? Of is dat iets wat ik nog duidelijk bij haar moet vermelden?