Spiraaltje

Op de doos staat een afbeelding van de ware grote van de spiraal!

1 like

Ik ga het ook echt eventjes met de huisarts bespreken. De eerste maand dacht ik dat mijn lichaam gewoon moest wennen. Maar nu na een half jaar vind ik zo’n dag amper kunnen staan en lopen van de kramp niet te doen. Eventjes overleggen of het dan evt een hormoonspiraal wordt of gewoon weer terug naar geen anticonceptie.

2 likes

De apotheek moest ook lachen met mijn gezicht toen ik dat ding ophaalde. Ze zei dat ze dat al gewend zijn.

1 like

Vandaag zou eindelijk mijn spiraal geplaatst worden. Het duurde allemaal wat langer vanwege vakantie van de huisarts. Alles ging hartstikke soepel, spiraal zat in mijn baarmoeder en ze hoefde alleen nog de draadjes af te knippen. Maar toen verkrampte mijn baarmoeder en is het spiraaltje eruit geduwd :sweat_smile: Dus nu ben ik naar de gynaecoloog doorverwezen. Iemand dit ook meegemaakt?

Dit is echt heel herkenbaar. Mijn spiraal is 1,5 week geleden geplaatst. De plaatsing ging heel soepel, en sindsdien alleen een heel klein beetje kramp gehad.
Ik vind het ook nog steeds spannend om te kakken, want wat als ik dat ding er ineens uit druk :sweat_smile:

1 like

Haha, die van mij heeft er vijf jaar lang ingezeten en ik poep met enige regelmaat hoor :sweat_smile: je kan het altijd aan je huisarts vragen om te checken, die kan de touwtjes zoeken. zelf vinden is mij niet gelukt, werd ook een beetje onpasselijk van die gedachte

Vorig jaar februari heb ik Mirena laten zetten. In het begin beetje spotting. en nu voor het eerst een beetje bloed. Niet echt bijzonder veel ofzo. maar als ik echt ongesteld ga worden, ga ik toch even een beetje huilen. :sweat_smile:

EDIT twee dagen later en niks meer gehad op die ene dag na.

Haha zo herkenbaar, toen ik hem had laten plaatsen had ik direct daarna het idee dat ik moest poepen maar ik durfde echt niet😂. Uiteindelijk was ik overgehaald door de arts om toch maar te gaan, kwam er letterlijk niks uit 🥲

1 like

Ik heb vanmiddag mijn spiraaltje laten vervangen door middel van een Hysteroscopie, en jemig ik heb t echt uitgeschreeuwt van de pijn. Ik kan me niet herinneren dat t 6 jaar geleden ook zo pijnlijk was hoor :grimacing:

1 like

was het dan zonder verdoving?
:frowning_face:

Ja klopt, enkel met paracetamol en naproxen. Over verdoving hadden we t helemaal niet gehad eigenlijk.

1 like

hopelijk niet teveel napijn nu.
ik ging er vanuit dat een hysteroscopie altijd met verdoving was. ik denk dat ze in België veel sneller verdoving gebruiken.

1 like

Ik heb er nog wel veel last van, maar de pijn is nu langzaam aan t wegzakken heb ik t idee.

Oh geen idee, maar achteraf begrijp ik helemaal dat er verdoving wordt aangeboden :joy:. Moet wel zeggen dat ik geen hoge pijngrens heb, ik had een tijd geleden hier iemand gesproken die ook een Hysteroscopie heeft gehad en zij vond het allemaal wel meevallen.

dat was ik, denk ik.
Maar ik ben Vlaams en hier is dat volgens mij standaard met verdoving. Daar hebben we het toen niet over gehad.
Ik vond dat inderdaad heel erg goed meevallen. Nadien niets van pijnstilling hoeven nemen. Misschien ook wel geluk mee gehad, want de gyn had mij wel gewaarschuwd voor menstruatie-pijn achteraf. Maar dus niet veel van gevoeld.

Oh was jij dat, ik wist t niet meer :joy:. Nee daar hadden we het inderdaad niet over gehad, maar dan is het inderdaad niet te vergelijken met elkaar. Fijn dat de menstruatiepijn meegevallen is! Ik hoop dat ik er morgen ook weer vanaf ben :blush:

1 like

Ik was na het zetten van mijn spiraal 2 weken ongesteld :tired_face: Echt niet fijn. Ik heb hem nu drie jaar en ben nog steeds ongesteld met bloed, maar heeeeel weinig. Blijft bij mij helaas niet uit maar prima te doen zo vergeleken met wat ik hier voor had.

1 like

Zijn hier mensen die na lange tijd klachten kregen door hun spiraal en daar iets meer over willen vertellen?
Ik heb nu bijna drie jaar een mirenaspiraal en ik heb de laatste tijd bijna dagelijks hoofdpijn en ook regelmatiger last van buikpijn (niet heel lang gelukkig). Ook verlies ik nu al voor de tweede keer in een maand bloed en voorheen helemaal niet, al maak ik me daar niet zo druk om. Ik vind vooral die hoofdpijn erg vervelend en ik kan niets anders bedenken waar het vandaan zou kunnen komen, dus ik was benieuwd of er anderen zijn die na lange tijd ineens bijwerkingen kregen. Heb je hem er toen uitgehaald en verdwenen de klachten of kwam het toch ergens anders door, etc.

Ik had een koperspiraal, waar ik ongeveer twee jaar erg tevreden mee was. Mijn menstruatiekrampen waren wel iets intenser dan tijdens gebruik met de pil, maar niets om me zorgen om te maken. Na twee jaar begon het steeds heftiger te worden: meer bloedverlies, meer kramp, ongeveer twee tot drie dagen dat ik nauwelijks uit bed kon komen van de pijn. Ik heb hier nog ongeveer anderhalf jaar mee doorgelopen in de hoop dat het over zou gaan of beter zou worden, maar dat werd het niet. Toen heb ik hem verwijderd de maand erna was het al meteen zo’n opluchting! Geen pijn meer, minder bloed, kan weer normaal functioneren tijdens mijn menstruatie.
Zal wel verschil zitten tussen koper en hormoon maar hoop dat je desondanks wel iets hebt aan mijn verhaal. Bij twijfel, bespreek het alsjeblieft met je huisarts of gynaecoloog. Ik wou dat ik er minder lang mee door was gelopen.

1 like

Ik laat morgen een (Mirena)spiraaltje zetten. Wat is jullie ervaring, kan ik daarna gewoon weer zelf terugfietsen naar huis?

Ik kon beide keren prima naar huis fietsen (15-20min)!

1 like