Songfestival #5

Whaha ja hij is 2.10m oid volgens mij, je zag hem aan het eind ook steeds wat meer naar achter en de zijkant gaan omdat ie bang was voor anderen te staan leek het wel :sweat_smile:

Mbt jury/televote: ik denk dat 1/3e jury en 2/3e tele al zou helpen. En anders moet er echt gesjord worden aan wie er in de jury’s komen. Het hele idee dat het onbekend is wie erin zitten tot na de show om corruptie te voorkomen lijkt toch voor geen meter te helpen als je alle schandalen van de afgelopen tijd ziet, dus misschien meer openheid en pushen op diversiteit?

2 likes

Finland is het enige land dat GEEN televote punten aan zweden heeft gegeven

dit is echt hilarisch hahaha

35 likes

Je doet nu net alsof mensen verontwaardigd zijn omdat hun favoriet niet won. Finland kreeg 71% van alle televotingstemmen, en won alsnog niet vanwege het enorme aandeel van de ‘mening’ van groepjes bijna random mensen uit de muziekindustrie. Dan is het toch niet gek dat de verontwaardiging groot is? Als kijkers niet massaal hun verontwaardiging uiten kan er niets veranderen. Mensen hebben geld en en energie hierin gestoken. Die jury’s zijn geen maatstaf van kwaliteit en bij hen speelt net zo goed veel vriendjespolitiek en fraude.

En laten we eerlijk zijn: als een land als San Marino of Slowakije met dit nummer naar het songfestival was gegaan hadden ze niet gewonnen. Het is ook de eindeloze verheerlijking van Zweden die voor velen ergerlijk is. Zweden krijgt de meeste promo, de organisatie wordt geleid door een Zweed, en nu kunnen ze 50 jaar na Abba het festival weer organiseren. Zweden moest het gewoon worden (ook al hadden ze in geen enkel land de televoting meerderheid en koos 71% voor Finland).

29 likes

Love deze savage actie.

4 likes

Ik vind Noorwegen erg ondergewaardeerd, gelukkig met televotes nog goed gescoord. Catchy melodie, goede pakjes en op en top eurovision, goed gedaan.

Oh ik wil nog toevoegen dat ik het wel een teleurstellend jaar vond op zich, vond uit deze finale maar 4-5 nummers echt leuk, de rest was zo niet memorabel. 2021 was zo’n topeurovisionjaar, toen vond ik echt heel veel leuk.

31 likes

Sowieso wordt Noorwegen vaak ondergewaardeerd (net zoals bij Keiino). :cry:

9 likes

Ja ik dus ook, en ik was heel blij dat ik vorig jaar wel bij dat Eurovisie festivalgebeuren kon zijn in Amsterdam en het nummer live heb mogen horen. Mocht ik ooit een kind krijgen dan hoort dat nummer bij de muzikale opvoeding.

4 likes

sorry maar polen is trouwens DERDE geworden in hun semi?

ik schipper heel erg tussen FUCK DE JURY en FUCK DE TELEVOTE

4 likes

Ik las trouwens elders ook nog wel interessante dingen m.b.t. Fins en Zweeds als taal. Dat Fins vaak door Zweden als minder wordt gezien blabla en dat ze het daarom ook extra als overwinning vinden dat ze in hun moedertaal dit jaar (bijna) de eerste plaats hebben. Want met Lordi was het Engels.

Fins wordt dan ook vaak als een lelijke, harde taal gezien. En hoewel Finland dus wel veel succesvolle acts heeft in het buitenland (veelal metalbands), zingen die bijna allemaal altijd in het Engels.

3 likes

vind sowieso dat van alle nordic talen dat Zweeds als eerst de boel mag gaan inpakken

kan mensen echt moeilijk serieus nemen als ze zweeds praten :skull_and_crossbones:

maar wel interessant punt, heb het idee dat “moeilijke” talen al snel worden gezien als lelijk/hard/etc.

2 likes

Ja en daarom werden er tussen fans ook dwarsverbanden gelegd met het Duits dat ook vaak als een harde taal wordt gezien. (Soms haalt men dan direct ook Rammstein erbij).

Maar ik vind veel talen wel leuk behalve het Frans, omdat ik dat nooit zal beheersen. Zelfs Fins kan ik beter uitspreken.

2 likes

Waar zien we dat Finland 71% van de publieksstemmen heeft gehad?

1 like

Noh, Deens is echt afschuwelijk, die praten alsof ze hun mond vol eten hebben, en ze slikken driekwart van de woorden in terwijl ze praten. Zweeds is ook raar hoor, maar vind Deens echt nog wel een tandje lelijker. Love Noors, lekker zangerig

2 likes

Ik vind Deens qua ‘sound’ anders heel erg op Nederlands lijken.

1 like

ja maar dat vind ik juist wel leuk :frowning: zweeds klinkt zo erg als een grap haha

1 like

Ja sorry @instantramen maar Deens is echt de meest afschuwelijke taal onder de Scandinavische talen hoor, met hun eulllll overal spreek gewoon de woorden uit!!! Noors > Deens any day.

3 likes

Ehhh ja maar uiteindelijk wordt je gewoon ergens geboren en spreek je dan die taal. :smiling_face_with_tear:

20 likes

met Noors eens!!!

2 likes

Echt? Ik vind Nederlands dan eerder op Zweeds lijken, wij maken niet van die rare keelgeluiden als de Denen (de Nederlanders die ik ken toch niet iig). Maar ik vind Nederlands verde rnou ook niet bepaald mooi

Had die van noorwegen op repeat vanmorgen naar werk. Precies wat ik nodig had vanochtend.

4 likes