Sollicitatietopic (Deel 1)

Haha shit, zelfs dat kassa diploma kan ik dan vergeten :joy::joy:

In de creatieve sector

Ik heb gereageerd op een vacature waar ik aan alle eisen voldoe en wat me heeel leuk lijkt. Ik hoop echt zo erg dat ik uitgenodigd word, ook al vind ik het ook doodeng aangezien ik dat dan m’n eerste ā€˜grote mensen baan’ sollicitatiegesprek zou worden.
Ik heb alleen nog steeds niks gehoord na een ruime week. Na hoe lang is het normaal om iets te horen? Ik had verwacht dat ik binnen een week wel zou horen of ik werd uitgenodigd of niet, maar ik heb ook geen idee wat normaal is.

1 like

Staat er geen sluitingsdatum bij de vacature?

Edit: hetzelfde dus als @HenkdeMol

Ik heb ook weer geschreven: sluitingsdatum 8 december. Weer twee weken in spanning zitten terwijl ik weet dat er toch niets gaat gebeuren voor die datum.

@TheOne ja dat was 17 november! Vergeten erbij te zetten, maar de vacature is dus ook al ongeveer een week gesloten. Naja, ik wacht het maar gewoon even af nog… ik had wel gelijk een bevestigingsmail gekregen dus m’n mail is iig binnen.

Gesprek van vandaag ging wel redelijk, maar niet super. Hoor volgende week wat, er kwamen nog meer kandidaten op . gesprek deze week. Denk zelf dat ik het niet wordt, maar moet zeggen dat ik ook niet weet of dit nou echt de functie voor mij is. De vacature leek me leuk, maar uit het gesprek kwam naar voren dat je best wel te maken heb met tijdsdruk en deadlines etc. En had ook geen heel goed gevoel toen ik daar binnen stapte, weet niet precies hoe dat komt. Maar goed, ik wacht het telefoontje af en ondertussen zoek ik vast verder.

Technisch gezien is 24 uur toch parttime? Zo raar vind ik het niet.

3 likes

Een vriendin van mij had ook die sollicitatie plicht, maar een netwerk gesprek invullen met een persoon was ook voldoende zei zij altijd. Ze hoefde niet eens een telefoonnummer in te vullen of iets.

Al dacht ik dat als je echt nog niet gezond ben je eigenlijk een ziektewet uitkering moet krijgen en ook geen sollicitatieplicht.

1 like

Volgens mij hangt het ook af van je situatie: hoogopgeleide werklozen die net in de WW zitten worden meer ā€˜met rust’ gelaten (dan zijn netwerkgesprekken prima om aan je sollicitatieplicht te voldoen).

Maar inderdaad, als je ziek bent moet je je in ieder geval ziek melden, na 13 weken beland je dan in de ziektewet.

1 like

Je moet 4 sollicitatieactiviteiten per maand doen. Dat kan een brief zijn, of een netwerkgesprek of een telefoontje. Ik had zelf een lijstje gemaakt van mensen met wie ik even kon praten of bellen, zodat ik altijd genoeg activiteiten had als ik geen passende vacatures kon vinden. Je moet natuurlijk wel iets doen, maar ik vond die 4 momenten altijd goed te overzien. Ik heb ook nooit contact gehad met het UWV verder.
Maar zoals boven gezegd, meld je iig ook ziek bij het UWV als je dat nog niet gedaan hebt.

1 like

Late reactie, ben aan het teruglezen, maar yay! Gefeliciteerd! Wanneer begin je?

1 like

Dankjewel! Ik begin 1 februari (als het goed is is m’n scriptie af voor de kerstvakantie, dus dan heb ik januari vrij!).

Zijn hier meiden die misschien een goede site of iets hebben waar je je niet zo geweldige cv een beetje kunt opleuken haha.

Canva!

1 like

Ik heb ook maandenlang 24 uur pw gewerkt, ja is veel maar de rekeningen moeten ook betaald worden toch.

2 likes

Ik snap dat het soms niet kan, voor mij was het ook zwaar, ik heb ook verplichte colleges en elke dag een deadline. Maar ik vind het helemaal niet raar om voor 24 uur studenten te benaderen, daar doelde ik meer op.

7 likes

Dankjewel!

Wat leuk! Hoop echt dat je morgen goed nieuws krijgt. :crossed_fingers:t2:

1 like

Hmm had net een tweede gesprek waarvoor ik een assessment moest maken. Hier kwam een heel positieve beoordeling uit - waardoor ik dacht dat dat de insteek van het gesprek ging zijn. Het was echter best kritisch met lastige vragen.

Heb beetje t gevoel dat ik het niet top heb gedaan… zou ik een mailtje sturen met mijn twijfels over het gesprek maar aangeven dat ik echt enthousiast ben?

Nee zou ik niet doen eigenlijk… misschien praat je jezelf ten onrechte naar beneden en vinden zij dat je het prima gedaan hebt. Als ze vinden dat je niet de goede antwoorden gaf, denk ik ook niet dat zo’n mailtje je verder zou helpen.

7 likes

Sluit me aan bij @Rebus.