Stel hier je persoonlijke vraag #2

Ik denk dat veel mensen hun exacte IQ niet weten en niet stemmen
En hoogbegaafden weten hem wel

16 likes

Is inderdaad een groot verschil, maar er worden natuurlijk veel meer mensen getest met vermoeden van hoogbegaafdheid, die stemmen wel op de pol. Ik stem niet want geen IQ-test. Misschien daarom zo’n groot relatief verschil?

edit: Joe @anon94840299 dat inderdaad

1 like

De vraag is “heb je een officiële iq test gedaan”. Vaak worden ze natuurlijk afgenomen als er een specifieke vraag naar is. Dus dan kan zo’n poll best afwijken van het landelijk gemiddelde als iedereen hem eerlijk invult.

Sorry, spuit 11.

1 like

Ik heb geen officiële IQ test gedaan, maar ik ga er ook vanuit dat ik niet hoogbegaafd ben ;p

5 likes

Bij mij zijn er hier en daar wel eens vermoedens geweest dat ik hoogbegaafd zou kunnen zijn, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om dat te laten testen. (zou ergens ook ‘bang’ zijn dat er ineens een lage score uitkomt :tongue:)

1 like

Ik ben in groep 3 getest maar weet niet of ik die mee kan tellen als ‘officiële test’ haha

1 like

Er is zo’n sleutelhangersysteem met bolletjes die verschillen in grootte. Het eerste bolletje is ongeveer de grootte van een erwt, dat kan de mammografie al opsporen. 2e bolletje is ongeveer een knikker groot, dat kan de dokter opmerken. Het derde bolletje is al vrij groot en eigenlijk al wat laat, ongeveer de grootte van een oogbal, dat is wat jij voelt.
Of het echt klpt weet ik niet, kan ook een stukje bangmakerij zij , maar iemand die ik ken geeft kanker preventie les en zij gebruikt dat systeem in haar klas

1 like

Of het ‘al te laat’ is, hangt wel van meer factoren af dan alleen de grote van het knobbeltje.

2 likes

waar is justin bobby?

1 like

Het is niet altijd chill maar wel te doen hoor! En in die 100 zit geen boodschappen enzo

Ahh dat scheelt alweer een beetje’

Haha ja, dan zou ik al helemaal verdrietig zijn. Maar ik koop bijna nooit iets voor mezelf, ga relatief weinig uit (want studeren en ik woon best ver van het centrum), mijn sportabbonement was in 1x afbetaald, heb nog wel studenten ov, etc. Als ik in het centrum zou wonen had ik het wel erger gevonden dat ik “maar” 100eu heb :stuck_out_tongue:

1 like

Volgens mij hangt dat van je definitie af. Over het algemeen wordt gezegd dat een IQ hebben boven de 130 gelijk is aan hoogbegaafd zijn, maar soms wordt dat hoogintelligent genoemd. Om hoogbegaafd te zijn moet je dan, naast hoogintelligent zijn, ook andere eigenschappen bezitten, zoals bijvoorbeeld creativiteit en motivatie (er zijn ook langere lijsten te vinden). En soms wordt ook de link gelegd met hoogsensitiviteit, waar veel hoogbegaafden zich (deels) in herkennen. Psychologen zijn het volgens mij zelf niet eens over de definitie, er is dus geen eenduidig antwoord.

Je als hoogbegaafde dom voelen, is, geloof ik, ook wel iets dat vaker voorkomt, zeker bij onderpresteerders. Er is ook een onderscheid tussen geheugen (veel feitjes kunnen opzeggen) en begrip (snel verbanden leggen, logisch redeneren). Als je onvoldoende uitgedaagd wordt, kan je vaak d.m.v. begrijpen en redeneren goeie punten scoren, maar wordt je geheugen vaak minder goed getraind, waardoor je je ook weer dom kunt voelen.

(Ook @Booklover)

7 likes

Inmiddels wel (ben nu 30). Maar vroeger had ik het soms niet door dat iets wat ik als plagen heb ervaren gewoon pesten was. Dat vind ik echt heel erg.

ik zei niet “te laat”, ik zei wat laat

Excuses dat heb ik verkeerd gelezen. Het was ook vooral als aanvulling bedoeld dat grote en voelbaarheid niet alles bepalend is.

1 like

Mijn moeder is er net van genezen. Ik ben niet bang, maar wel heel alert… ik kan ook niet echt anders.

1 like

Geen probleem hoor, even goede vrienden, mssn was ik ook wat bitchy. Ik let gewoon echt heel erg op wat ik hier typ altijd zodat ik geen relletjes ontketen haha. Verder weet ik er ook heel weinig over en zei er daarom bij dat ik niet weet of het ook wel klopt en niet vooral bangmakerij is.

1 like

Ik denk dat dat ook van je werk en de mate van samenwerking afhangt? In mijn vorige functie gingen wij juist bewust allemaal apart eten en als we toevallig op hetzelfde moment in pauze waren, zeiden we expres niets. Het werk was soms hectisch, we moesten vaak samenwerken en we babbelden sowieso al vaak tijdens het werk, dan was het wel fijn om even rust te hebben. Nu zit ik meer alleen tijdens mijn werk en spreek ik vaak met een collega af om samen in pauze te gaan, omdat het wel fijn is om dan juist wel iemand te hebben om tegen te spreken. En als je net ergens begint, is het sowieso al lastig om in te schatten wat de verwachtingen/gewoontes zijn. Er komt ook erg veel op je af die eerste dagen, dus ik zou het ook wel fijn vinden om dan in mijn pauze wat rust te hebben.

1 like

En niet alleen op knobbeltjes! Andere rare, afwijkende dingen ook. Harde plekker bijvoorbeeld :see_no_evil::see_no_evil: