Songfestival

Zo eens! Sowieso dat die oostblok landen allemaal op elkaar gaan stemmen. Zo zonde.

Zweden is mijn favoriet. Het optreden gaat hem zo natuurlijk af. Hij pakt je in met z’n stem en met z’n ‘stage présence’. Hij leek ook echt te genieten en totaal niet zenuwachtig te zijn. En dan als klapper samen met de 4 zangeressen. Ik vond het prachtig. En stiekem vind ik een lied pas een echt songfestival lied als het up tempo, vrolijk is en simpele cliché tekst over liefde heeft.

Ducan vind ik ook heel mooi, maar vooral mooi en ‘emotioneel’. Te hoog niveau voor het songfestival ofzo.

1 like

Volgens wiwibloggs hebben de jury’s dit jaar de opdracht gekregen om hun punten volledig op het lied zelf te baseren en géén rekening te houden met de performance. Wat denken jullie hierover? Als dit waar is, levert dit volgens mij een voordeel op voor Nederland en een nadeel voor Australië.

10 likes

Als je de reacties leest zijn dat inderdaad heel veel Russen. Ik maak me nog geen zorgen. #Amsterdam2020

6 likes

OMG. Ik heb net het optreden van Duncan gezien op youtube. Ik vond het echt zo mooi :open_mouth: :heart: Maar die lichtbol gaf nou niet echt iets extra’s vond ik.
Zo jammer dat net dat licht ervoor zat toen ie op die piano ramde :laughing: En ze hadden best wel een mooie vleugel kunnen neerzetten ipv dit ding.

4 likes

Ja precies, soms wordt mijn mening over een liedje echt heel erg beïnvloed door het live optreden. Tsjechië vond ik een beetje meh, niet goed of slecht maar dat optreden was echt zo leuk.

Dimaaaaa

Dat moment dat dima ineens een octaaf later gaat, die ijsschaatser bij zn schouder omdraait die dan helemaal los gaat op die 3 m2.

En daarna dat dima door zn knieën zakt en ze shirt open scheurt.

I c o n i s c h

3 likes

Die lichtbal deed me een beetje hieraan denken. Kerstversiering

3 likes

Newsflash: niet alleen Oostblok stemt op elkaar. Alle vrienden en vriendinnetjes.

Griekenland en Cyprus, 12 op elkaar
Italië en San marino, 12 op elkaar
Belarus en Rusland, 12 op elkaar
Zweden, Noorwegen, IJsland en Denemarken gaan elkaar de 12,10,8 en 7 geven
Georgië en Oekraïne geven Rusland juist heel weinig en slechte jury beoordeling
Roemenië en Moldavië geven elkaar altijd 12 (zijn er nu uit)
Armenië en Azerbeidzjan geven elkaar altijd het allerlaagste jurycijfer
Portugal en Frankrijk geven aan Spanje
België en meestal Duitsland geven aan NL
Malta geeft aan UK
Zwitserland en Frankrijk geven aan elkaar
Albanië wordt gehaat door de rest vd Balkan en krijgt dus niks
Servië krijgt van Montenegro en noord Macedonië maar meestal niet van Kroatië
Slovenië krijgt meestal van Servië en Kroatië en noord Macedonië
Noord Macedonië krijgt slechte jurypunten van Griekenland

15 likes

Funfact ik heb ooit voor een vak over conflictescalatie een presentatie gehouden over de implicaties van het songfestival in Baku voor Azeri-Armeense relaties.

Close enough?

34 likes

Vorig jaar tijdens het eindexamen geschiedenis VMBO was er een vraag waarbij de leerling een gebeurtenis na de Tweede Wereldoorlog moest noemen die voor positieve invloeden zorgde in Europese landen. Toen was er ook een leerling die het Songfestival noemde. Uiteraard goedgekeurd :slight_smile:

17 likes

Ben wel benieuwd waar onze 12 punten naartoe gaan nu we niet op Belgie kunnen stemmen! Geldt ook voor andere landen die nu niet op elkaar kunnen stemmen.

Ik vraag me af of de diskwalificatie van sommige landen ook tot uiteindelijk een ander resultaat zou kunnen leiden? Dat als die wel door waren andere landen weer minder hadden gekregen/ geen 12 punten.

2 likes

Zweden, Tsjechië en Rusland denk ik. En Italië. Zijn denk ik qua muziek de landen die het dichtst bij de Nederlandse smaak liggen.

En het is meestal zo dat de uiteindelijke winnaar van bijna elk land wel punten krijgt, al zijn het er maar heel weinig.

2 likes

Dit is toch prachtig

35 likes

Same! Zou het toch zo jammer vinden als het uiteindelijk niet lukt.
Wat voor mij echt zo’n horrorsituatie zou zijn is omdat ze de punten nu doen op volgorde van laagste jurypunten, dat Duncan dan redelijk hoog of als hoogste staat en dat de televote dan bepalen of hij de winnaar wordt of niet en dan is het ineens ‘…20 punten’
Net als Zweden vorig jaar, dat had echt zooo zuur geweest.

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision We staan nog steeds op 1 hier en het gaat langzaam omhoog zie ik. Net was het 45%, nu 46%.

2 likes

Hangt ervan af op welke manier. Als er een heel grote afstand zit tussen 1 en 2 wel positief, maar als het superclose is zou ik wel even pissig zijn haha

2 likes

Als we verliezen van Rusland, Zweden, Italië of anderen prima, als we verliezen van Australië dan ben ik boos. Australië zou 1x meedoen en nu doen ze al 5 jaar mee, ik wil dat ze weer weggaan. Ze hebben altijd veel te professionele nummers die niet Eurovisie zijn.

Vind ook day Israël moet opbokken dus zou het bijzonder slecht trekken als de twee landen die niet in EUROvisie horen backtoback zouden winnen.

19 likes

Ik wil niet dat Australië wint voornamelijk omdat het een draak van een lied is. Slechte lyrics, beat/melodie klinkt nergens naar.

4 likes

Geen zorgen jongens, ik ga zo vaak op San Marino stemmen vanaf het drielandenpunt dat Australië geen kans heeft.
Nederland dan ook niet meer, maar jammer dan er moeten offers gemaakt worden.

30 likes