Stel hier je persoonlijke vraag #2

Ik wou mijn eigen naam houden na het trouwen en dat mijn vriend de mijne aan nam. Dat wou hij niet dus hebben we gelijk overgestoken en allebei onze eigen naam als eerst gezet en die van de ander erachter geplakt. Dus allebei dubbele naam (mevrouw Slippers - Man en meneer Man - Slippers)

16 likes

Mijn vriend neemt, wanneer wij gaan trouwen, mijn achternaam over.

• we vinden hem allebei mooier dan die van hem
  • hij heeft helemaal geen contact met de familie van zijn vader en wil hier liever niet elke dag aan herinnerd worden (beetje lastig verleden met dat deel van zijn familie)

Ik vind het hilarisch dat @Tom_Riddle op Voldemort heeft gestemd, hahaha.

29 likes

Er waren 2 jaar geleden geloof ik veel Oost-Europese vrouwelijke bedelaars bij Utrecht CS en die werden ‘s ochtend gebracht en ‘s avonds gehaald met een busje. Kan alleen geen artikel meer hierover vinden, maar iets als Pownews oid was geloof ik achter die vrouwen aan gegaan om te vragen of ze het geld zelf mochten houden of dat er een bende achter zat.
Dat is voor mij een reden om geen geld te geven. Het enige wat je dan doet is zo’n bende steunen.
Ik zou het liefst meedoen met een ‘reddingsactie’ en al die vrouwen meenemen naar een veilige plek, maarja dat heb ik ook niet gedaan. Vind het altijd moeilijk: wel of niet iets geven.
In Nederland denk ik vaak dat mensen ervoor kiezen om te bedelen, omdat ze altijd naar een opvang kunnen, maar is dat eigenlijk wel zo?

2 likes

Nachtopvang kost vier euro dus vaak zijn ze op zoek naar geld voor die nachtopvang. Overdag mag je wel binnenlopen.

1 like

Maar is er dan geen programma vanuit de overheid of gemeente waar daklozen zich gratis voor kunnen aanmelden dat ze via hun werk en onderdak kunnen krijgen en zo weer mee kunnen doen in de maatschappij?

Bij mij gaat het er vooral om dat ze dus bij je aan de auto komen. Ik zou dat best intimiderend vinden, omdat je ook gewoon geen kant op kan. Een keer toen ik naar Parijs ging was er een soortgelijke situatie en daar voelde ik mij heel onveilig bij. Vandaar dat ik mij in dezen ongemakkelijk zou voelen en niet goed weet wat ik zou moeten doen.

Je hebt het Leger des Heils en als je werkloos bent geworden is het UWV er natuurlijk ook nog. Maar sommige mensen zijn al zo lang uit de roulatie dat terugkeren in de arbeidsmaatschappij eigenlijk geen optie meer is, hoe vervelend dat soms ook lijkt.

5 likes

Uit dat programma van Beau over daklozen bleek toch wel dat dat niet zo makkelijk is allemaal.
Zie bijvoorbeeld ook hier; https://www.sociaalverhaal.com/dakloos-en-uitkering/
Hoe kom je aan werk als je geen adres of bankrekening hebt?
Hoe kom je aan een adres als je geen werk hebt?
Hoe krijg je een uitkering als je geen adres hebt?
Het is allemaal niet zo makkelijk, zeker niet als je al lang buiten de maatschappij staat, analfabeet bent, de taal niet spreekt en geen hulp met dit alles krijgt.

15 likes

Een kind kan in Nederland niet de achternamen van beide ouders krijgen, toch? Dacht dat hier een tijd geleden gedoe om geweest was.

En ik zou het kind de achternaam van de vader willen geven, denk ik. Ik weet wel dat het kind van mij is, maar de vader is er niet op die manier mee verbonden. Dan zou ik hem gunnen dat ze naar hem genoemd zijn.

Oh, misschien is het inmiddels wel veranderd, dat zou ook kunnen. Dan zou ik daarvoor kiezen ;p

EDIT; oh, nog niet veranderd dus ;p

Nee dat kan inderdaad niet! Hoop echt dat het tegen de tijd dat ik kinderen wil wel kan want ik vind het een lastig dilemma

1 like

Lastig dat dat zo moeilijk is om die mensen dan weer terug te laten komen in de maatschappij. Het verandert heel erg mijn beeld van hun, ik was misschien iets te naĂŻef.
Wat zou je dan kunnen doen om toch te helpen, behalve dan die ene euro voor hun nachtopvang?

Ik vind het ook vals overkomen, omdat je iemand zo buiten de familie plaatst terwijl die er gewoon bij hoort. Zou dan eerder aan de familie Jansen en Willemsen erop zetten dan dit.

3 likes

Mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden en die haat het als er “aan de familie Jansen” staat omdat het voor haar dan voelt alsof ze wordt buitengesloten.

2 likes

Mocht ik ooit een man krijgen en hij heeft een Nederlandse achternaam, dan zou ik deze liever voor mijn kinderen willen.
Klinkt misschien stom, maar ik denk dat het hebben van een Nederlandse achternaam sommige dingen toch wel echt een stukje makkelijker maken (in Nederland dan natuurlijk). Ook zou ik zelf graag dezelfde achternaam hebben als mijn kinderen, dus daarom zou ik zijn naam dan ook overnemen of een combinatie.

3 likes

Alle vrouwen in mijn moeders familie hebben hun eigen achternaam gehouden. Was een tof gezicht in de krant toen we een rouwadvertentie plaatsten

18 likes

Officieel wel de naam van mijn man aangenomen, maar in de praktijk gebruik ik het niet. Krijg alleen af en toe post op die naam.
Omdat ik heel erg gehecht ben aan mijn eigen naam en die echt niet zomaar op wil geven. Maar ik het wel mooi vindt als we met z’n allen (met baby) dezelfde naam hebben, toch officieel zijn naam aangenomen.

2 likes

Heb jij weleens slaapverlamming gehad?

• Ja
  • Nee
  • Wat is dat?

0 stemmers

Ik heb het inmiddels opgezocht! Heb het zelf niet, maar lijkt mij heel vervelend als je het wel hebt.