Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb net dit telefoon gesprek gehad. Mijn god wat was het awkward haha. Kreeg een mevrouw aan de lijn die ook met een ziek accent sprak dus af en toe was het echt ontrafelen wat er nou werd gezegd. Ach heb het wel gedaan, hoor van de week meer, maar ga alvast maar opzoek naar nieuwe vacatures…

1 like

Ik heb gisterochtend ergens gesolliciteerd en werd diezelfde middag al gebeld! Fijn na telkens al bij voorbaat afgewezen te zijn. Maandagmiddag ga ik op gesprek. Ga me even goed voorbereiden, het is mijn tweede ‘echte’ sollicitatiegesprek.

En ik merk dat als ik iets spannend vind ik mijn adem onbewust inhoud ofzo? Dat had ik dus aan de telefoon, waardoor ik adem tekort kom als ik zelf moet praten haha. Ik had dat vroeger ook altijd als ik een presentatie moest geven. Alsof ik alles er in een keer uit wilde gooien zonder adem te halen.

Ik ben aangenomen!!! Yay!!!

34 likes

Ik heb het afgelopen jaar gesolliciteerd op een functie heel dicht bij mij in de buurt. Ik voldeed aan praktisch alle eissen die gesteld werden. Van dat bedrijf kreeg ik uiteindelijk weinig respons waardoor ik zelf uiteindelijk heb gebeld en gevraagd voor een statusupdate. Toen kreeg ik tweemaal geen gehoor.

Ergens in juni zag ik dat de functie nog altijd (of weer) open stond, echter via een detacheringsbureau. Ik heb toen mijn cv opnieuw gedeeld en het detacheringsbureau vond mij ook een zeer geschikte kandidaat. Ik ben uiteindelijk tot september bezig geweest (via het detacheringsbureau) om contact te krijgen met dat bedrijf. Weer geen antwoord…

Ik heb zelfs contact op genomen met een oud klasgenootje en ze heeft mij de gegevens gegeven van de afdelingsmanager en gaf aan dat de functie nog altijd open stond? Ik ben er uiteindelijk niet meer mee verder gegaan.

Nu staat (praktisch dezelfde) functie weer open. Zou ik nogmaals reageren? Ik blijf het apart vinden wat het is best een gerespecteerd bedrijf met circa 200 medewerkers.

Nee. Bij een bedrijf dat zo slecht communiceert met mensen die de moeite nemen te solliciteren, daar zou ik niet willen werken.

11 likes

Idem @Applepie

Mijn oud klasgenootje gaf wel aan dat het er leuk werken was maar dat de HR afdeling niet soepel liep op dat moment. Ik kom elke dag langs het bedrijf dus ik twijfel er heel hard aan om gewoon naar binnen te lopen :joy_cat:

Ja kan je doen, maar als de communicatie nu al zo kut loopt…

De manier waarop een bedrijf met sollicitanten en de hele sollicitatieprocedure omgaat is meestal een goede indicator voor hoe ze met hun personeel omgaan. Ik zou dit echt een mega afknapper vinden en iets anders zoeken.

7 likes

Ik word helaas ook overal afgewezen op gebrek aan ervaring. Mijn cv ziet er oke uit met meerdere stages en buitenland ervaringen, maar ze zoeken toch echt die ‘jaren in het werkveld’
Word er helemaaaal gek en zo gedemotiveerd van. Als ik in januari nog steeds niets heb gevonden ga ik maar solliciteren bij de AH ofzo… moet toch gaan werken. Dan maar forever kassa draaien als niemand mij wil :+1:t3:
Komt die voucher van studiegeld van de overheid misschien nog van pas om een kassadiploma te halen :joy::sob:

Beetje jammer dat je nog 5 jaar moet wachten na afstuderen voor je die voucher in mag zetten :sob:
In welke sector was je ookalweer op zoek?

Haha shit, zelfs dat kassa diploma kan ik dan vergeten :joy::joy:

In de creatieve sector

Ik heb gereageerd op een vacature waar ik aan alle eisen voldoe en wat me heeel leuk lijkt. Ik hoop echt zo erg dat ik uitgenodigd word, ook al vind ik het ook doodeng aangezien ik dat dan m’n eerste ‘grote mensen baan’ sollicitatiegesprek zou worden.
Ik heb alleen nog steeds niks gehoord na een ruime week. Na hoe lang is het normaal om iets te horen? Ik had verwacht dat ik binnen een week wel zou horen of ik werd uitgenodigd of niet, maar ik heb ook geen idee wat normaal is.

1 like

Staat er geen sluitingsdatum bij de vacature?

Edit: hetzelfde dus als @HenkdeMol

Ik heb ook weer geschreven: sluitingsdatum 8 december. Weer twee weken in spanning zitten terwijl ik weet dat er toch niets gaat gebeuren voor die datum.

@TheOne ja dat was 17 november! Vergeten erbij te zetten, maar de vacature is dus ook al ongeveer een week gesloten. Naja, ik wacht het maar gewoon even af nog… ik had wel gelijk een bevestigingsmail gekregen dus m’n mail is iig binnen.

Gesprek van vandaag ging wel redelijk, maar niet super. Hoor volgende week wat, er kwamen nog meer kandidaten op . gesprek deze week. Denk zelf dat ik het niet wordt, maar moet zeggen dat ik ook niet weet of dit nou echt de functie voor mij is. De vacature leek me leuk, maar uit het gesprek kwam naar voren dat je best wel te maken heb met tijdsdruk en deadlines etc. En had ook geen heel goed gevoel toen ik daar binnen stapte, weet niet precies hoe dat komt. Maar goed, ik wacht het telefoontje af en ondertussen zoek ik vast verder.

Technisch gezien is 24 uur toch parttime? Zo raar vind ik het niet.

3 likes

Een vriendin van mij had ook die sollicitatie plicht, maar een netwerk gesprek invullen met een persoon was ook voldoende zei zij altijd. Ze hoefde niet eens een telefoonnummer in te vullen of iets.

Al dacht ik dat als je echt nog niet gezond ben je eigenlijk een ziektewet uitkering moet krijgen en ook geen sollicitatieplicht.

1 like

Volgens mij hangt het ook af van je situatie: hoogopgeleide werklozen die net in de WW zitten worden meer ‘met rust’ gelaten (dan zijn netwerkgesprekken prima om aan je sollicitatieplicht te voldoen).

Maar inderdaad, als je ziek bent moet je je in ieder geval ziek melden, na 13 weken beland je dan in de ziektewet.

1 like

Je moet 4 sollicitatieactiviteiten per maand doen. Dat kan een brief zijn, of een netwerkgesprek of een telefoontje. Ik had zelf een lijstje gemaakt van mensen met wie ik even kon praten of bellen, zodat ik altijd genoeg activiteiten had als ik geen passende vacatures kon vinden. Je moet natuurlijk wel iets doen, maar ik vond die 4 momenten altijd goed te overzien. Ik heb ook nooit contact gehad met het UWV verder.
Maar zoals boven gezegd, meld je iig ook ziek bij het UWV als je dat nog niet gedaan hebt.

1 like