Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik had gisteren een tweede gesprek bij een bedrijf en ze zou me maandag bellen (want ze moest nog overleggen met een andere collega), maar toen belde ze me vanochtend al dat ze me graag als nieuwe collega willen! Ik ben heel blij, nerveus en ook een beetje onzeker haha. Maar ik heb er zin in!

13 likes

Ah dat is een goede, dat ga ik zo maar even opzoeken en dankjewel!

1 like

Ik heb toevallig een gesprek gehad net en hij zei: jij hebt denk ik nog nooit een negatieve uitkomst gehad na een gesprek? Je kan zelf heel erg goed verkopen.

Ik ben ook een meisjes-meisje, 29 jaar maar ik word altijd rond de 22 geschat, draag zelden tot nooit make-up en draag geen zakenkleding. Ik weet gewoon wat ik kan en ik weet inmiddels ook dat als ik niet zeker ben dat ik iets kan, dat ik het me snel eigen maak. Ik let ook heel erg op non-verbale communicatie.
Ik heb niet echt tips behalve gewoon doen. Dan voelt het maar gekunsteld en ik weet dat de meest zeker ogende mensen vaak het onzekerst zijn. Na het gesprek kun je je hele houding weer laten gaan en weer “gewoon” jezelf zijn

1 like

Ik heb dit ook heel erg. Het voelt voor mij ook heel erg als een toneelstukje soms. Ik heb alleen geen tips voor je helaas, worstel er zelf ook mee.

1 like

Heb je hier toevallig tips voor? Ik weet namelijk dat mijn non-verbale communicatie niet zo goed is. Verbaal ben ik sterk, maar ik kan alsnog minder goed overkomen door mijn houding enzo.

1 like

Misschien helpt het om in gesprekken meer vanuit concrete voorbeelden (projecten, situaties) te praten, waarin je je ‘competenties’ goed kunt uitleggen (aankaarten hoe je dingen hebt aangepakt en wat dat voor resultaat heeft gegeven)? Als je ergens trots op bent, enthousiast op bent; dan kun je dat op die manier denk ik eenvoudiger overbrengen & onderbouwen.

Verschillende voorbeelden kun je natuurlijk van te voren voorbereiden, uitkiezen, zonder dat je een heel monoloog hoeft te bedenken en op het moment zelf gaat “opnoemen”.

1 like

Ik ben al lang op zoek naar een administratief bijbaantje, maar dat is best moeilijk te vinden. Vorige week kwam ik een perfecte vacature tegen en ik ben vandaag uitgenodigd op gesprek :star_struck:

3 likes

Is dit dan in brieven of in het gesprek? Ik zou me zelf ook niet zo comfortabel voelen met “al jaren lang”, klinkt zo overdreven. Ik zou eerder de woorden waarmee je je “kwaliteiten” mee bagitaliseert gewoon er proberen uit te laten. Ik heb ervaring met X, bijvoorbeeld in casus Y speelde Z en dat heb ik zus en zo aangepakt.

Misschien is een aantal voorbeelden wat beter voor te bereiden? Misschien dat dat je formulering inderdaad helpt.

Verder denk ik niet dat je anders moet zijn dan je bent, anders val je vanzelf wel buiten de boot als je word aangenomen denk ik. Oh, Als je geen antwoord op de vraag hebt, aangeven dat je daar even langer de tijd voor nodig hebt om op te antwoorden ipv een warrig verhaal op te hangen.
En evt later in t gesprek op terug komen.

1 like

@Protagonist wat ik wel eens doe als ik m’n goede eigenschappen moet noemen is ipv zeggen ‘ik ben goed in
’ zeggen ‘wat ik vaak terugkrijg van mensen met wie ik samenwerk is
’.
Dan is het een feit ipv een mening die ik bescheiden wil laten overkomen en komt het er vaak sterker uit :stuck_out_tongue:

En misschien moet je ook gewoon benoemen hoe het zit als de kans zich voordoet? Een leidinggevende zei ooit tegen me ‘jij bent geen haantje de voorste en hebt niet het beste verkooppraatje klaar, maar als je jou de kans geeft bewijs je je meer dan de anderen en ben je heel waardevol voor de organisatie’. Misschien kun je overbrengen dat je niet zo goed bent in jezelf verkopen maar dat je mensen daardoor vaak heel positief verrast als ze eenmaal met je werken haha

4 likes

Er is een vacature, ik voldoe aan de eisen behalve de gevraagde aanvulling van een managmentopleiding. Deze zou ik binnen een jaar kunnen volgen theoretisch gezien.
Deze vacature is te vroeg gekomen, zo jammer.

Als het om een aanvulling gaat is het misschien geen hele harde eis maar mooi meegenomen? In dat geval zou ik als ik jou was het proberen! Daarnaast kan je aangeven dat je dan wel geen managementopleiding hebt gedaan maar je dit graag wil doen en dat dat voordelig voor hen is want zo kan jij met een schone lei je vormen naar hun bedrijf als je er al werkzaam bent ten tijde van de opleiding. Je bent niet al gevormd naar de bedrijfsculturen van voorgaande bedrijven.

1 like

Ik mag deze week op gesprek komen voor de functie waar ze 3 jaar werkervaring vragen. Die heb ik niet :grin:. Ben benieuwd! Nu moet ik me wel goed voorbereiden

3 likes

Ik ben even benieuwd naar jullie mening
 ik werk nu een half jaar bij een bedrijf waar ik in een traineeship zit. Ik heb 6 jaar werkervaring in een andere branche maar wel overlappingen, plus ik ben bijna 30. Ik was het niet eens met dat traineeship, maar volgens hen moest iedereen in het bedrijf dat. Daar hoort een salaris van 2000 euro bij en de eerste 7 mnd een uitzendcontract zonder pensioen. Er zijn mij snelle stappen in het salaris, een contract en goede bonus beloofd, maar daar klopt nu ik er 5 mnd werk geen drol van. Die dingen zijn afhankelijk van verschillende factoren en beoordelingen die zij doen. Ik blijk onwijze aanleg te hebben en scoor nu net zo hoog als de senioren in ‘t bedrijf. Nu zijn er nieuwe mensen aangenomen, en zij blijken gelijk een contract van het bedrijf te hebben gekregen plus meer salaris.
Nu is het bedrijf écht onwijs leuk. Ik heb me er mogen ontwikkelen, ze zijn erg lief en vinden het héél erg als mensen weggaan en word je emotioneel erg betrokken bij het bedrijf.
Helaas moet ik 2 uur heen en terug rijden door file. Ik dacht dat ik dat wel aankon, maar het breekt me op. Ik heb me er erg in vergist.

Met mijn uitzendcontract heb ik een dag opzegtermijn. Mijn beoordelingsgesprek is over twee weken: dan hoor ik wss dat ik eerder dan normaal trainee af ben, maar krijg ik maar 100 euro meer salaris. Ik blijf financieel afhankelijk van vriend die me af en toe wat toestopt, plus ik kan niet sparen. Ik heb een sterke kinderwens, maar dit houdt mijn ontwikkeling tegen om “volwassen” te worden.

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen in hetzelfde dorp als waar ik woon, een betere bonusstructuur en veel meer salaris. Dat bedrijf wil me het liefst gister nog hebben, maar ik wil eigenlijk 2 weken afronden in het andere bedrijf. Vriend vindt dat ik ze max een paar dagen mag geven, dat dat al heel loyaal is, omdat zij het risico lopen door het uitzendcontract met 1 dag opzegtermijn.

Ik hink op twee gedachten: of ik geef ze 2 weken om af te ronden met mij en ik vertel m’n klanten dat ik weg ben, of ik doe max een paar dagen
 hebben jullie hier ervaring mee? Delen jullie de mening dat dat hun eigen risico is?

Plz niet quoten, wil t weghalen ivm herkenbaarheid.

Ik zou het netjes afronden en een periode uitwerken (max 2 weken in dit geval) en je klanten als kan persoonlijk informeren. Als je er later nog iets van ze nodig hebt, ga je geen goede indruk achterlaten door dezelfde dag je spullen te pakken en te vertrekken denk ik (ookal is dat je goed recht).

EDIT: ik ga er vanuit dat je niet nare gevoelens hebt bij het werken zelf en het werk je zelf niet opbreekt en die twee weken dus prima kan. (Je zou evt ook 1 week kunnen doen en 1 week verlof opnemen, mits je daar behoefte aan hebt en dit nog aan uren hebt staan voor het starten bij de nieuwe werkgever)

2 likes

@Kaarsgeur Ik neig ook naar kiezen voor jezelf. De kans dar klanten het je kwalijk nemen dat jij “zomaar” weg was lijkt mij heel klein en dan met name omdat ze niet het hele verhaal kennen en vast veel andere contacten hebben dus vast niet zo lang stil staan bij jouw vertrek. Een bedrijf kiest uiteindelijk ook altijd voor zichzelf.

1 like

Ik heb een training gehad van een hele hele goede en overtuigende salesman en die heeft mij wat trucs geleerd. Heel basis: geef een stevige hand, ga rechtop zitten, niet aan je gezicht of haar zitten als je spreekt, luid en duidelijk spreken en niet met je armen over elkaar gaan zitten. Als je een punt wil maken of iets wil toelichten buig je een beetje naar voren over tafel, als je wacht op een antwoord laat je je een beetje achterover zakken in je stoel.

7 likes

Hier zou ik zeggen: volg je gevoel. Ja, je mag binnen Ă©Ă©n dag weg, (en misschien hebben ze dat ook wel verdient) maar je kan je afvragen of dat ook jouw stijl is. Zelf zou ik twee weken wel prettig vinden om ook mentaal afscheid te nemen en dingen over te dragen. Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van die nieuwe baan :slight_smile:

Anderzijds: het is waarschijnlijk goed voor je onderhandelingspositie om niet meteen bij die nieuwe baan te beginnen. Twee weken is ook echt snel. Succes!

2 likes

Wat misschien helpt is om trucjes aan te leren om minder zenuwachtig te zijn en je meer bewust te zijn van jezelf tijdens de gesprekken. Je kunt bijvoorbeeld denken: wat is het ergste dat kan gebeuren? Ook al gaat het helemaal mis dan leef ik nog steeds, dan leeft iedereen om mij heen nog steeds en hoef ik deze mensen nooit meer te zien. Of dingen als: ik heb voor hetere vuren gestaan, dus dit kan ik.

1 like

En: zie het ook lekker als een toneelstukje! Dat is het vaak namelijk ook. Jij speelt de beste, leukste werknemer en de ander speelt de leuke, interessante werkgever. Misschien is het makkelijker als je je er gewoon aan overgeeft dat je op dat moment gewoon de rol ‘beste versie van jezelf’ speelt.

Bovendien is het belangrijk om wĂ©l eerlijk te zijn over wat je kan. Hier boven zei iemand, dat ze zinnen als “ik heb jarenlange ervaring met
” overdreven vindt, maar wat als je nou gewoon jarenlange ervaring hĂ©bt? Je potentiĂ«le werkgever hoort alleen maar jouw woorden, dus als jij ze al naar beneden haalt, wat kan hij dan anders dan jou geloven? Succes!

4 likes

:sob::sob::sob: ik doe 90% het tegenovergestelde. Wat voor soort training was dat?

1 like