Spiraaltje

Heel herkenbaar. Ik heb sinds anderhalf jaar mijn eerste spiraal maar ben er altijd wel mee bezig of hij wel of niet goed zit. Het is best vermoeiend soms. En als ik dan te laat ongesteld wordt, wat ik voor mijn spiraal altijd had, dan ga ik meteen in paniek modus. Maar zonder spiraal blijft er weinig over voor mij.

@Pepernoot Vervelend dat hij toch niet goed zat. Hopen dat de pil een betere optie is voor je.

1 like

Same! Een paar weken geleden was ik ineens ruim een week te laat, en voelde meteen die paniek weer. Koperspiraaltje, dus ben ik in de wetenschap dat als ie scheef zit, die niet goed werkt. Wat ik vooral lastig vind is dat het er zit, en je er verder geen invloed op hebt, zoals bij het dagelijks slikken van een pil. Ik heb dus maar standaard een paar testen in huis, zodat ik kan testen om mijn gemoedstoestand wat te bedaren.

Even een vraag in samenvatting want TMI

Wellicht een beetje een rare vraag, maar laatst had ik seks en stootte mijn vriend hard, waarna ik een paar dagen pijn had (krampachtig gevoel). Reden tot zorgen, of is dit een bekend “probleem” dat anderen ook herkennen? Ik heb hem inmiddels al twee jaar, en hiervoor heb ik alleen in het begin gehad dat het af en toe gevoelig was.

1 like

Vrijdag heb ik een afspraak om mijn spiraaltje te vervangen. Hij zit er nu vijf jaar in en ik wil gewoon een nieuwe. Ik ben er een beetje zenuwachtig over haha. Ik ben namelijk al drie jaar niet meer ongesteld geweest (door medicatie tegen endometriose) en heb het in mijn hoofd gehaald dat het helemaal dichtgemetseld is van binnen ofzo? Alsof alles vast zit. Aaaaah.

Ahh, komt vast goed! Ik was ook al 5 jaar niet ongesteld geweest toen ik hem liet vervangen en viel me heel erg mee. Eruit halen voelde ik nauwelijks, erin brengen was even hels, maar ja dat wist ik van de vorige keer.

Ik heb laatst toch maar even mijn huisarts gebeld hoelang mijn huidige spiraal erin zit, dacht ineens fuck dat moet je zelf bijhouden! Maar gelukkig heb ik nog een jaar.

1 like

Aaah geruststelling! Gelukkig vrijdagmiddag allemaal, dus daarna hoef ik niks meer het hele weekend.

1 like

Was het de tweede keer net zo pijnlijk als de eerste? Iemand zei laatst tegen mij dat het de tweede keer minder pijnlijk is omdat er al eens eentje doorheen is gegaan zegmaar, maar dat geloof ik niet echt :sweat_smile:

Zijn er hier meer mensen die al een tijdje een spiraal hebben, en wel t idee hebben dat ze heel gevoelig zijn voor de hormonen? Rond de periode dat ik ongesteld moet worden (word ik niet meer door de spiraal) heb ik echt last van opgezwollen pijnlijke borsten en seks is soms ook pijnlijk. Ook t idee dat ik er door ben aangekomen en vaker een opgeblazen buik heb

Bij mij was het de tweede keer minder pijnlijk en had ik daarna ook minder lang last van krampen enzo. Maar ja, het is natuurlijk super persoonlijk of en hoeveel pijn het doet.

@whatsinaname Ja, dat komt volgens mij wel regelmatig voor! Ik had daar ook last van toen ik nog een hormoonspiraal had, al werd ik er vooral extra angstig en zenuwachtig door rondom de menstruatie.

Nog even iets anders: Ik ben dus hierdoor overgestapt op een koperspiraal. Was in het begin top, maar ik heb steeds vaker vreselijke krampen vlak voordat ik ongesteld moet worden. Nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet? Hormonen zijn niet mijn ding, koperspiraal dus waarschijnlijk ook niet, maar dan blijft er zowat niks over? :weary:

2 likes

Ik vond het fijn dat ik wist wat er ging komen, dat had ik de eerste keer niet, toen was ik ook heel erg zenuwachtig. Maar de pijn van het inbrengen vond ik helaas vergelijkbaar! Krampen erna vielen dan wel weer mee, omdat je baarmoeder wellicht al gewend is aan zo’n raar object.

2 likes

Ja hier heb ik ook last van. Wat @ijsklontje beschrijft over angstig zijn voor de menstruatie is ook een herkenbaar ding. Mijn buik is ook vaker wel dan niet opgeblazen wat ik ook heel vervelend vindt. Voel me vaak net een ballon. En mijn borsten doen soms zo’n pijn een week voor mijn menstruatie dat als mijn vriend er aan wilt zitten ik hem bijna weg sla van de pijn, wat ik ook heel vervelend vindt. Het is fijn weinig tot geen bloed te verliezen maar alle andere ellende erom heen is me soms echt te veel.

Ja echt heel herkenbaar dit! Ik heb hiervoor alleen de pil geslikt dus ben echt al sinds m’n 16e bekend met anticonceptie met alleen hormonen en weet niet echt beter, maar het begint me echt tegen te staan.

@ijsklontje jij bent van de hormoon naar een koperspiraal gegaan? Vind je het, los van de vervelende buikkrampen, het wel waard en beter?

Ken je dat verhaal van die meid die een koperspiraal ging laten plaatsen? Nou, die ging dus niet!

Vanmorgen eindelijk na lang twijfelen enzo naar de huisarts om dat dit te laten plaatsen, werkt m’n baarmoedermond niet mee. Het lukte de ha wel om een klemmetje op m’n baarmoedermond te zetten, maar hij kneep toch dicht. Gezeik! Ik was klein beetje gespannen voor het zetten, maar kennelijk had dat ding a mind of her own

Stom! Nu word ik verwezen naar de gyn en vragen ze een nieuw spiraal aan omdat ze hem wel open had gemaakt.

Iemand anders hier die ook zoiets heeft meegemaakt?

Jep, maar bij mn mirena. Het lukte mn HA niet om het er goed in te krijgen, en toen verwees ze me door omdat ze niet wou blijven klungelen. Bij de gynaecoloog ging het heel soepel, hop hop klusje geklaard, was met 10 minuten weer buiten.

Ik zat me net ook af te vragen hoe het dan nu zit met de verzekering. Wordt het nu vergoed door de verzekering omdat de huisarts t niet lukte? Ik heb gewoon een basis zorgverzekering.

Nope ben je alsnog je eigen risico aan kwijt. Bij mij was dat iig wel zo.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik ga altijd door mijn eigen risico heen

Godallemachtig hij is vervangen hoor. Het spiraaltje eruit was echt easy, maar de nieuwe deed zeer en nu heb ik nog steeds krampen. Het duurde gelukkig allemaal niet heel lang, maar man man man.

Dokter zei nog “het is gebeurd” en het voelde inderdaad alsof ik op een spies was gevallen.

9 likes

Ja dit had ik ook heel erg (dacht ook van mwahhh kan ik wel aan). Heb twee dagen last gehad, paar dagen erna nog een beetje gebloed met kramp maar daarna geen last meer. Hoop dat het bij jou ook meevalt!

2 likes

Ja ook koper. Ging ook zo bij mij. Was gelukkig met de auto maar ik zat echt te jammeren :joy_cat: Ik had wel na 6 weken een controle, heb je dat ook afgesproken?

1 like

Yes bij mij soort van hetzelfde. Ze kreeg hem er in maar door de hevige krampen kwam hij er ook direct weer uit. Bij mij menstruatie daar na heeft de huisarts heb alsnog gezet en dat ging prima. Had toen ibuprofen ingenomen in plaats van paracetamol en dat was echt veel beter.

1 like