Spiraaltje

Ik zit erover te denken om een koperspiraal te laten zetten maar omgggg ik zie zo op tegen de pijn van het laten zetten… heb 2 jaar een Mirena gehad en ook al is het laten zetten al 3 jaar geleden, ik kan dat gevoel nog helemaal oproepen haha :tired_face:

Ik zag er ook zooo tegenop. Moet wel zeggen dat koperspiraal niet méér pijn deed dan de mirena in ieder geval… daar was ik namelijk bang voor.
Het blijft echt een kut gevoel maar als je de deur uit gaat bij de dokter/ziekenhuis is het alweer voorbij

Oke gelukkig! En ja je hebt ook gelijk, die pijn duurt maar heel even. Hoe bevalt de koperspiraal in vergelijking met mirena, qua heftigere/pijnlijkere menstruaties enzo?

Heb hem 19 juni laten zetten dus kan er nog niet heel veel over zeggen. De 2 dagen na het zetten had ik nog wel wat pijn maar daarna eigenlijk nergens meer last van gehad. Aanstaande zondag moet ik ongesteld worden dus ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn!

1 like

Ik ben ook veranderd naar een spiraal door mega moodswings! Ik zat vaak gewoon te huilen, en ik wist niet eens waarom… Met mijn spiraal is mijn libido wel gestegen, maar nog altijd niet zoals ik zou willen. Na mijn spiraal zou ik graag zonder hormonen proberen, maar de enige optie zou condoom zijn, en dat ziet mijn vriend al helemaal niet zitten :disappointed_relieved:

1 like

Joe! Heb hiervoor dan wel geen mirena gehad maar inmiddels 2jaar een koperspiraal en kan zeker zeggen dat mijn menstruatie langer en iets pijnlijker is geworden, was hiervoor ook wel blessed met de super lichte menstruatie en had dus ook nog nooit kramp gehad oid. Maar nog steeds heel erg goed te doen, mijn libido is een stuk hoger tov toen ik de pil nam en vind het zelf een heel fijn idee dat ik geen hormonen meer heb! Verder vrees ik wel de dag dat dit kreng er weer uit moet hahaha, dus i feel you on that one

Ik heb nu bijna een jaar een koperspiraal. Het zetten vond ik precies hetzelfde als de mirena. Ik ben nu wel ongesteld, dat is jammer. Maar niet meer of langer dan dat ik normaal was. Minder hormonen, en een beter libido maakt dat het allemaal waard voor mij.

Thanks voor je berichtje! Ik heb net als jij ook best lichte menstruaties met hooguit een paar uurtjes kramp, dus wat dat betreft zou ik een koperspiraal wel aankunnen ofzo haha. Alleen die pijn pfff, maarja dan bedenk ik dat 'ie 5 tot 10 jaar kan blijven zitten en dat is wel echt heel chill

@Taartje ah dat klinkt wel positief! Ik vind geen hormonen ook echt belangrijk dusja dan is dit wel zo’n beetje de enige optie.

Mijn hormonale spiraal is maar 3 jaar, ik moet nog 6 maanden ongeveer. Ik heb het al eens aangehaald dat ik eigenlijk geen hormonen meer wil, omdat ik dit al gedurende 10 jaar doe en ik niet kan geloven dat het niet ongezond is voor je lichaam… Hij reageerde duidelijk dat hij geen condoom wil gebruiken, omdat het dan niet meer zo spontaan is. Ik wil inderdaad een korte periode proberen en dan kan ik nog altijd terug overschakelen op spiraal!

Heb jij harde veranderingen gemerkt nadat je gestopt was met de pil?

1 like

Ik heb sinds januari een kyleena spiraal. Zetten was zo gepiept en viel eigenlijk wel mee. Alleen de 3.5 uur daarna waren echt vreselijk. Dikke krampen en zo.
Eerste 9 weken wel wat oud bloed verlies gehad, maar was op te vangen met een inlegkruisje.
Verder erna geen bloedverlies. Soms wat lichte krampen maar dat is echt minimaal.
Alleen gisteren ineens helder bloed maar niet superveel. Ben benieuwd hoe snel dit over is

Maar al met al, erg tevreden en weinig last van bijwerkingen

1 like

Ik heb nu sinds kort de koperspiraal, ik denk een maand en een week ofzo dus ik kan nog niet heel echt van een ervaring spreken maar het bevalt tot nu toe super goed! Was bang dat ik last van buikpjin zou blijven houden omdat dat gezegd werd maar helemaal nergens last van! Alleen de eerste week/2 weken echt volle bak gebloed.

1 like

Ja! Eerste 3 maanden wel veel krampen gehad en bijna elke dag bloedverlies (wel maar heel weinig). Maar na die drie maanden nooit meer last van gehad dus ben heel tevreden! Ik reageerde net als jij behoorlijk heftig op de pil dus vreesde ook dat hetzelfde zou gebeuren met de kyleena maar nope!

1 like

Kan iemand me vertellen hoe het is om je spiraaltje te laten verwijderen? Doet het pijn?

Het pijnlijke is vooral als ze je baarmoedermond moeten open klemmen, de strakheid van je vagina zelf heeft daar weinig mee te maken volgens mij. Enkel bij het inbrengen van het (de?) speculum kan het wel wat moeizamer zijn, maar de arts gebruikt normaal wel een soort glijmiddel en als je goed ontspant voel je er helemaal niks van!

Ik ga ook voor de Kyleena en ik vind het best spannend. Ik moest van de huisarts eerst een testje doen om voor de zekerheid te checken of ik geen infecties heb oid. Als de uitslag ok is krijg ik een recept en kan ik een afspraak maken om hem te laten plaatsen.

Nu heb ik vrijdag mijn laatste pil geslikt en heb ik ook geen nieuwe strip meer. Ik verwacht dat ik de uitslag van de test maandag of dinsdag binnen krijg dus ik hoop dat ik dan woensdag een afspraak kan regelen. De huisarts die hem moet plaatsen werkt alleen maar op maandag en woensdag en ik weet niet of ik de maandag erna nog ongesteld ben.

Ik denk dat ik hem anders alsnog ga laten zetten als ik niet ongesteld ben want anders moet ik een maand wachten (vlak voor m’n vakantie)… in principe kunnen ze hem ook gewoon plaatsen als je niet ongesteld bent toch?

Ik ben heel erg benieuwd of ik verschil ga merken! Ik ben na een pauze nu 3 maanden weer aan de pil en ik ben echt een emotioneel wrak af en toe. Hoop echt dat dat met een spiraaltje minder zal zijn want dit is niks :sweat_smile:

1 like

Oh okee dankje, dat is wel positief!

Ben vooral heel benieuwd hoe het zal gaan in de periode na het plaatsen, heb vaak van mensen uit mijn omgeving gehoord dat ze tijden lang bleven bloeden.

Het verwijderen zelf voelde ik 0,0 van ik kreeg alleen wat krampen (toen hij er dus allang uit was) omdat mijn baarmoeder zoiets had van ‘waar de f*ck is dat ding dat hier al 5 jaar zit ineens?’ (Uitleg van mijn huisarts)
Ik liet wel gelijk een nieuwe zetten, ging ook prima.

Ik vond het verwijderen niet zoveel aan. Zag er super erg tegenop maar eigenlijk was er maar 1 moment dat ik dacht ‘auw’ en toen was ie er al uit!

Thanks voor jullie reactie. Ik zie er dus ook heel erg tegenop omdat ik na het zetten enorm veel pijn had. En dan niet het zetten zelf maar de krampen die er op volgden. Maar nu zit hij 5 jaar en wil ik graag zonder spiraal of pil verder. @Rummi heb jij ook gelijk een nieuwe laten zetten?

Ik heb ook gelijk een nieuwe laten zetten. Heb wel de dagen erna kramp gehad (maar dankzij pijnstillers niet zoveel last van gehad )Dus ik zou niet weten of die krampen kwamen door het verwijderen of door de nieuwe…
Ik denk dat je ook wel wat kramp zult hebben na alleen verwijderen maar minder erg dan wanneer er gelijk weer een spiraal in zit!