Ga ik nu nog iets schrijven over alle nummers die nog aan bod moeten komen? Moet wel, dus ja. Hierna zorg ik ervoor dat jullie zo snel mogelijk je stemmen door kunnen geven, want het zou natuurlijk zonde zijn als we niet morgen een uitslag hebben!
20. IJsland
- Daði & Gagnamagnið - Think About Things
De grootste 180 van een land dit jaar. Voor het tweede jaar op rij stuurt IJsland een vrij eigenzinnige act, maar dan precies het tegenovergestelde. Vriendelijke, toegankelijke pop, en geen leren pakjes maar oversized groene truien. Daði en z’n “datadeeltjes” hadden in principe vorig jaar ook wel mee willen doen, maar ze besloten om toch maar een jaar te wachten omdat ze weigerden eventueel een vrolijke act neer te zetten in Israël. Het nummer gaat over zijn nu 1-jarige dochter. Zeker een publieksfavoriet dit jaar! Was het misschien eindelijk tijd geweest om af te reizen naara Reykjavik?
Het is nog niet bekend of ze in 2021 terug zullen keren - ze willen wel, maar weigeren nog een keer een nationale finale daarvoor te winnen.
21. Griekenland
- Stefania - SUPERG!RL
De nog maar 17-jarige Stefania werd intern door Griekenland geselecteerd om het land te vertegenwoordigen in Rotterdam. Hiervoor zou ze alleen maar de trein hoeven te pakken, want de Nederlands-Griekse Stefania woont gewoon in Utrecht. Ondanks haar leeftijd heeft ze er al een aardige carriere op zitten: op 10 jarige leeftijd zong ze in The Voice Kids, en enkele jaren later deed ze mee aan het Junior Songfestival. Ondanks haar superkrachten (zie de video) kon ze helaas het songfestival niet weghelpen van de annulering: maar ze kan haar krachten volgend jaar wel laten zien! Met een ander nummer, dat wel.
22. Ierland
- Lesley Roy - Story Of My Life
Ondanks dat Ierland nog steeds het land is met de meeste overwinningen, zijn ze de afgelopen jaren absoluut geen powerhouse. Kwalificeren voor de finale ging maar moeilijk. Gelukkig had de Ierse omroep dit ook door en stuurt na jaren weer eens wat met energie… maar… het heeft wel een beetje Disney-channel vibes. Het was maar de vraag of dit nummer wel genoeg was om weer een plekje in de finale te veroveren.
23. Azerbaijan
- Efendi - Cleopatra
Wedstrijdje rollende r? Dan heb je aan Efendi een geduchte tegenstander. Azerbaijan komt elk jaar met vrij (over?)geproduceerde nummers en dit jaar is niet anders… maar uniek op z’n eigen manier. Dit is vast één van die nummers die volledig valt of staat door de staging. Erg populair onder veel eurovisie-fans; maar daarbuiten lijkt het nog niet zo’n following te hebben.
Efendi komt in ieder geval in 2021 terug.
24. Finland
- Aksel - Looking Back
Op zich best een degelijke inzending van Finland, dat afgelopen jaren ook redelijk wat moeite heeft gehad met kwalificeren. Deze jongeman kan in ieder geval zuiver zingen, maar zijn stage presence laat misschien wat te wensen over. Toch slaagt het nummer erin om wat nostalgische gevoelens over te brengen (en daar gaat het nummer ook over).
Finland was dit jaar misschien wel het land met de grootste rel in de nationale finale. Erika Vikman was met haar nummer ‘Cicciolina’ verreweg de favoriet. En ook wel een uiterste tegenhangen van hun uiteindelijke inzending. Gelukkig voor haar schijnt dit nummer in alle clubs in Finland en omstreken gedraaid te worden. Dus hier wat bonusmateriaal:
25. Malta
- Destiny - All of My Love
Ook nog maar 17 jaar oud! Destiny heeft eerder al het Junior Songfestival gewonnen, en nu was het haar tijd om hetzelfde te proberen in de ~~ volwassen ~~ versie. Met All of My Love zou ze zich makkelijk in de finale en de top 10 (denk ik) plaatsen, maar of het ook meedeed voor de winst durf ik niet te zeggen. In ieder geval een nummer dat waarschijnlijk op veel jurypunten kan rekenen, en helaas heeft Malta nog wel eens moeite met televote punten binnen te halen.
Ze weet nog niet of ze in 2021 mee mag doen, maar ach, Malta, hoeveel goede artiesten hebben jullie nou echt met zo’n kleine bevolking?
26. Oekraïne
- Go_A - Solovey
Oekraïne is, voor zover ik weet, het enige land dat zich tot nu altijd heeft weten te plaatsen voor grote finale. Ook ontbraken ze enkele keren - en die hadden allebei te maken met het lopende conflict met Rusland. Gelukkig zijn ze dit jaar weer terug! Absoluut een inzending die er tussenuit springt en zowel doet denken aan meer ‘oekraiense folk’ muziek aan moderne muziek. Eurovisie heeft ook bekend gemaakt dat ze van plan waren Go_A de eerste halve finale te laten sluiten - en daarmee ze een extra podium te geven.
Aardig van de Oekraïense nationale TV: Go_A mag in 2021 ook weer meedoen, ondanks dat ze meestal gebruikmaken van een nationale finale.
27. Verenigd Koninkrijk
- James Newman - My Last Breath
Toch knap dat het Europese land met verreweg de grootste muziekscene (op internationaal gebied dan) het lukt om bijna elk jaar pure trash te sturen. De geruchten voor dit jaar waren dat dit eindelijk zou veranderen, en ik denk niet dat dat helemaal het geval is, maar stappen in de goede richting maken ze zeker. James Newman, de oudere broer van de iets bekendere John Newman (Love Me Again, Blame), werd gekozen om de UK dit jaar te vertegenwoordigen. Nog steeds wel iets van die cheesy sound waar de UK zo goed in was, maar al wel iets beter.
Hij wil zelf heel graag in 2021 weer meedoen, maar weet nog niet of hij die kans ook daadwerkelijk krijgt.
28. Nederland
- Jeangu Macrooy - Grow
Sorry, ik ben lui, dus vandaar houd ik het hier even kort omdat ik aanneem dat de meesten van jullie dit nummer al wel gehoord hebben. Grow kon rekenen op een wisselend ontvangst, maar met de tijd lijkt het toch meer fans te winnen. Een 26e plaats, vaak gereserveerd voor de ‘host country’, zou dit jaar toch echt naar een ander land gaan (hmmm frankrijk hmm).
29. Polen
- Alicja - Empires
Ik probeer hier enigszins neutraal te zijn, maar ik vind dit samen met Frankrijk echt de saaiste inzending. Dit is wat je krijgt als je een 17-jarige een wannabe Bond-lied laat zingen maar zelf geen idee heeft waar het over gaat. Een mooie stem heeft ze wel, en ik denk ook dat ze voor een prima resultaat had kunnen zorgen - met een ander nummer. Daarnaast wordt de Poolse uitzender er ook nog eens van beschuldigd een rigged competitie te hebben, en standaard The Voice winnaars stuurt om die een groter podium te geven.
Alicja is zelf in ieder geval bereid om Polen in 2021 te vertegenwoordigen, maar kan hier nog niks bevestigends verder over zeggen.
30. Italië
- Diodato - Fai Rumore
Dat Italië de afgelopen 10 jaar niet heeft gewonnen is mij een raadsel, want het is misschien wel het enige land dat keer op keer kwaliteit stuurt. Dat heeft uiteraard te maken met de manier waarop Italië haar kandidaten kiest, door middel van het nationale festival ‘San Remo’ - waar artiesten écht niet aan meedoen om naar het songfestival te mogen, maar om hun thuisland te overtuigen. Daarom komt het ook regelmatig voor dat de winnaar van San Remo het aanbod naar het ESF afslaat.
Was het songfestival toch doorgegaan - dan had Italië misschien toch wel eens de trofee kunnen overwinnen, of niet? Diodato wilt (onverwacht!) graag in 2021 meedoen, maar somehow heeft de Italiaanse omroep toch besloten om weer via San Remo een nieuwe kandidaat te werven (???). DIt krijgt vermoedelijk nog wel een gevolg, want velen zijn het hier niet mee eens.
31. Oostenrijk
- Vincent Bueno - Alive
Hmm… 40% Michael Jackson, 40% Bruno Mars, 10% Kinder Bueno. Het beste werk van Oostenrijk is dit zeker niet. Een sprankje originaliteit is ook ver te zoeken. Waarschijnlijk wel achtergebleven in de halve finale. Toch, het is wel te waarderen dat Oostenrijk een zanger met Filipijnse afkomst stuurt, want ook het songfestival mag best wat meer diversiteit zien.
Oostenrijk heeft nog steeds vertrouwen in Vincent Bueno en sturen hem dan ook in 2021 weer naar Rotterdam - hopelijk met een iets origineler nummer.
32. Portugal
- Elisa - Medo de Sentir
Extra punten voor Portugal omdat ze elk jaar weer trouw blijven aan hun eigen taal. Elisa vraagt zich in dit nummer af of ze ooit wel weer dingen kan voelen na zwaar liefdesverdriet. Fijne achtergrondmuziek, maar genoeg power voor het songfestival heeft het (denk ik) niet. Maar misschien denken jullie daar anders over.
33. Roemenië
- Roxen - Alcohol You
Net als Israël kende Roemenië dit jaar een twist op de gebruikelijke nationale finale: één artiest, meerdere nummers. Roxen heeft uiteindelijk gewonnen met het nummer Alcohol You, wat ze voor zichzelf ook de beste inzending vond. Haar professionaliteit wordt wel een beetje betwijfeld, omdat ze eigenlijk een ander nummer ‘Cherry Red’ zelf gesaboteerd heeft door echt een performance van niets te geven. Want waarom een nationale finale houden als je ook zelf het nummer kan kiezen, he?
Of Alcohol You (I’ll call you) nou een slimme of juist tacky woordspeling is laat ik aan jullie over. Een prima inzending, maar het mist toch die authenciteit dit sommige anderen ~winner vibes~ geven.
34. Tsjechië
- Benny Cristo - Kemama
Ah, arme Benny. Niet iedereen op het internet was groot fan van zijn nummer, en hij voelde zich daarvoor zo verantwoordelijk dat hij een stuk of 5 keer zijn nummer volledig heeft gerevamped. Het nummer gaat over het opgroeien in Tsjechië als praktisch enig zwarte kinderen (hij en z’n broertjes/zusjes) in een wijde witte omgeving. Toch weet hij er een aanstekelijk vrolijk nummer van te maken - een baken van optimisme! Misschien niet echt een songfestival nummer, maar wat mij betreft een zeer redelijke inzending - met een ontzettend belangrijke boodschap.
Hij kon gister gelukkig meedelen dat hij in 2021 terugkomt naar Rotterdam, en wilt graag meerdere nummers schrijven waar het publiek uit mag kiezen.
35. Noorwegen
- Ulrikke - Attention
https://www.youtube.com/watch?v=o9atJbnqhJU
Ulrikke geeft aan niet zo’n held in de liefde te zijn… wat haar gelukkig wel inspiratie gaf voor dit nummer. Vrouw met een ballad, in een gouden glitterjurk, hoge uithalen, perfect songfestival recept, toch? Toen dit nummer gekozen was zagen veel mensen hier een potentiële winnaar in… maar ik zie het niet helemaal eerlijk gezegd. Vond hun inzending vorig jaar veel leuker, hihi.
36. Spanje
- Blas Cantó - Universo
Spanje heeft afgelopen jaren ook redelijk moeite gehad met respectabele resultaten te verwerven. Blas Canto, een echte ‘bekende Spanjaard’, zou voor verandering moeten zorgen met het nummer ‘Universo’. De vraag is alleen of dit hen naar de linkerkant van het scorebord zou brengen.
Het universum denkt in ieder geval met hem mee, want ook hij mag in 2021 toch naar Ahoy.
37. Denemarken
- Ben & Tan - YES
Waar Zweden en Noorwegen echte songfestival powerhouses zijn, is dat bij Denemarken nog niet helemaal het geval. Toch weten ze zich wel redelijk vaak te kwalificeren. In mijn ogen was de kwalificatie van Denemarken vorig jaar echt de grootste fout in Eurovisie-geschiedenis. Gelukkig is dit nummer wel beter te verteren! Maar heel origineel is het ook niet, het lijkt zo op elk vrolijk positief indiepop nummer. Je zou het bijna denken, maar Ben & Tan zijn geen stelletje - gewoon vrienden. Ik vermoed wel dat ze zich ook dit jaar weer hadden geplaatst voor de finale, maar Kopenhagen 2021 zou het niet worden…
38. Moldavië
- Natalia Gordienko - Prison
Love Moldavië in het songfestival. Geen land dat zo vaak verrasende resultaten bracht door met een klein budget toch een gezellige show neer te zetten. Helaas gingen ze dit jaar toch weer een beetje de andere kant op, met een redelijk donker nummer. Natalia, die al eerder voor Moldavië heeft meegedaan in vorig decennium (met pure eurotrash), probeert zich nogmaals naar de finale te zingen. Maar ik vraag me af of dit nummer daar niet te mid-2000s voor is.
39. Bulgarije
- Victoria - Tears Getting Sober
We zijn er bijna! Na geen geld te hebben om in 2019 mee te doen (na jaren toch redelijk succesvol te zijn geweest), keert Bulgarije terug - al is het maar omdat Victoria een persoonlijke sponsor heeft. En direct richtten ze zich weer op de winst (hebben ze daar geld voor dan??). Duidelijk Eilish-inspired - maar het heeft wel eigen charme. En een mooie video. En live zingen kan ze ook. Misschien dan toch eindelijk tijd om naar Sofia af te reizen?
In 2021 doet ze in ieder geval weer mee - nog steeds door dezelfde sponsor.
40. Servië
- Hurricane - Hasta La Vista
Dít is toch waarom we naar het Songfestival kijken? Pure eurotrash - maar zeker vermakelijk. En leuk dat ze het in het Servisch zingen ipv. standaard in het Engels. Een winnaar? Zeer zeker niet, maar in een jaar van veel ballads zouden deze Servische dames er zeker uitspringen. Ook niet helemaal onbekend met het ESF: de brunette (tevens een succesvolle Arabisch/taalkunde studente) heeft eerder al meegedaan en de vader van één blondines is de songfestival legend Knez.
Graag willen ze ook in 2021 weer meedoen, maar weten nog niet zeker of ze dit mogen.
41. Litouwen
- The Roop - On Fire
Last but absolutely not least: Litouwen! Na jaren zeer matige resultaten behaald te hebben, heeft de Litouwse omroep de nationale finale helemaal omgegooid en echt een degelijke show neergezet - met meerdere nummers die het waarschijnlijk prima hadden gedaan in Rotterdam. Toch was er één act die eruit sprong en met een recordoverwinning de show won: The Roop. Had The Roop de opgebouwde hype waar kunnen maken en ervoor kunnen zorgen dat Litouwen voor de eerste keer het songfestival zou winnen?