Sollicitatietopic (Deel 1)

Hahah alsnog fijn om m’n eigen gevoel bevestigd te krijgen. Vooral over zoiets, wat - voor mij - best een stap is!


@Evi-lena op mij komt het ook over zoals grace al zei! Je komt sowieso altijd super goed voorbereid over vind ik, dus zo op voorhand zou ik me er niet te druk om maken. Toevallig nog goede (voorbereidings) tips voor me? Ik bedenk vaak samen met m’n vriend vragen die ik dan beantwoord en dan denk ik ‘zo weet ik het wel’. Maar al met al is dat niet een heel goede voorbereiding zo…

2 likes

Pfoee lastig!
Ik zou zelf zoiets doen (lastige want ik ken jou niet, maar die even poging tot :stuck_out_tongue:)

Hallo Piet,

Ik wist meteen: dit is een kans die ik niet aan mij kan (en wil) laten voorbijgaan! Ik werk, zoals je weet, al voor een langere periode in mijn huidige functie, maar ik merk dat het voor mij tijd is om deze nieuwe uitdaging met beide handen aan te pakken.

De afgelopen jaren heb ik veel mogen leren en kennis mogen opdoen (noem de betreffende kennis). De opgedane ervaring kan ik goed inzetten in situaties als (noem zaken binnen de nieuwe functie).

En dan weet ik het ook niet echt meer :stuck_out_tongue: . Weet sowieso niet of je er iets aan hebt haha.

Succes in ieder geval, hoop dat je de baan krijgt!

2 likes

Ik heb de stage!!! Ik ga er gewoon voor, ben blij en nerveus tegelijk. Wil ook niet teveel verwachtingen scheppen nu, dus ik heb het net gedeeld met mijn ouders, vriend en een paar vriendinnen.

Heb nog gekeken naar mijn vakken en zou het misschien net kunnen redden zonder extra vertraging, maar heb dan wel aan het begin van het volgende semester extra studielast en misschien aan het einde van mijn scriptie. Maar ik wil pas langs de adviseur zodra het contract is getekend.

:tada:

7 likes

Wauw. Sinds ik kenbaar heb gemaakt niet op m’n plek te zitten en rustig verder te kijken, word ik door mijn twee directe collega’s best wel gebackstabbed (hoe schrijf je dit haha?) heb ik het idee. En er wordt door hen bijna niks meer tegen me gezegd. Dan praten ze wel tegen en met elkaar, waar ik bij zit, maar word er niet in betrokken. Voel me echt onzichtbaar.

Edit; oh dit heeft precies niks met solliciteren te maken haha. Maar moest even ventileren.

1 like

Wat rot, lijkt me echt een lastige situatie. Durf je het met hen te bespreken? Zou ik zelf wel spannend vinden, maar zo haal je misschien de spanning uit de lucht?

Ik ben net gebeld door een bedrijf waar ik had gesolliciteerd dat ik op gesprek mag komen!! Had ik niet helemaal verwacht, maar het lijkt me heel leuk. Dus ga straks even terugbellen :smiley: En dit heeft denk ik ook mijn voorkeur boven het bedrijf waar ik dinsdag op gesprek was.

7 likes

Ik ben bezig met de voorbereiding voor mijn sollicitatiegesprek en ik wil deze baan gewoon zo graag dat ik het zo perfect wil voorbereiden dat ik nu helemaal vastloop. Ben maar begonnen met een aantal basis zaken op papier te zetten over waarom ik geschikt ben voor deze baan.

Wat zijn jullie ultieme tips voor tijdens een gesprek?

1 like

Mijn ultieme tip is: goede en kritische vragen terugstellen, waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt maar ook dat je een positief kritische houding hebt en interesse laat zien :slight_smile:

En alle positieve dingen die je het liefst over jezelf zou willen vertellen opschrijven op een notitieblok en een paar keer hardop zeggen. Zo kan je een beetje oefenen op je formuleringen en komt het er in het gesprek een stuk vloeiender uit! Succes!

1 like

@henkdemol thanks! Mijn vriend kwam toevallig net met het voorstel om mijn schoonvader eens te vragen om dit met mij te doen. Die heeft heel veel ervaring met sollicitatiegesprekken afnemen en ik denk dat het goed is dat er iemand met een kritisch oog eens feedback gaat geven.

@anon18050057 die tip over alle positieve punten hardop zeggen is een goede! Daar ga ik nu ook mee aan de slag.

2 likes

@TantePollewop klinkt misschien heel logisch, maar alles wat je hebt gezegd in je brief en überhaupt wat je zegt kunnen onderbouwen met een voorbeeld. En bij eigenschappen die minder zijn, dingen waar je minder goed in bent of minder ervaring in hebt, laat zien hoe je ermee omgaat en wat je eraan doet om dat te ontwikkelen.

Ik wil dingen ook altijd tot in de puntjes voor te bereiden, maar je kunt niet overal op voorbereid zijn! Soms is het beter om wat los te laten. Alvast heel veel succes!

Ik heb volgende week vrijdag weer een sollicitatiegesprek yesss. Mijn zusje heeft daar gewerkt en ik heb een gesprek met haar oud-leidinggevende dus dat is wel grappig. En de functie lijkt me heel leuk, denk eigenlijk dat het dit mijn voorkeur heeft boven waar ik dinsdag op gesprek was (en het betaalt VEEL beter).

2 likes

Vind ik dus echt heel spannend. Als zoiets aan de hand is, ben ik iemand die dus juist zich dan maar afzondert en denkt: prima, pick your battles. Lekker zo doen als dat je gelukkig maakt. Niet per se een goede instelling misschien van mij om het te ontwijken, maar goed. Zo probeer ik dan toch zelf de tijd nog maar door te komen.

Wat een goed nieuws voor jou, super leuk!

Snap ik heel goed hoor! Ik ben zelf ook heel conflictvermijdend. Sterkte, hopelijk vind je snel wat anders.

1 like

@HenkdeMol, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Super fijn.

@Twijfelkont, alle tips die hier zijn gegeven kun je gebruiken. Daarnaast kreeg ik er deze rondes nog 2 die ik heel lastig vond: wat maakt je boos? En vandaag kreeg ik: wat moeten wij (bedrijf waar je solliciteert) absoluut niet doen?
Toen ik bij mijn vorige baan solliciteerde, kreeg ik gerichte vragen die ik kon / moest voorbereiden en dat waren vragen waar je echt over na moest denken en die je wel moest voorbereiden want ik had ze niet ter plekke in het gesprek kunnen beantwoorden. Deze heb ik nu weer gebruikt in de voorbereiding. Dat waren deze vragen:

Hoe werk jij het liefst samen?
Hoe zorg jij ervoor dat je dingen beter of simpeler maakt?
Wie is jouw klant in deze functie, denk je?
We horen graag waar jij blij van wordt en welke talenten jij verwacht te kunnen inzetten bij ons.

Wat mij betreft zijn dit vragen die je altijd voor elk gesprek kunt voorbereiden.

@TantePollewop, wat spannend dat dit het lijkt te zijn! Wat mij betreft is de basis dat jij je zeker voelt over wat je wilt vertellen en wat je het bedrijf komt brengen. Doe vooral kleding en schoenen aan waar jij je sterk in voelt en probeer je zodanig voor te bereiden dat je je daar op dat moment minder druk over hoeft te maken. Ik print meestal de vacature nog even uit en neem een notitieboekje mee waarin ik de belangrijkste antwoorden op bovenstaande vragen heb uitgeschreven.

2 likes

@monkeyslut zo knap hoe jij onverschrokken blijft solliciteren (of zo lijkt het althans?), hoop echt dat je snel een leuke baan hebt gevonden!

3 likes

Ah dit vind ik echt heel lief! Ik doe mijn best haha. Thanks :slight_smile:

2 likes

Zojuist een mail gekregen dat het bedrijf me wil laten starten per 4 maart!! :star_struck::star_struck:
Er moet nu natuurlijk een hoop administratie geregeld worden maar we gaan er maar even vanuit dat dat gewoon goed komt!
Morgenochtend meteen bij een auto kijken die ik zo zo leuk vind :star_struck:

Ahh eindelijk mag ik weer meedoen

27 likes

Wat fijn, van harte gefeliciteerd!

1 like

Ik heb sinds begin dit jaar een nieuwe baan. Het is een superleuk bedrijf maar de werkzaamheden vallen heel erg tegen. Het is veel rustiger dan ze bij de sollicitatie hadden gezegd. Ik heb al aan de bel getrokken en verteld dat ik meer werk wil maar het werk dat ik er bij krijg is totaal niet uitdagend en voor mn gevoel te ver onder mijn niveau. Nu komt er volgende maand nog een nieuwe collega bij wat betekent dat er nog minder werk overblijft. Ik twijfel nu of ik toch weer moet gaan sollicteren. Is het niet heel gek als ik het maar twee maanden heb aangekeken? Komt dat vreemd over tijdens sollicitaties?

Op zich kom je daar denk ik pas achter als je het daadwerkelijke gesprek hebt. Ik dacht ook dat mensen het als superslecht zouden zien dat ik maar 3 maanden bij mijn vorige werk heb gezeten maar iedereen was juist heel erg meelevend en snapten het wel.

1 like

Ik vind het niet vreemd, het kan toch dat je je vergist hebt en dat het werk tegenvalt. als je overal maar twee maanden zou werken vind ik het een ander verhaal haha.

1 like

Hahah ja dat zou vreemd zijn. Ik heb 6 jaar bij mijn vorige baan gewerkt, dus ik hoop dat ze daaruit opmaken dat ik niet zomaar opgeef als ik het even niet leuk vind

2 likes