Sollicitatietopic (Deel 1)

Momenteel alleen m’n neus. Flauw…ik ben net drie weken ziek geweest en sinds vandaag weer een beetje op de been, dus morgen ga ik als een gek brieven schrijven! Ik heb inmiddels drie vacatures verzameld die me leuk lijken (en gezien de sluitingsdatum wordt het nu ook tijd om te reageren).

En heb jij nog dingen lopen naast je droombaan?

Haha! 10 jaar is wel een tijdje…loop jij ook tegen het probleem aan dat er vaak te veel medewerkers zijn die er al tientallen jaren werken en een hele conservatieve houding hebben (lees: je komt dus geen steek verder)? Dit is namelijk iets dat wel steeds terugkomt bij al mijn teams tot nu toe. of ik heb gewoon pech natuurlijk.

Ik heb een vraag die ik nergens anders kan stellen dus dan maar hier. Onderhandelen jullie bij je bijbaan ook over je salaris? Ik heb een nieuwe bijbaan, maar tijdens het sollicitatiegesprek is er niks verteld over het salaris en ik heb het contract ook nog niet, dus ik heb geen idee wat het salaris is.

Ik heb echt geluk gehad met mijn eerste baan. Ik kreeg een berichtje via LinkedIn over een functie die niet mij mijn opleiding paste, maar omdat het bedrijf leuk klonk besloot ik gewoon op gesprek te gaan. Toen ik daar kwam bleek er ook een vacature te zijn die wel aansloot bij mijn opleiding. Maar dat was ook een klein bedrijf en ze hadden al moeite iemand te vinden.

Uiteindelijk bleek die functie toch niet helemaal bij mij te passen, dus ik ben nu ook weer op zoek. Ik merk ook dat er maar weinig junior functies zijn en dat daar meteen veel op gesolliciteerd wordt! Ik heb ook wel een hele populaire studie gedaan, dat maakt het niet echt makkelijker haha.

1 like

Ik heb nog nooit onderhandeld bij een bijbaan, het uurloon stond altijd vast. Maar dat was achter de kassa en in de horeca, misschien ligt het eraan wat voor bijbaan het is? Volgens mij werd het bij mij wel altijd benoemd tijdens het gesprek.

1 like

Ja, krappe sector en ik wil/kan maar 24 uur werken. Er zijn weinig relevante banen en die 24 uur maakt het nog wat moeilijker.
En telkens weer die ellendige tijdelijke contracten en projecten. Ik zou graag graag eens wat langer ergens kunnen blijven en me verder ontwikkelen. Nu moet ik elke 2/3 jaar weer op zoek.
Zal wel weer wat vinden, maar het is nu gewoon weer even frustrerend.

Dan ben ik zelfs ouder dan jij denk ik ! Zeker zonde hoe mensen soms in iets blijven hangen, terwijl ze met een beter passende baan zoveel gelukkiger zouden kunnen zijn. Soms is het voor zowel het bedrijf als de medewerker gewoon beter dat er afscheid wordt genomen, maar dat is natuurlijk wel een stap.

Laten wij inderdaad wel proberen iets te doen wat we echt leuk vinden :smile:.

Het klinkt inderdaad frustrerend. Vooral als je dan eindelijk iets gevonden hebt en dan na een paar jaar weer opnieuw moet zoeken.

Heb je nooit gedacht aan een carrièreswitch? Of is dit wel echt waar je hart ligt?

Ik heb dat bij mijn huidige bijbaan wel gedaan (en met succes). Is wel in de zorg.

1 like

Hier net drie brieven gestuurd. Het heeft me een hele ochtend gekost, maar hopelijk levert het iets op!
Nu wachten tot na de sluitingsdata en dan ongeduldig naar mijn telefoon staren…

1 like

In een reactie op een sollicitatie stond: “We gaan het doornemen, mochten we enthousiast zijn nodigen we je graag uit voor een kennismakingsgesprek. Daar zullen we dan via de mail op terugkomen om een moment te plannen.”

Kan ik er nu, twee weken later, vanuit gaan dat ze me alleen zouden mailen als ik op gesprek mocht komen? Of zou ik überhaupt een mail krijgen? Er stond geen sluitingsdatum bij de vacature, dus dat maakt het lastig in te schatten. Wil er eigenlijk wel achteraan mailen/bellen, maar ben eerst benieuwd hoe jullie dit zouden interpreteren.

Oh ja, dat wachten duurt altijd zo lang.

Dit is wel echt wat ik leuk vind en waar ik mijn kwaliteiten in kwijt kan. Hier heb ik ook mijn diploma en mijn netwerk. Ik zou niet weten wat voor switch ik zou moeten maken. Studeren wil ik niet meer. En ik vind me ook niet jong genoeg meer om met iets anders opnieuw te beginnen en weer helemaal bij 0 te moeten beginnen, terwijl ik nu eindelijk allemaal kennis en ervaring heb opgebouwd.

Gefeliciteerd!

@ijsklontje irritant is dat! Beetje vaag geformuleerd van ze. Het klinkt wel een beetje alsof ze je alleen mailen als ze je willen uitnodigen voor een gesprek, maar dat is ook niet echt netjes. Ik zou gewoon bellen, dan weet je waar je aan toe bent.

1 like

Het viel mee…ik werd een paar uur later direct gebeld met een uitnodiging. Schrok ervan haha.

Nu ben ik wel heel benieuwd in welke branche je werkt. Jammer dat er zo weinig banen zijn.

Jammer van de afwijzing maar wel fijn dat je alsnog 4 andere gesprekken ingepland hebt staan!

Hmm ik keek net op het digitale portaal en er zijn geen openstaande taken meer. Dus ik doe hieruit baseren dat ik niet geselecteerd ben, beetje jammer om er dan zo achter te komen ipv een mail ofzo.

Ik heb verder niets lopen, maar ik heb niet perse druk om iets te vinden. Ik weet dat ik zo iets gevonden heb( gezondheidszorg) maar ik heb wel een paar eisen voordat ik van baan switch.

Hopelijk komt er iets uit je sollicitaties!

1 like

Gefeliciteerd met het gesprek!

Ik werk in de culturele sector. Op zich zijn er best wat banen, maar veel communicatie of administratief. Ik zoek wat meer inhoudelijks en dat is veel schaarser.

Gefeliciteerd, wat fijn! :cake:

1 like

De langverwachte update is er: er waren veel brieven gekomen en ze zijn verder gegaan voor mensen met meer ervaring in projectmanagment.
Met deze reden kan ik prima leven :slight_smile:

Ik heb nu een andere organisatie gemaild met enkele vragen over openstaande vacatures. Ik zou binnen een werkdag iets horen, dus ik neem aan dat ik maandag reactie krijg.

Met een gesprek ben je nog niet meteen aangenomen dus waarom zou je het niet doen. Als je daar zit en je vindt het niks, hoef je je ook nooit af te vragen; wat als?

1 like