Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik verwacht dat ze bedoelt of je positief bent over de gesprekken en het gevoel wat je bij de werkplek/mensen hebt etc.
Verder zou je wel aan kunnen geven dat je positief bent en graag het voorstel af wilt wachten. ( iets in die trant in ieder geval).
Daarbij moet je je ook goed bedenken dat je in principe nog nergens akkoord mee gaat/aan vast zit totdat je een contract hebt ondertekend.

1 like

Ah ja zo had ik er niet over nagedacht! Ik kan inderdaad zeggen dat ik het voorstel wil zien en daarna mijn besluit maak, of moet ik het achterwege houden dat ik ook een voorstel heb van een ander bedrijf? Ik vind het altijd zo naaiend om tegelijkertijd bij meerdere bedrijven te solliciteren en dan overal aan te geven dat je daar het liefst wil werken, maarja als je dan niet wordt gekozen ben je ook weer gelijk 2-4 weken verder
 Ik heb voorheen met stages gewoon geluk gehad dat ik ook gelijk was aangenomen. :sweat_smile:

Het een sluit het ander toch niet uit? Je krijgt van allebei de bedrijven mogelijk een voorstel toch? Dus als jij aangeeft positief te zijn over bedrijf x en graag het voorstel van bedrijf x tegemoet zie. Dan hoef je niks te zeggen over voorstellen van andere bedrijven die je wil vergelijken.

Ik begrijp dat je het naaiend vind, maar dat is ‘gewoon’ de arbeidsmarkt. Bedrijven zijn ook niet achterlijk en jij ook niet ;). Dus als er veel vraag is naar mensen zoals jij, dan is het logisch dat je niet het eerste de beste accepteert en meerdere gaat vergelijken. Andersom doen bedrijven dat ook. Als er 10 mensen solliciteren op 1 functie, laten ze ook iedereen op gesprek komen om de beste eruit te pikken. Dan gaan ze echt niet de eerste de beste een baan aanbieden.

Ps: sorry voor mogelijke spelfouten, het is bedtijd :sleeping::sleeping:

1 like

Ja klopt, ik moet gewoon over dat gevoel heen stappen :sweat_smile: Bedankt! Same for me als ik ook ergens spelfouten heb haha

1 like

En weer een afwijzing. Kan wel janken. Ben bijna 25 en heb nog geen fuck bereikt in dit leven.

@Pantalones ik ook! En meerdere keren werd ik echt op de afgesproken tijd toegevoegd, kreeg ik een chat of ik klaar was en werd daarna gebeld. Succes!

@monkeyslut wat spannend! Gun het je heel erg. Wat voor iets was het?

Ik ben zelf ook weer aan het solliciteren. Nu op huidige werk echt aangegeven te stoppen een tijdje terug. Dus nu rustig zoeken. Werd ik toevallig een week geleden gebeld door een bedrijf waar ik een aantal maanden eens op gesprek was geweest en de baan toen heb afgeslagen! Was echt verrast. Van de week over gaan praten met dat bedrijf en was toch wel echt verrassend positief. Dus misschien heb ik wel een nieuwe baan? Echt zo spannend wel! Want ben in werk zeker toe aan een volgende stap, maar m’n team op m’n huidige werk is gewoon wel heel leuk. Maarja, dat is ook tijdelijk en daar kun je niet voor blijven. Maar toch weet ik, verrassend genoeg gezien m’n naam hahaaa, altijd weer te twijfelen.

3 likes

Af en toe vind ik het jammer dat ik niet in de buurt van de randstad woon; ik zie telkens zo’n interessante vacatures voorbij komen
 Maar verhuizen zit er niet in dus hopelijk verhuizen de functies deze kant op :yum:

1 like

Oké je woorden zijn wel echt de waarheid haha. Ik twijfel idd al een tijdje, al vaker gesolliciteerd
 dat doe ik niet voor niks als ik echt 10000% wil blijven waar ik nu zit. Moet die stap inderdaad maar eens gaan zetten.

Ah klinkt heel leuk! Je bent ook niet voor niets op gesprek mogen komen hĂš, dus het is echt niet meteen verkeken voor je. Spannend. Duim voor je.

1 like

Ahh wat jammer! Wel goed dat je toch nog even navraagt wat nou de echt reden is en dat je ook meteen weer verder gaat kijken met je manager.
Afgewezen worden is altijd erg maar intern vond ik het nĂłg pijnlijker.

1 like

Ik denk zelf ook snel zo, maar tegen anderen heb ik makkelijk praten dus hier komt het: zo moet je totaal niet denken! Altijd goed om voor jezelf te kiezen op werkgebied. En even buiten je gevoel om kun je - denk ik - vast wel dingen noemen aan het andere werk / bedrijf waarom jij daarvoor kiest. Bepaalde mogelijkheden tot ontwikkeling, bepaalde andere taken etc. Dat komt dan vast goed! Uiteindelijk is het echt het meest belangrijk dat je jezelf goed voelt, en hoe vet als dat op je droomplek kan zijn. Daar dus alijd voor gaan.

Ik heb deze week een positief arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Ik heb een klein beetje salaris erbij onderhandeld. Ik vond het best eng als starter, maar het ging verrassend makkelijk, haha. Mijn huidige werk heb ik inmiddels op de hoogte gesteld. Ik werk nog best lang uit en dat kunnen ze heel erg waarderen. In het nieuwe jaar aan de slag met mij eerste echte baan. Nooit verwacht dat ik zou starten in zo een ontzettend toffe functie!

@Ohappyday Heel zuur. Is er een kans dat er op korte termijn nog een dergelijke functie beschikbaar komt?

@monkeyslut Ah balen! Wel heel fijn dat je goede feedback hebt gekregen. Ik ben wel benieuwd wat de reden was die je zelf ook al had verwacht. Heeft het dan te maken met te weinig ervaring of was er iets in het gesprek wat niet lekker liep?

@Sandroe Wat klote voor je! Ik ken je natuurlijk niet, maar je hebt vast al meer bereikt dan je zelf denkt! In welke richting zoek je iets?

Hm ja dat zei je inderdaad. Maar dat je het daar heel leuk vind (super chill trouwens! haha) betekent niet dat je niet verder mag kijken. Juist goed om verder te kijken voor jezelf wat er nog meer is. Dan kun je misschien juist ook een goede afweging maken of je echt weg zou willen of toch wil blijven waar je nu bent. En vragen staat vrij hĂš. Als jij iets vraagt kun je later altijd nog afzien van blijven als jouw redenen daarvoor veranderen!

Ik heb dus zelf een paar maanden geleden ergens gesolliciteerd en ben aangenomen toen. Ik heb toen toch zelf afgezegd want voelde niet goed destijds. En ik ben daar nu weer in procedure omdat die vrouw me terug opbelde laatst. Moraal; als je altijd alles netjes aanpakt dan is er niemand die jou dingen kwalijk gaat nemen blijkt wel!

1 like

Ah ja, zoiets is altijd lastig ja!

1 like

@monkeyslut Jij hebt mij ooit eens aangeboden om een van mijn brieven een keer door te lezen, mag ik jou daar dit weekend een pb over sturen? Ik heb zo nu en dan wel een gesprek, maar ik ben benieuwd of ik nog iets aan mijn brief kan veranderen, waardoor ik vaker uitgenodigd word. Als je er geen tijd voor/zin in hebt, mag je het gewoon eerlijk zeggen, hoor!

1 like

Gewoon aan allebei, ik snap dat je het zo perfect mogelijk wil doen alles maar wat ik wel tegen je wil zeggen denk niet over alles te lang na want dan creëer je problemen voor je zelf die er helemaal niet zijn of onnodige stress dingetjes. Ben trouwens wel benieuwd over welke organisaties je het hebt haha!

1 like

Zo veel sollicitaties gestuurd, en maar een aantal die terug mailen. Grrrr, ik vind dat zo asociaal.

Dinsdag sollicitatie voor een (master)scriptiestage bij een bedrijf!
Ik heb mijn bachelorscriptie al uitgeprint en ingebonden. Heb daarvoor een 8.5 behaald dus dat is wel een beetje mijn pronkstuk! Maar als iemand nog tips heeft, graag!:slightly_smiling_face:

2 likes

Heeft het bedrijf een specifieke opdracht of staat dat nog open? Mijn ervaring is namelijk dat ze mij vragen wat ik zou willen onderzoeken. Dan is het fijn om je op die manier ook in te lezen in het bedrijf (nieuws) zover mogelijk, of daar vragen naar voor te bereiden. Mag je alleen onderzoek doen of is het ook de bedoeling dat je een paar dagen meewerkt? En weet je al wat je daarna wil gaan doen, zodat je kan nadenken over uitstroom bij het bedrijf?

@monkeyslut zou het echt sterk afraden
 Je bent echt een interessantere kandidaat als je nog gewoon werkt.

2 likes

Ik zou het ook niet doen, omdat je ook een minder goede onderhandelingspositie hebt en je misschien eerder geneigd bent om met iets in te stemmen omdat je dringend werk nodig hebt.

1 like

Zouden jullie reageren op een vacature waar 7 jaar ervaring gevraagd is, terwijl je 3 jaar ervaring hebt?