Spanje

Ben wel eens in Barcelona geweest in m’n eentje en verbleef in Eixample, voelde heel veilig ook ‘s avonds

2 likes

Hebben Valencia-kenners restaurant tips? Heb zelf wat leuke dingen gevonden, maar benieuwd naar eigen ervaringen. @MevrWillem of @Alicante misschien?

Heeft iemand weleens een rondreis Andalusië gedaan? Ik zou graag een rondreis van 2 weken maken waarbij we een stuk of 5 plekken bezoeken met een mix van stad, natuur en strand. Maar als ik zoek zijn er zoveel plekken die me aanspreken dat ik door de bomen het bos niet meer zie: Malaga, Sevilla, Granada, Cordoba, Ronda, Cadiz, Nerja, Jerez de la Frontera etc.

Ik wil in ieder geval de Caminito del Rey doen, maar verder sta ik dus eigenlijk nog voor alles open. En ik vraag me af of we het beste een auto kunnen huren of dat we misschien wel beter met de trein kunnen reizen?

Heeft iemand toevallig tips of dingen die je in ieder geval zou includeren?

Volgens mij zijn de busverbindingen daar beter dan treinen! Ik heb iig wel eens een OV rondreis door Zuid-Spanje en Zuid-Portugal gedaan en het meeste ging via de bus. Maar als je in twee weken veel wilt zien en je geen heel krap budget hebt is een auto huren denk ik een stuk relaxter.

De meeste plaatsen die je noemt heb ik wel gezien en ik vind Sevilla, Granada (Alhambra) en Ronda wel degene die je niet mag missen. De rest ook de moeite waard hoor, het is een heel mooi gebied.

En ik weet niet hoe flexibel je bent, maar buiten het hoogseizoen is het hier wel veel beter te doen qua temperaturen natuurlijk. In mei kan je er vaak al aan het strand liggen en hoogzomer vluchten de Andaluciers zelf ook het binnenland uit richting de kust en dat is niet voor niks :sweat_smile:

1 like

Ik ben vorig jaar gevlogen naar Granada en na een paar nachten naar Malaga gegaan per trein. Vanuit Malaga hebben we uitstapjes gedaan naar de caminito del rey, Ronda, Marbella. En toen vanaf Malaga weer naar huis gevlogen.
Wij gingen dus alleen per bus en trein en dat ging heel goed! De bus moet je wel op tijd reserveren (1-2 dagen van te voren), wij konden daardoor niet naar Nerja omdat de bus vol zat.
De caminito zou ik voortaan 1 dag een auto voor huren of een tour doen want op de terugweg zijn er erg weinig treinen, maar gelukkig konden wij met een paar stellen een taxi nemen.

Edit: ik bedenk me nu dat Ronda een bustocht met getyourguide was.

2 likes

Ja ik ben in sept/okt 2024 geweest. Wel 3 weken. Vond het heel leuk!
Wij begonnen en eindigden in Sevilla, want daarop vliegen was gunstiger dan Malaga.
We hebben met de auto rond gereden en zijn geweest in Cordoba, Ronda, Frigiliana, Nerja, Granada, Cadiz, Setenil de las Bodegas, Zahara de la Sierra (willekeurige volgorde).
We hebben wel wat highlights gemist, omdat je bijv Alhambra heel lang van tevoren moet reserveren. Sommige plaatsen zijn heel klein, dus is een dag wel genoeg. Maar Sevilla en Malaga vond ik heel leuk om meerdere dagen te blijven

3 likes

Ik ben van Malaga per bus naar Granada gegaan, vanuit daar per bus naar cordoba en vervolgens met de trein naar Sevilla. In 1 week, maar was wel krap. Dus zou als je dat allemaal wil doen wel 3 weken rekenen.

Vond Granada het leukst, boek idd alhambra vantevoren. Plan daar zeker 3 dagen. Malaga dan weer het minst haha. 1 dag vond ik wel voldoende.

Cordoba voornamelijk om de moskee/kerk, maar 1 dag was genoeg vond ik.

1 like

We gaan aan het eind van de maand een weekendje weg naar Barcelona. De echte highlights hebben we al eerder gezien. Wie heeft er nog leuke tips voor activiteiten/bezienswaardigheden/eettentjes?

Ik heb daar een heel toffe street art walking tour gedaan!

2 likes

Leuk! Ik ga eens kijken

Mocht je het nog niet hebben bezocht, hospital de Sant Pau vind ik heel gaaf! Verder zou je naar Montserrat kunnen gaan met de trein, daar kun je leuk wandelen. Tibidabo en Montjuic is ook leuk om te wandelen.

In de wijk Poblenou zitten veel leuke eettentjes en is wat minder toeristisch.

1 like

Montserrat kennen we inderdaad, heel mooi!
Jouw andere tips ga ik opschrijven, thanks.

Beetje vreemd misschien, maar de begraafplaats bij montjuic vond ik ook wel interessant om even doorheen te lopen!