Sollicitatietopic (Deel 1)

Je kan dat vaak bij de studentenbalie aanvragen! Dan heb je gewoon een nette lijst van cijfers en geen administratieve dingen zoals no shows.

2 likes

Shit beetje laat het moet dit weekend worden gemaild. Heerlijk voorbereid weer. Ik heb van mijn bachelor wel een officiële cijferlijst dus die moet ik denk ik maar inscannen en dan van mijn master dan toch maar Osiris doen.
@En_17_Anderen ja bij mij wel…

Ja dan zou ik dat ook doen!

Gefeliciteerd! Super goed gedaan. Ik heb zelf niet gesolliciteerd op het Rijkstraineeship maar op het financial en tax talent traineeship. Ben nog in afwachting of ik op gesprek mag komen! :slight_smile:

Super goed!! Ben benieuwd hoe het verder gaat met de procedure. Ik heb laatst het viva topic over het traineeship gelezen en dat klonk best pittig. Ik heb me niet meer aangemeld, omdat ik vlak daarvoor een baan heb gevonden in het bedrijfsleven. Ik wil het komende jaar (?) eerst even kijken welke mogelijkheden hier liggen. Maar ik sluit een overstap naar de overheid in de toekomst niet uit. Het rijkstraineeship lijkt me ook nog steeds super leuk/cool/gaaf namelijk :joy:

1 like

Je weet dat je binnen twee jaar geleden afgestudeerd moet zijn, wil je mee mogen doen aan het Rijkstraineeship hè? Volgens mij is dat best een harde eis. Dus als je het bij de volgende ronde nog wil, zou ik zeker solliciteren. Al zijn er ook andere ingangen om bij de overheid terecht te komen (wel afhankelijk van je achtergrond, als er niet per se aansluiting is, is het best moeilijk heb ik het idee). Mij is het met een omweg ook gelukt :smiley:

@En_17_Anderen super goed hoor dat je door bent! Succes verder.

2 likes

Ja, klopt! Ik wil in de toekomst niet vastzitten aan Den Haag, dus dan zou ik eerder voor een autoriteit gaan en geen ministerie. Ik had wel bij de nza gesolliciteerd, maar die functie werd ineens geschrapt en ze vonden dat ik te weinig werkervaring had. Afm sluit het beste aan op mijn studie, dus zou daar eventueel/misschien ook nog binnen kunnen komen. Ik vind het wel lastig allemaal, want ik weet ook niet precies wat er bij me past of wat ik leuk vind :woman_shrugging:t3:

1 like

Ik heb een leuke vacature gezien waar ik op ga reageren. Alleen er staat al bij op welke datum de eerste gesprekken zijn en op welke datum de eventuele tweede gesprekken zijn. Op de datum voor het eerste gesprek kan ik wel, maar op de datum voor het tweede gesprek ben ik op vakantie.
Ik weet dat het heel voorbarig is, heb nog niet eens gereageerd laat staan een eerste gesprek, maar ik vraag me wel af hoe hard die data nou zijn? Ze gaan je toch niet afwijzen omdat je op die datum echt niet kan :sweat_smile:

Ik mag op gesprek komen bij een traineeship waar ik op heb gesolliciteerd! Hoewel dit wel mijn tweede keuze is, ben ik benieuwd hoe het gesprek gaat lopen. Hoop dat ik snel reactie krijg op mijn sollicitatie bij het andere traineeship zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen.

1 like

ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar het lijkt me heel tof en nuttig om volgend jaar eerst te beginnen met werkervaring opdoen in het buitenland (zuid-amerika, maar ergens anders mag ook!) bij een NGO/ bedrijven gerelateerd aan voedsel/duurzaamheid (liefst betaald). Ik weet alleen niet zo goed waar te beginnen qua zoeken dus als iemand goede websites heeft of andere suggesties dan zijn ze zeer welkom!

Ik vraag me af hoeveel sollicitaties jullie hebben lopen. Ik verwacht deze zomer klaar te zijn met studeren en zou graag in september willen beginnen met mijn eerste ‘volwassen’ baan. Op dit moment heb ik 2 sollicitaties lopen waarvan ik er bij 1 op gesprek mag komen. Zouden jullie nog verder solliciteren?

Dank voor je antwoord! Ik ga nog even kijken of er leuke vacatures openstaan! :slight_smile:

Ik heb de baan gekregen en heb m’n huidige baan al opgezegd. Dat vond ik echt mega spannend maar nu ben ik wel echt zo ontzettend blij dat dat allemaal gelukt is!

18 likes

Ik heb een interessante vacature gevonden en toevallig is één van de locaties bij mij om de hoek. Is het heel raar om daar even te gaan aanbellen en persoonlijk mijn cv en brief af te geven, of mail ik beter gewoon?

Er zijn trouwens drie locaties dus ik weet niet zeker waar degene die over sollicitaties gaat werkt.

Dit is herkenbaar. Ik zie ook amper leuke vacatures en om nou te gaan solliciteren bij bedrijven waar ik mezelf niet zie werken :woman_shrugging:t2:

Heb wel eens gehoord dat mensen door persoonlijk langs te lopen een voordeel hadden tov de rest, maar dat was dan vaak wel bij kleine bedrijven!. Je valt oog wel op. Zou het zelf ook doen denk ik.

1 like

Ja ik denk niet dat het heel groot is, maar ze zijn gedecentraliseerd. Misschien doe ik het wel gewoon!

Ik zou aangeven dat je interesse hebt (als je de vacature echt heel leuk vindt) en een motivatiebrief erbij mee sturen en aangeven in de brief dat je graag op gesprek wil komen. Zo kun je in het gesprek er altijd achterkomen of je dit echt wel of toch niet wil. Ook al heb je die specifieke opleiding niet kun je wel andere kwaliteiten benoemen.

1 like

Zorg trouwens ook dat je je goed informeert over het bedrijf en dus veel weet, dat is altijd een pluspunt.

1 like

Iemand tips om (online) assessments te oefenen?
Cijferreeksen, figuurreeksen, analogieën, syllogismen (die vind ik trouwens lastig, had er gisteren met oefenen van de 8 wel 8 goed, maar voor mijn gevoel had ik ze ook bijna allemaal fout kunnen hebben :’)). etc. Heb natuurlijk al veel gegoogled, maar misschien weten jullie een goede site die ik nog niet ken. Of tips ofzo?