Maar stel dat ik dit zou omdraaien:
Er zijn ontzettend veel oude en zieke mensen die zorg nodig hebben en ook krijgen. Dat kost geld, geld dat nu naar hen toe gaat en niet naar dakloze mensen. Daarom vind ik dat mensen in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen ook wel hun steentje bij mogen dragen. Er zijn vast wel klusjes en taakjes te verzinnen die ze zelfs vanuit hun bed kunnen doen. Plus dan blijven ze betrokken bij de maatschappij.
Dat zou je waarschijnlijk complete idioterie vinden.
Maar waarom is het voor jou zo logisch om zonder daar iets voor terug te vragen zorg / hulp te verlenen aan zieke of oude mensen en niet aan bijvoorbeeld dakloze mensen? In beide gevallen heb je het toch over mensen die zich in een zwakke positie bevinden?
Nog los van uitkeringen en geld wat wel vanuit de overheid naar de hulp van deze mensen gaat denk ik voor mijzelf persoonlijk altijd: Zolang ik nog genoeg geld heb om leuke dingen te doen, lekkere dingen te kopen en vooral ook onzinnige uitgaven te doen (ik haal bijvoorbeeld heel vaak koffie op het station), heb ik ook genoeg geld om te geven aan mensen die dat blijkbaar hard nodig hebben en doe ik dat dan ook.