Sollicitatietopic (Deel 1)

Lief dat je t vraagt. Ik heb inderdaad gesolliciteerd. Ik verwacht er verder niks van want ik denk dat er heel veel mensen zullen reageren maar ik ben wel blij dat ik weer mijn cv heb ge-update en een nieuwe motivatiebrief heb geschreven. Was toch al weer 2 jaar geleden.
Ik had ook een jaar geleden gebruik gemaakt van een bedrijf dat gratis aanbood cv’s in mijn (voedingsmiddelen)sector na te kijken en van feedback te voorzien, dus dat heb ik ook meteen in mijn cv verwerkt. Was echt wel een nuttige middag gister, wat er ook uit mag komen.

2 likes

Ho shit. Val ook weer eens binnen… op week uitgesproken dat ik niet zo op m’n plek zit. In goed overleg besloten dat ik m’n contract uitwerk en daarna stop, tenzij ik eerder wat vind. Vandaag ergens op gesprek geweest en ze gaf meteen aan tweede gesprek te willen. Leuk, maar ook eng. Het wordt zo definitief en daardoor ga ik twijfelen; wil ik dit echt? Ik had beloofd m’n manager op de hoogte te houden van vorderingen, maar dit gesprek had ik nog niet gemeld. Nu wil degene met wie ik heb gepraat ook m’n manager bellen voor een referentie. Helemaal prima en logisch, maar had verwacht dat zoiets na een tweede gesprek zou zijn? Nu moet ik dus 1) m’n eigen manager zeggen dat ik al ergens op gesprek ben geweest en 2) met de deur in huis vallen dat iemand gaat bellen voor een referentie. Voel me echt rot want wil alles goed en netjes afsluiten en ben meteen bang dat m’n manager het me gaat kwalijk nemen dat ik dit nog niet verteld had. Side note; heb dit gesprek van vandaag vorige week gepland maar toen was m’n manager vrij heel de week dus had haar ook niet gezien. Wil zoiets dan wel liefst persoonlijk zeggen, maar met de ontwikkelingen van nu denk ik; had ik haar niet gewoon moeten appen? Nu voel ik me zo achterbaks ofzo… boe wat shit dit.

Gewoon eerlijk zeggen dat je op gesprek bent geweest en dat je niet had verwacht dat het zo snel zou gaan (wat betreft tweede gesprek, referentie etc), dus dat je daarom haar vrije week niet wilde verstoren. Dat is helemaal niet achterbaks. Je bent ook helemaal niet verplicht zoiets te melden, laat staan op voorhand en bij elke stap.

3 likes

Nog even wat die lengte van cv betreft: ik vind twee A4 ook zeker niet overdreven. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ervaring/studies je hebt. Ik denk inderdaad dat wordt aanbevolen max 2 A4 aan te houden, maar goed, het hangt ook zo erg van werkgever tot werkgever af, en van je indeling. Ik heb nog een klein stukje op een derde pagina, maar het geheel is overzichtelijk, met voldoende ruimte. Ik heb er nooit een negatieve reactie op gehad. Ik zou als werkgever liever een overzichtelijk cv krijgen dat iets langer is, dan alles gepropt op minder ruimte, waardoor het langer duurt om het te ontleden.

Is ook zo ja. Voel me echt te snel schuldig over zaken. Moet gewoon dat gevoel echt van me gaan afzetten en ervoor gaan.

Weet niet of iemand nog benieuwd was, maar ik heb vandaag mijn gesprek gehad. Krijg morgen te horen of ik het ben geworden, maar heb er niet echt een goed gevoel over. Het was opzich een goed gesprek, maar heb niet het idee dat ik me helemaal heb kunnen laten zien. Puur door mezelf hoor, ze vroegen me wel of ik nog dingen wilde zeggen of vragen maar op dat moment weet ik dan natuurlijk niks… Maargoed, we zullen zien!

1 like

Ben al gebeld. Ben het niet geworden. Maar tot mijn verbazing waren ze echt heel enthousiast. :astonished: Ik heb nu alleen de pech dat er ook interne sollicitanten waren met meer ervaring…

1 like

He, wat jammer. Willen ze je wel onthouden voor een eventuele toekomstige functie?
Hoop dat je het toch als een positieve ervaring kan zien en dit weer mee kan nemen naar een volgend gesprek.

1 like

Ja! Ze zei nog dat ze serieus had gekeken of ik niet iets anders op die afdeling zou kunnen betekenen, maar voor nu niet helaas… Ze wil me nu indd in het bestand laten staan dus kan er zeker iets positiefs uithalen :slight_smile: Sowieso is zo’n gesprek nooit verkeerd natuurlijk. Was al lang geleden voor mij.

2 likes

Ik ben uitgenodigd as dinsdag.
En dat terwijl ik het eigenlijk best wel naar mijn zin heb bij mijn huidige bedrijf en eigenlijk op het punt sta om daar weer nieuwe dingen te mogen doen.
Aan de andere kant is dit een mega kans die precies maar dan ook precies op het goede moment komt.

Toevallig heb ik vanochtend een training in overtuiging gehad en die man heeft wel 100x benadrukt: jij hebt de keus. Draai het eens om: waarom zou jij moeten motiveren dat je ergens wil werken? Laat hen jou maar overtuigen. Jij hebt veel meer te verliezen dan zij. Dus misschien is dit wel de meest luxe positie die je kunt hebben en waarin je goed kunt onderhandelen.

1 like

Ik ben het met je vrienden eens. Ik zou het ook voor nu aannemen en als het andere wat wordt, kun je deze altijd afzeggen. Het klinkt lullig, maar voor jou 10 anderen (of 17 anderen… ha-ha :face_with_hand_over_mouth:)… Zij hebben wss zo weer iemand gevonden!

2 likes

Gewoon het gesprek aangaan! Is nooit verkeerd denk ik. Als het niets is merk je het meteen. En je hebt indd niks te verliezen:)

1 like

Vandaag wéér een afwijzing gehad na twee gesprekken. Ze hadden tijdens het gesprek gevraagd waar ik dacht tegenaan te gaan lopen in de functie, dus ik zei dat ik bij conflicten meer een bemiddelaar ben dan er met de botte bijl inga en dat ik op dat gebied nog wel wat kan leren. Nu ben ik juist om die reden afgewezen. Ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan, ik ben gewoon veel te eerlijk geweest, volgens mij. Maar ja, er zijn alweer vier brieven de deur uit, want je moet toch wat…

Oooh dit heb ik ook een keer gehad. Voelde me echt genaaid en super dom tegelijk, haha! Hopelijk zit er iets tussen de dingen die je nu hebt lopen :slight_smile:

1 like

Ik snap hun reden niet. Een bemiddelaar zijn is toch fijner dan iemand die er bot op in gaat…?

2 likes

Ja, gezien de samenstelling van het huidige team zochten ze juist iemand die zich wel wat harder opstelt. ‘Met de botte bijl’ was misschien niet helemaal de juiste uitdrukking.

1 like

Ah wat shit zeg…

Ik heb pas gevraagd hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, toen kreeg ik wel een redelijk beeld!

Ja, ik baal ook echt van die afwijzingen telkens :disappointed: Het geeft zo’n deuk in je zelfvertrouwen.

Ja dit heb ik ook gevraagd. Ze vroegen mij hoe ik dacht dat een dag eruit zou zien. Ik heb die vraag omgedraaid door te zeggen: “die vraag wilde ik eigenlijk aan jullie stellen”.

1 like