Spiraaltje

Ik ben benieuwd!!! Wil hem misschien ook

1 like

Dan gebeurt het bij de gynaecoloog toch? Is dat verzekerd? En heb je aangegeven bij je huisarts dat je dat wilde en toen kreeg je een doorverwijzing?

Wil je hem eruit of erin?
Eruit halen lijkt namelijk niet op erin plaatsten. Ik voelde echt helemaal niks ervan. Enige wat een beetje ongemakkelijk is, is de eendenbek.

Ik ben haar niet maar heb hetzelfde gehad. Huisarts verwees me door omdat het haar niet lukte. Het werd niet vergoed dus het was vrij duur, maar heb er geen spijt van. Kind is duurder zeggen m’n vriend en ik altijd maar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Eruit! Dit is de tweede, bij het eruit halen van de eerste viel ik flauw van de pijn. Ik vind het dus mega spannend en dacht daarom dat het wel fijn zou zijn om het met een roesje te laten doen.

@Takkie goed om te horen! Jammer dat het niet vergoed wordt.

Bij mij was het enkele weken. Toen werd ik een aantal keer elke maand ongesteld en uiteindelijk merk ik bijna geen bloedverlies meer te hebben.
Ik hoor heel verschillende verhalen, hoop dat het voor je zal meevallen.

1 like

Even een vraagje… zijn er mensen hier die hun spiraal hebben laten verwijderen en geen vorm van hormonale anticonceptie meer hebben? Ik heb mijn spiraal nu 5 weken geleden laten verwijderen en ben zo benieuwd naar mijn eerste menstruatie. Dokter zei dat het snel weer op gang moest komen… wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Heel benieuwd! Ik merk echt weinig verschil, in mijn hoofd zou ik echt een totaal ander mens worden :joy: maar voel me precies hetzelfde als tijdens de mirena

1 like

Vertrouwen jullie wat betreft anticonceptie volledig op de spiraal? Nu we ons allebei hebben laten testen op soa’s wil ik met mijn nieuwe date/relatie de condooms weglaten. Nu weet ik vrij zeker dat als ik door die ieniemienie kans die er is toch zwanger zou raken, ik het zou willen houden. Hij zou er totaal niet klaar voor zijn, weet niet eens of hij kinderen wil. Wat zouden jullie doen?

Implanon en spiraal zijn even betrouwbaar.
Alleen een implanon werkt maar 3 jaar waar een spiraal 5 jaar werkt.
En van de implanon krijg je lelijke littekens als je daar gevoelig voor bent.

Ik heb mijn kyleena laten verwijderen in mei. Ik werd nog gewoon ongesteld met spiraal en zat toen net een paar dagen voordat mijn menstruatie weer moest beginnen. Dat gebeurde ook. Mijn cyclus lijkt nu wel weer iets langer te worden gelukkig want met kyleena had ik opeens cyclussen van 21 dagen.

1 like

Ik moet m over ongeveer een half jaar eruit laten halen en in eerste instantie dacht ik altijd: oke prima, meteen een nieuwe erin, ben ik er weer 5 jaar van af. Maar nu begin ik toch te twijfelen.
Ergens staat het me toch een beetje tegen dat ik maar zo’n stuk plastic met hormonen in me moet laten stoppen om niet zwanger te worden. Hoewel tegelijkertijd het de meest betrouwbare anticonceptie is en ik dat ook wel weer erg fijn vind - dan maak ik me daar in ieder geval geen zorgen over.

Ben nu 31 en om dan weer voor zo lang een spiraal te laten plaatsen. maar goed, ik heb sowieso momenteel geen vooruitzichten qua eventuele toekomstige baby’s en wie weet hoe lang dat nog duurt dus misschien gewoon maar doen toch :woman_shrugging:t2:
En wie weet hoe m’n leven er over een half jaar uitziet he…

Ik vertrouw er ook op

1 like

Heb je wel eens aan een koperspiraal gedacht? Zonder hormonen en kost een paar tientjes bij de HA. Eruit halen kan ook op elk moment, dus mocht je ooit zwanger willen worden kan je hem er gewoon uit laten halen toch?

3 likes

Ik wist eigenlijk niet dat een koperspiraal zoveel goedkoper was? Ik heb daarbij nog steeds wel een beetje een afkeer van weer iets in mn lichaam laten stoppen haha.

Maar verder heb ik denk ik vooral een beetje spookverhaal ideeĆ«n altijd gehad over een koperspiraal - wat waarschijnlijk nergens op slaat. Qua betrouwbaarheid doet t niet al te veel onder geloof ik. In theorie geen bijwerkingen toch want geen hormonen (behalve mogelijk meer bloeden bij ongesteld zijn)? Maar heb ook wel gelezen over mensen die er toch last van kregen… of misschien waren dat de spookverhalen haha.

Moet mn huisarts sowieso tegen die tijd eens vragen hoe en wat, want waarschijnlijk moet ik ik naar de gynaecoloog doorverwezen worden om mn huidige eruit te laten halen (heb geen touwtjes meer uitsteken)

De spiraal zelf is vrij goedkoop omdat het letterlijk alleen plastic en koper is. Als je huisarts hem zet betaal je dus alleen voor de spiraal, maar bij de gyn kost het wel meer voor het zetten (kan je op een paar honderd euro rekenen geloof ik).

Qua horrorverhalen, tsja… Mijn huisarts verzekerde me dat als de spiraal goed gezet is en je het na 6 weken laat controleren, er eigenlijk niks mis kan gaan. Ik bloed nu wel meer, maar het hangt er een beetje vanaf hoe je in je normale cyclus bloedt. Als je al heel heftig ongesteld wordt wordt het geloof ik wel afgeraden. Andere klachten heb ik, op een beetje kramp na eigenlijk niet. Maar dat is dus voor iedereen anders :woman_shrugging:t3: Blijft wel lastig kiezen in ieder geval, alle soorten anticonceptie hebben weer plus en minnen. Anders gewoon even met de HA bespreken

1 like

Ja via de gynaecoloog is sowieso een duur grapje. Maar ik moet dus denk ik sowieso al daarheen om m eruit te laten halen dus meteen laten plaatsen zal t denk ik niet veel duurder maken? Op zich stelt de handeling zelf weinig voor en ben daar dan toch al.
(En ik moet ook later in het jaar nog naar de gynaecoloog voor een controle uitstrijkje dus ga mn eigen risico sowieso wel leegtrekken vrees ik :sweat_smile: )

Maar thanks!! Ga het eens aan de huisarts voorleggen. En even kijken of het zin heeft mn zorgverzekering weer op aanvullend te zetten, denk ook afhankelijk van hoe duur de spiraal die ik eventueel kies uiteindelijk is.

Ik kreeg laatst de rekening ervan en ik was 280€ kwijt voor plaatsen bij de gynaecoloog. :sweat_smile:

@littlenumbers Hier nog iemand die tevreden is met koperspiraal. 5 jaar aan de pil geweest en nu iets langer dan een jaar koperspiraal. Je kan meestal kiezen uit 2 soorten: Multisafe (blijft 5 jaar zitten) en T-safe (10 jaar). Ik heb hem gewoon bij de huisarts laten zetten, kon het voor 40 euro ophalen bij de apotheek. Ik had na een maand alleen wat twijfels of hij wel helemaal goed zat, dus heb toen een inwendige echo in het ziekenhuis laten doen maar hij bleek gewoon goed te zitten. Mijn menstruatie is zoals verwacht wel wat heftiger geworden, maar ik vind het prima te doen en ik vind t het waard omdat je hormoonloos en dus met je natuurlijke cyclus door het even gaat!

1 like

Ik ben inmiddels ook tevreden met mijn koperspiraal, heb er 180 voor betaald bij de gyn.
In het begin hele heftige pijn en lange bloedingen gehad, maar hij zit inmiddels 4,5 maanden en ik merk weinig verschil met mijn menstruatie hier voor. Iets meer bloedverlies, en ben gemiddeld 4-5 dagen ongesteld.
Geen haaruitval of andere rare bijwerkingen gehad.