Spiraaltje

Klopt, dit is mijn tweede bevalling en tweede spiraal, de eerste spiraal was na mijn eerste bevalling maar het viel me toen best tegen. Toen menstrueerde ik ook al en nu nog niet vanwege de bv dus ik zie er een beetje tegenop :see_no_evil:

1 like

Ik heb gisteren een Mirena laten plaatsen. Tot nu toe valt het me redelijk mee, ik vond het plaatsen erg spannend maar het was te doen qua pijn/ongemakkelijkheid. Alleen had de huisarts hem erin gezet en toen trok ze de eendenbek eruit en kwam het spiraaltje mee naar buiten… Dus de huisarts zegt “nou ik heb echt al 500 spiralen geplaatst en dit heb ik nog nooit meegemaakt”, heb ik weer :cry: Maar ze had gelukkig een reserve liggen en heeft die toen geplaatst en toen ging het wel goed. Nu hopen dat hij goed blijft zitten en dat het me bevalt.

2 likes

Oh ja dat snap ik. Dan hoop ik voor je dat het erg meevalt, e je niet veel last hebt!

Oh wat een nachtmerrie! Wat een geluk dat ze zelf nog een hadden liggen!

1 like

Ja zeker geluk! Ze moesten ook echt even checken of de datum nog wel goed was dus hij zal er al wel even gelegen hebben :sweat_smile:

1 like

bij mij hadden ze Advil aangeraden vooral omdat er down under weinig is gebeurd omdat ik geen kind heb gehad.

1 like

ik zou beginnen met 2x 500mg paracetamol (1u oid voor de afspraak), en als je het later echt nodig hebt qua pijn dan nog ibuprofen. Ik weet nog of het pijnlijker zou zijn als je het na je zwangerschap laat zetten maar het is wel fijn denk ik als je later op de dag nog de mogelijkheid hebt om meer te nemen indien nodig (aangezien je niet oneindig door paracetamol/ibuprofen kan gebruiken, ook niet als je afwisselt)

1 like

Zijn er hier mensen overgestapt van de pil naar een spiraal? Ik twijfel al langer om van pil naar spiraal te gaan, dus ben benieuwd naar jullie ervaring.

Ja ik, van pil naar hormoonspiraal. Ik vond de pil sowieso heel vervelend omdat ik vaak aan t controleren was of ik m nou wel genomen had of niet (ook soms dat ik snachts wakker werd en dacht shit ben ik m vergeten??) en af en toe vergat ik m ook maar dat was sporadisch en met 1x geen probleem op zich.

En ik had dus het idee dat de pil wel echt een negatieve invloed had op mijn mentale gesteldheid. Ik voel me nu een stuk beter met spiraal! (Maar dat kan ook toeval zijn, weet ik ook niet zeker)

Het gaat me juist om de pijn van het plaatsen die ik vorige keer vervelend vond. Die krampen vond ik goed te doen (met weeën vers in mijn geheugen :wink: ). Ik overleg ook nog wel even met de huisarts ivm met wat nou wel/niet kan met borstvoeding.

@Geo ik heb altijd de pil geslikt en daarna overgegaan op spiraal. Ik moest wel wennen aan niet kunnen plannen maar menstruatie bleef bijna uit dus daar kon ik mee leven. Ik voelde me in zijn algemeenheid wel een stuk beter en evenwichtiger (?) met spiraal dan toen ik nog de pil slikte

1 like

Naproxen/ibuprofen/diclofenac ect is allemaal hetzelfde. Beter niet bij borstvoeding maar geen absolute ramp als je t een keer nodig hebt voor t plaatsen. Overall doet het plaatsen echt weinig pijn als je bevallen bent, dus denk dat je met alleen paracetamol een heel end komt!

1 like

Ik merkte eigenlijk geen baat van pijnstilling voor de pijn van het plaatsen 🥲 hopelijk is dat voor jou anders haha

@Geo ik moest overstappen van de pil naar mirena ivm een bepaalde soort tumor op mijn lever die groeide door de pil. Ik weet niet meer precies wat het was (6 jaar geleden oid inmiddels) maar mirena mocht wel I.c.m die tumor soort. Ik heb de mirena dus al sinds ik 16 was en het is me altijd wel goed bevallen, afgezien dat ik een cup maat naar beneden ging toen ik stopte met de pil. Ik slikte sowieso altijd door en ben na het zetten van m’n spiraal ook nooit meer ongesteld geworden, dat vind ik heel fijn. Ik vond het ook fijn dat ik nooit de pil opnieuw moest halen, of innemen, dus ook niks kon vergeten. Het voelt wel veiliger

Ik kan me niet meer herinneren of ik evht veranderde qua mood enzo, maar ik was destijds ook een dramatische tiener dus het feit dat ik volwassener ben geworden is wel een confounding factor haha.

Ik kreeg trouwens wel vaak medelijden van artsen dat ik al zo jong een mirena had? Er scheen er nog een te zijn, een iets kleinere die beter is voor een eerste keer en zeker als je nog jong bent (kylena?). Maar goed whatever m’n tweede mirena zit erin. Was wel even schrikken toen ik die doos ophaalde want die is gigantisch maar gelukkig staat er een real size spiraal op hahaha

Tldr ja ik zou overstappen aanraden

1 like

Dankjewel voor jullie reacties!

@littlenumbers dat van dat controleren herken ik heel erg. Vooral vervelend wanneer je niet thuis bent, en je de rest van de dag zit af te vragen of je je pil écht hebt ingenomen. En ja 9,9/10 keer heb ik hem gewoon ingenomen :clown_face:
Ik hoop stiekem dat ik me ook beter ga voelen met een spiraal. Ik voel me nu met de pil eigenlijk heel vlak qua emoties, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dat door de pil komt.

@Zonnestraaltje als de menstruatie gewoon uitblijft, dan is dat plannen inderdaad geen probleem. Mocht dat niet het geval zijn, is dat wel vrij irritant.

@Kurisu hee wat heftig van die tumor op zo’n jonge leeftijd. Kan me dat medelijden van de artsen best wel voorstellen. Bij jonge meiden schrijven ze zo snel en makkelijk de pil voor, zijn denk ik maar weinig meiden die op die leeftijd een spiraal laten zetten. Ik heb idd gehoord van de Kyleena, die schijnt iets kleiner te zijn en nog minder hormonen te hebben. Denk dat mijn huisarts me maar moet adviseren over mirena vs. kyleena hahaha.

Oké, eindconclusie: ik denk dat ik langs de huisarts ga, mij laat adviseren en ga een spiraal gewoon proberen. Mocht ik het uiteindelijk echt helemaal niks vinden, kan hij altijd nog eruit. Maar aan de hand van jullie ervaringen, verwacht ik eigenlijk dat dit goed gaat uitpakken. :crossed_fingers:t3:

1 like

Ja zou het gewoon proberen, hopelijk werkt het ook goed voor jou. Ik had eerst een mirena en krijg nu kyleena binnenkort. Volgens m’n huisarts was het verschil niet heeeel groot tussen de twee en vind het zelf een fijner idee dat het iets minder hormonen heeft. Maar aan de andere kant is de mirena al veel langer op de markt zegmaar, dus ergens voelt dat misschien ook vertrouwder ofzo? Maar zou het gewoon aan je huisarts voorleggen idd.

Edit: ik word nog wel “gewoon” ongesteld trouwens maar qua hoeveelheid is het heeeel weinig, dus ook geen bloedbad iedere maand. Blijft irritant maar scheelt wel iets

Geen idee hoe het met pijn zit. Mijne vertelde toen dat je baarmoedermond lager ligt als je ongesteld ben.
Maar er zijn ook dames die hem laten verwisselen als de duur erop zit. Dus moet ook kunnen als je niet ongesteld bent lijkt me

1 like

Ik hoefde niet op mijn menstruatie te wachten, de 2 keren die ik nu heb gehad

1 like

Ik hoorde de dag dat mijn Mirena eruit ging dat hij inmiddels 6 jaar effectief blijkt! Heb je een Mirena?

Ik heb ‘m laten zetten terwijl ik niet ongesteld was. Want of je nou wel of niet ongesteld bent, het plaatsen van dat ding is gewoon vervelend. Ik zag niet echt in waarom je dan nog extra moeite moet doen om op 1 specifieke dag te gaan

2 likes

Nou even een update, ik ben net terug van het plaatsen en het ging echt nergens over, voelde precies niks terwijl het de eerste keer echt geen pretje was. Ik begreep dat ze tegenwoordig ook je baarmoedermond niet meer hoeven vast te pakken en eigenlijk alleen hoeven te meten en het spiraaltje erin plaatsen. Dus zorgen gemaakt om niks :pray:

6 likes

wow hoezo hoeft het nu niet meer? Eindelijk recognition dat het onmenselijk pijnlijk kon zijn? :sweat_smile: Ik hoop maar dat er gewoon meer technieken/tools ontwikkeld zijn oid

1 like