Spiraaltje

Nou mijn huisarts wil wel proberen mijn spiraal er zelf uit te halen, ze denkt dat dat wel lukt (ondanks die weggesneden touwtjes). En dan wil ik meteen een nieuwe en dat wordt dan de kyleena ipv mirena dus ben benieuwd.

Ik hoef trouwens niet van tevoren die soa test omdat het risico op een soa in mijn geval nihil is, maar ze had t wel erover om het dan tijdens het plaatsen ook te doen, maar ik weet niet zo goed wat dan nog de meerwaarde is van die test? Als ik dan wat heb zit die spiraal er al in en is het kwaad toch al geschied?

Anyhow de wisseling vindt sowieso pas plaats in mei dus is allemaal nog niet aan de orde, maar kan ā€˜t ding al wel ophalen bij de apotheek dus heb ik de rest iig maar vast geregeld he haha

Ohja wat ik vergeten was te vragen maar wat jullie misschien weten; wat is ook weer aan te raden qua pijnstillers van tevoren?

Hoe is het afgelopen met je spiraal?

Moet vandaag de gyn bellen. Had de hap gebeld en die gaven aan dat het kon wachten, moest wel op klachten letten. Gyn is druk en kan nu pas gebeld worden. Huisarts kan alleen naar de draadjes kijken en gyn met echo. Dus nog even afwachten. Wel onhandig want durf nu geen cup of tampon te gebruiken.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt! Is wel mijn nachtmerrie, ik wil ook blijven cuppen als ik mijn nieuwe spiraal heb eigenlijk. Ik wil voor een koperspiraal gaan en de enige manier waarop een menstruatie voor mij dragelijk is, is met cup :sweat_smile:

Heb m anderhalf jaar gebruikt zonder probleem. Dus denk dat het echt aan mij lag hoor. Gyn zei ook bij plaatsen van spiraal dat het wel kan als je het vacuüm goed verbreekt.

1 like

Hoelang duurde het bij jullie van eerste gesprek met huisarts (over dat je spiraaltje wil) tot dat het daadwerkelijk gezet kon worden? Weet dat t meestal afhankelijk is van wanneer je ongesteld bent, maar neem aan dat ze t niet direct al kunnen plaatsen mocht ik op t moment van het eerste gesprek ongesteld zijn.

Toen ik de eerst volgende keer ongesteld werd, moest ik bellen. En 2 dagen erna kon ik terecht

1 like

Hangt ervan af of je huisarts eerst een soa test wil doen. Ik moest daar destijds op wachten geloof ik. En ik moest de spiraal bij de apotheek ophalen maar dat verschilt misschien ook en kan vast best snel.

Ik ben net bij de huisarts geweest, hij kan morgen geplaatst worden. Direct opgehaald bij de apotheek. Ben benieuwd, hoop dat ik er morgen niet al teveel last van heb.

1 like

Oh fijn dat het zo snel kan. Wel spannend natuurlijk maar komt wel goed! Succes morgen!

2 likes

Maandag gesprek gehad, twijfelde nog een beetje (heb ik altijd niks ernstigs ofzo kan gewoon prive nooit beslissingen maken) maar hij had ā€˜m al gelijk besteld en werd dat weekend ongesteld dus die maandag erop gelijk gegaan. Uitstellen tot volgende menstruatie was ook niet ideaal, zou dan met kerst en oud & nieuw zijn. Dus dat gaf wel goeie motivatie haha

Even mijn spiraalplaatsreview: ik heb eĆ­ndelijk na 7 weken, nu een aantal dagen geen bloedverlies gehad. Jemig wat een ellende was dat de afgelopen weken. Ik had steeds spotting maar niet genoeg voor een tampon maar weer te veel voor een simpel maandverbandje. Voelde me echt zo viezig daar door, slaat helemaal nergens op maar goed.

Hoera nu heb ik nergens meer last van :partying_face:. Hopelijk blijft een bloeding nu (voorlopig) helemaal uit.

Ik heb afgelopen week controle gehad, en hij zit goed thankgooodd. Ik zei tegen hem JE RAAKT HEM NIET AAN HOOR. Gezien mijn insult toentertijd :sweat_smile:Paar weken geen bloedverlies gehad maar gisteren en vandaag wel echt weer krampen en nu weer een beetje ongesteld. Hij zit er nu bijna 7 weken in en de gyn zei dat we pas over een week of 5 kunnen zeggen wat het gaat doen *uitblijven menstruatie, etc. Dus na 12 weken

Ik heb gisteren mijn spiraal laten zetten bij verloskundigen. Vond de praktijk en zijzelf heel erg fijn en prettig en ook blij dat ik het daar heb gedaan. Vond het plaatsen wel eventjes pijnlijk maar daarna heel weinig klachten gehad.

Ben wel nu benieuwd hoeveel bloedverlies ik ga hebben de komende tijd

2 likes

Ik heb dinsdag een Mirena spiraal laten zetten.
Voorlopig heb ik nog heel lichtjes bloedverlies. Ik heb ook een fibroom laten verwijderen, wat ook nog een poosje bloedverlies geeft.

Ik vind het wel een rare gedachten dat ik mijn natuurlijke cyclus niet meer ga hebben. Ik vond mezelf toch energieker in de week van mijn eisprong. Ik weet niet of het alleen de gedachten was of ook effectief zo, maar ik ben bang dat ik die energie ga missen ofzo.

1 like

In principe behoud je grotendeels je eigen cyclus nog met een hormoon spiraaltje. Ik heb er een keer een hoorcollege over gehad en de hoogleraar gaf toen aan dat de kans groot is dat je alsnog je pieken (van eisprong) en dalen (van pms) blijft ervaren met een hormoonspiraal.

3 likes

Ik kwam hier zeggen dat ik dit heb! Ik heb nu juist een regelmatige cyclus met heel duidelijk een piek en een dal. Hiervoor was het een enorme chaos met veel pijn. Voor sommige mensen werken hormonen wel echt beter dan geen hormonen.

1 like

Daar hoop ik ook op. Ik had wel gelezen dat je nog een soort light-cyclus hebt. Dat zou fijn zijn.

Ik had gewoon eisprong en (vrij pijnlijke) menstruatie met mirena spiraal (en pijn omdat lichaam elke keer die spiraal eruit probeerde te werken maar dat is vrij uitzonderlijk). Kans zit er dus gewoon in dat je je eigen cyclus blijft houden.

1 like

Ik heb nu ongeveer 4 weken de koperspiraal (T-Safe) en ben er erg blij mee! Blij dat ik in ieder geval klaar ben met aangemaakte hormonen. Wel heb ik helemaal geen last gehad van bloedverlies en ik ben nog niet ongesteld geworden waar ik me een beetje zorgen om maak… zijn er hier meiden met een koperspiraal, en zo ja hoelang duurde het voor je ongesteld werd?