Sollicitatietopic (Deel 1)

Je kunt ook je handtekening zetten en alsnog naar dat gesprek gaan. Misschien nemen ze je wel helemaal niet aan en dan hoef je ook niet steeds te denken “wat als”.

3 likes

Je zet juist iets op het spel als je níet op gesprek gaat bij baan 2! Gewoon gaan dus, ook als je al wel getekend zou hebben bij baan 1.

Ik heb vorige week gesolliciteerd op een functie die me zo leuk lijkt en waar ik door stages ook al enige ervaring in heb. Ik hoop zo dat ik word uitgenodigd voor een gesprek dat ik al een paar dagen een beetje zenuwachtig ben. Verwacht vandaag/morgen wel een bericht

1 like

OMG ik ben gewoon serieus uitgenodigd voor een tweede gesprek waarin ze vertelden me eigenlijk wel aan te willen nemen, als ik na een proefperiode van een paar weken het zelf ook nog steeds zie zitten?!

Nadeel is wel dat ik in eerste instantie minder ga verdienen en het echt voor 40uur per week is, terwijl ik erg gehecht ben aan mijn 32 urige werkweek.

Ik ga sowieso die proefweken draaien om te zien of het echt wat voor me is, wat een gave kans. Als ik het alsnog niets vind kan ik wel opzoek naar iets nieuws maar als het wel bevalt heb ik gewoon binnen twee weken een nieuwe baan bemachtigd en tegelijkertijd een carriereswitch gemaakt :exploding_head::astonished:

8 likes

Ik probeer nu een carrièreswitch te maken (onderwijs naar commercieel beroep) maar krijg tot nu toe nogal veel afwijzingen o.b.v. gebrek aan ervaring. Vind het zo frustrerend. Kan er ook niets aan veranderen.

Ik heb wel een economische/commerciële achtergrond overigens. En werkervaring. Maar niet in dat gebied …

1 like

Ik ga op gesprek bij een concurrent van mijn vorige goededoelenbaantje en ik weet zeker dat mijn oude baas dat te weten gaat komen en dat vind ik niet leuk :frowning: hij appte me vandaag even casual maar ik durfde het ook niet te zeggen

Net een heel leuk gesprek gehad en de baan lijkt mij ook echt tof. Hoop echt ontzettend dat ik uitgenodigd voor de volgende ronde. Dus fingers crossed mensen!

4 likes

Ik heb morgen een ‘kennismakings-telefoongesprek’ ben benieuwd! De baan lijkt mij heel leuk. Het enige puntje is dat mijn Engels niet echt perfect is (lees, best wel steenkolen engels) Maarja beter daarop afgewezen worden dan op het vlak van te weinig ervaring zoals eerdere keren…

2 likes

Ik had gisteren een sollicitatiegesprek voor een PhD-plek en vond het echt spannend, maar ging wel met een goed gevoel weg! Het is ook wel bij een onderzoeksgroep die ik al ken dus dat scheelde wel, maar vond het toch wel spannend om daar een presentatie over m’n onderzoek te geven. Hoor als het goed is deze week nog of ik het geworden ben of niet, dus fingers crossed!

3 likes

Ik heb net dit telefoon gesprek gehad. Mijn god wat was het awkward haha. Kreeg een mevrouw aan de lijn die ook met een ziek accent sprak dus af en toe was het echt ontrafelen wat er nou werd gezegd. Ach heb het wel gedaan, hoor van de week meer, maar ga alvast maar opzoek naar nieuwe vacatures…

1 like

Ik heb gisterochtend ergens gesolliciteerd en werd diezelfde middag al gebeld! Fijn na telkens al bij voorbaat afgewezen te zijn. Maandagmiddag ga ik op gesprek. Ga me even goed voorbereiden, het is mijn tweede ‘echte’ sollicitatiegesprek.

En ik merk dat als ik iets spannend vind ik mijn adem onbewust inhoud ofzo? Dat had ik dus aan de telefoon, waardoor ik adem tekort kom als ik zelf moet praten haha. Ik had dat vroeger ook altijd als ik een presentatie moest geven. Alsof ik alles er in een keer uit wilde gooien zonder adem te halen.

Ik ben aangenomen!!! Yay!!!

34 likes

Ik heb het afgelopen jaar gesolliciteerd op een functie heel dicht bij mij in de buurt. Ik voldeed aan praktisch alle eissen die gesteld werden. Van dat bedrijf kreeg ik uiteindelijk weinig respons waardoor ik zelf uiteindelijk heb gebeld en gevraagd voor een statusupdate. Toen kreeg ik tweemaal geen gehoor.

Ergens in juni zag ik dat de functie nog altijd (of weer) open stond, echter via een detacheringsbureau. Ik heb toen mijn cv opnieuw gedeeld en het detacheringsbureau vond mij ook een zeer geschikte kandidaat. Ik ben uiteindelijk tot september bezig geweest (via het detacheringsbureau) om contact te krijgen met dat bedrijf. Weer geen antwoord…

Ik heb zelfs contact op genomen met een oud klasgenootje en ze heeft mij de gegevens gegeven van de afdelingsmanager en gaf aan dat de functie nog altijd open stond? Ik ben er uiteindelijk niet meer mee verder gegaan.

Nu staat (praktisch dezelfde) functie weer open. Zou ik nogmaals reageren? Ik blijf het apart vinden wat het is best een gerespecteerd bedrijf met circa 200 medewerkers.

Nee. Bij een bedrijf dat zo slecht communiceert met mensen die de moeite nemen te solliciteren, daar zou ik niet willen werken.

11 likes

Idem @Applepie

Mijn oud klasgenootje gaf wel aan dat het er leuk werken was maar dat de HR afdeling niet soepel liep op dat moment. Ik kom elke dag langs het bedrijf dus ik twijfel er heel hard aan om gewoon naar binnen te lopen :joy_cat:

Ja kan je doen, maar als de communicatie nu al zo kut loopt…

De manier waarop een bedrijf met sollicitanten en de hele sollicitatieprocedure omgaat is meestal een goede indicator voor hoe ze met hun personeel omgaan. Ik zou dit echt een mega afknapper vinden en iets anders zoeken.

7 likes

Ik word helaas ook overal afgewezen op gebrek aan ervaring. Mijn cv ziet er oke uit met meerdere stages en buitenland ervaringen, maar ze zoeken toch echt die ‘jaren in het werkveld’
Word er helemaaaal gek en zo gedemotiveerd van. Als ik in januari nog steeds niets heb gevonden ga ik maar solliciteren bij de AH ofzo… moet toch gaan werken. Dan maar forever kassa draaien als niemand mij wil :+1:t3:
Komt die voucher van studiegeld van de overheid misschien nog van pas om een kassadiploma te halen :joy::sob:

Beetje jammer dat je nog 5 jaar moet wachten na afstuderen voor je die voucher in mag zetten :sob:
In welke sector was je ookalweer op zoek?