Sollicitatietopic (Deel 1)

Wat stom @Protagonist, ik ben het eens met wat hierboven wordt gezegd!

Ik merk dat ik bij elke mail die ik krijg waarin staat dat ik niet wordt uitgenodigd voor een gesprek, meer en meer onzeker wordt. Ik weet dat ik misschien nog niet zo lang aan het solliciteren ben (sinds juni), maar vaak staat er dan ‘we kiezen ervoor om mensen uit te nodigen met meer ervaring’. En dat snap ik aan de ene kant natuurlijk, maar hoe moet ik die opdoen als niemand mij die kans geeft?
Ik heb ook best wat ervaring in stages en vrijwilligerswerk in mijn vakgebied, maar ja, als er dan sollicitanten zijn met al 3 jaar ‘echte’ banen gaan ze daar voor. En ik weet gewoon niet hoe ik daar tussen moet komen.
Een bijbaan is nodig voor het geld, maar dat sluit vaak niet aan bij mijn vakgebied en daar wordt mijn ervaring dus ook niet meer van, maar de huur moet ook elke maand betaald worden en ik kan niet leven op lucht.
Sorry voor mijn gezeur, maar ben er even klaar mee na weer een afwijzing o.b.v. sollicitanten uitnodigen met meer ervaring.

1 like

Wat tactloos (niet constructief) gebracht! Verder zou ik geen hakken dragen, als je dat nooit doet (en dus waarschijnlijk niet 100% comfortabel in voelt).

Hoe verlopen je gesprekken? Zelf voel ik me (als sollicitant, maar ook aan de andere kant) het meest comfortabel in een dialoog en niet een vragenvuur (want super zelf bewust dan), dus daar stuur ik het gesprek ook naar. Zelf vragen terug stellen, om meer verduidelijking vragen.

Verder houding: actief luisteren, handen op tafel bijvoorbeeld. Handdruk en voorstellen beetje een duidelijke zin.

Afhankelijk van het type functie, zou ik zelf eigenlijk niet benoemen dat je onzeker bent in dergelijke gesprekken. Tenzij je echt niet uit je woorden komt. Ik doe vaak een beetje een “koetjes kalfjes” verhaal aan elkaar knopen, want vind in het begin stiltes en aangekeken worden erg ongemakkelijk. Maar dat moet maar net je ding zijn.

Opzich is bovenstaand allemaal best te “oefenen”. Verder klik je soms gewoon met mensen en soms echt niet, dan gaat t allemaal moeilijker of makkelijker dan de anderen.

@lijnewiets In welke branche kijk je én solliciteer je dan inderdaad op junior, weinig ervaring functies? Als je wilt, wil ik best een blik op je brief en/of CV werpen!

2 likes

@monkeyslut Dankjulliewel! Ik zoek iets op kunst/cultuurgebied. Het liefste rondom educatie, maar conservering/beheer/behoud is ook goed.
En super lief dat jullie mee willen kijken naar mijn brief. Ik ga morgen weer aan de slag met een nieuwe en dan stuur ik een van jullie een pb!
En ik weet dat het niet lang is hoor, maar het voelt echt als eeuwen (ik wil niet iemand die al langer aan het solliciteren is voor het hoofd stoten, ik ben gewoon heel ongeduldig).

1 like

@lijnewiets herkenbaar!
Een bijbaan geeft wel je wil om te werken aan en je leert daar ook altijd wat, ook al zijn het wat algemenere vaardigheden. Dat zou je ook kunnen benadrukken, dat je - ik zeg maar wat - caissière bent en in je brief zegt dat “je al sinds lange tijd weet wat het is om servicegericht te werken”. Natuurlijk weegt het misschien inderdaad niet op tegen mensen met 3 jaar specifieke ervaring maar ik vind bijbanen eigenlijk bijna altijd wel iets opleveren qua vaardigheden.

@Protagonist pfff wat vervelend gezegd! Nogal lompe opmerking hoor. Misschien is een training met een coach iets? Ik weet niet of een loopbaancoach zoiets aanbiedt of een ander soort coach. Heb verder helaas geen tips, ik “vergeet” ook alle dingen zodra ik binnen kom en zou achteraf echt niet meer kunnen zeggen wat voor handdruk ik heb gegeven bijvoorbeeld.

2 likes

Ik heb laatst een vacature doorgestuurd gekregen voor een functie bij een bedrijf dat zich bezighoudt met [weg], misschien lijkt dat je iets? Stuur maar een pb als je geïnteresseerd bent! :slight_smile:

1 like

@Protagonist Misschien kun je een cursus of coach vinden waarmee je kunt oefenen. Ik vind dat ze de feedback echt heel lomp brengen, kan eigenlijk niet. Het is op zich wel iets concreets waar je nu mee aan de slag kunt.

Ik werd laatst gevraagd door een bedrijf waar ik het vorig jaar net niet was geworden. Ik had dus goede hoop, maar dit keer werd ik weer tweede. Ik krijg veel complimenten over mijn goede cv, skills, dat ik leuk overkom, … Ik kom vaak best ver, maar uiteindelijk word ik nooit gekozen. Het voordeel is dat er nu steeds tijdelijke opdrachten op mijn pad komen, maar ik merk al dat de afwijzingen steeds moeilijker/pijnlijker worden ten opzichte van toen ik mijn vaste baan nog had.

1 like

Eerlijk gezegd vind ik dat echt een beetje overdreven “feedback” als het gesprek verder wel prima liep. Althans dat daar zo zwaar aan wordt getild (er vanuit gaande dat je geen sales/consultancy functie gaat doen - steeds bij nieuwe over de vloer).

Ik denk misschien inderdaad oefenen, dan krijg je misschien qua houding/stem want concretere aandachtspunten! Succes!

2 likes

Ik heb gistermiddag eerste gesprek gehad en werd eind van de middag gebeld met een uitnodiging voor een tweede gesprek! Ik ben super enthousiast over de functie/werkzaamheden en gelukkig is al ter sprake gekomen dat de afstand moeilijk is. Ben blij dat ze dus desondanks enthousiast zijn en met me verder willen praten, niet dat ze er dus helemaal niet bij stil staan en het later nog besproken moet worden oid.

10 likes

Ik denk dat er geen strikte regels voor zijn, enkel “omgangsnormen”. Het zou nogal suf staan als je werkgever geen referentie wil geven en hij daar wel voor gebeld wordt, of dat hij er niets van af weet en dat uit naar de recruiter (want wat zegt dat dan over jouw communicatie?). Ik zou daarom altijd van te voren afstemmen of melden dat je diegene als referentie hebt opgegeven.

Oh zo, een geschreven referentie. Ja die mag je meesturen, daarom is ie geschreven toch? :wink:

1 like

Ik zie bijna geen vacatures dus wilde mijn cv rondsturen. Nu wilde ik dat zo doen, maar ineens vroeg ik me af of dat niet raar is om dat nog op vrijdag avond te doen?

Heb je het nog gedaan? Ik zou het gewoon doen hoor, zegt toch niks over je? En denk niet dat ze daar op letten of naar kijken

Nee, zat iets te lekker op de bank :grimacing:. Maar heb vanavond geen plannen dus ga het wel doen!

Natuurlijk gaat ze je niet voordragen als ze denkt dat je geen kans maakt, dat zou haar ook niet echt in een goed daglicht stellen. Lijkt me dus juist een bevestiging dat je geschikt bent voor de functie, geen reden om zenuwachtig(er) te worden. You’ve got this!

1 like

Ik kan niet slapen :roll_eyes: blijf maar lijstjes maken met mijn sterke en zwakke punten e.d.

Ik heb aanstaande donderdag een tweede gesprek, maar vraag me af in hoeverre ik dat nog kan voorbereiden? Hoe doen jullie dat?

Het is namelijk een gesprek met dezelfde personen en naar mijn mening is er qua vragen etc best veel gezegd tijdens het eerste gesprek… dus ik zit me een beetje af te vragen hoe ik dit kan voorbereiden. Iemand tips? Of ervaringen? :slight_smile:

Weet je waar het tweede gesprek voor bedoeld is? Het kan namelijk echt van alles inhouden (ook afhankelijk van hoeveel rondes er zijn). Soms is het een gesprek over salaris en arbeidsvoorwaarden en dergelijke, soms is het eerste gesprek meer om je te leren kennen en het tweede gesprek meer vakinhoudelijk. Als je het niet weet kan het denk ik geen kwaad om het gewoon te vragen.

Het tweede gesprek is meteen het laatste gesprek. Ik ben samen met nog één andere persoon ‘in de race’. Ze gaven aan dat het tweede gesprek voornamelijk bedoeld was om zelf nog even goed na te kunnen denken over de functie en het bedrijf (adhv wat besproken was tijdens het eerste gesprek), zodat je er nog over door kunt praten en vragen stellen…

Ik heb gehoord dat mijn contract waarschijnlijk niet verlengd gaat worden. Ligt niet aan mij en mijn kunnen, maar aan procedures binnen het bedrijf. Echt zo balen! Ik heb helemaal geen zin om weer die sollicitatie procedure in te moeten en te moeten bedenken wat m’n sterke en zwakke punten zijn… ik ben gewoon niet goed in mezelf verkopen

-weg-