Stel hier je persoonlijke vraag #2

Wat is de reden dat veel daklozen dit weigeren?

Je moet je o.a. 1x per week melden bij het inloophuis volgens mij. Ik weet dat dit een reden is dat sommige mensen het niet willen. Maar er zullen meer redenen zijn.

1 like

Ik vind dit wel een riskante uitspraak. Neem aan dat er veel psychische problematiek en verslavingen spelen bij deze groep, waardoor “discipline” ook wel heel moeilijk is.

4 likes

Dit ja :frowning: bovendien kunnen mensen ook niet “daklozenhulp-shoppen” en zich zomaar aanmelden bij een gemeente naar keuze waar de hulp het beste zou zijn.

Maar tuurlijk zullen er ook mensen zijn die naast verslaafd en/of dakloos en/of arm ook nog een klootzak zijn. Er zijn ook rijke bankiers die klootzakken zijn. Er zijn ook klootzakken arts. (De vraag is ook nog of lui/niet meewerkend/onverschillig gedrag van de mensen in kwestie oprecht is of voortkomt uit angst, schaamte, etc. maar goed).

En hoeveel mensen hebben niet problemen gehad met instanties als het UWV bijvoorbeeld? Ik noem maar even iets. Hoe vaak hebben mensen niet het idee dat ze de dupe zijn van bepaalde starre regels, die in theorie logisch zijn, maar op hun specifieke situatie toegepast voor extra problemen of stress zorgen. Sommige mensen zullen helemaal geen gedoe hebben gehad, en anderen zijn doodongelukkig geweest omdat ze heen en weer zijn geslingerd tussen eisen waar ze niet aan konden voldoen en niet op begrip hebben kunnen rekenen. Moet je nagaan als je ook nog eens de veilige omgeving van vier muren om je heen niet hebt

Oja @HvO ik snap zeker wel wat je zegt! Is ook belangrijk om mee te wegen natuurlijk. Blijft natuurlijk de vraag of we (Nederland) het zo goed doen, omdat we een boel mogelijkheden bieden, of dat we beter moeten kijken naar Ăłf het werkt, hĂłe het werkt en of het beter kan (en het antwoord daarop is natuurijk altijd ja. En je gaat nooit beleid vinden waar iedereen mee geholpen is en niemand meer tussen wal en schip geraakt, maar je moet blijven streven natuurlijk).

5 likes

Heb jij er angst voor om ooit in een situatie te belanden waarbij je o.a. langdurig van een uitkering afhankelijk zult zijn?

• Nee, ik acht die kans klein
  • Nee, ik denk er gewoon nooit aan
  • Soms denk ik eraan
  • Ja, ik ben mij daar goed van bewust en ik vrees er weleens voor
  • Anders/ik ontvang al langdurig een uitkering

0 stemmers

Ik vind dat je de maatschappij betreft dak- en thuisloosheid in Nederland goed schetst.
Mensen op straat treffen of met de mensen werken en echt hun achtergrond en keuzes zien is een verschil.

Het grootste gedeelte heeft psychische problemen/heeft enorm veel pech gehad.
Maar er is ook een groep die bewust keuzes maakt en/of niet bereid is om mee te werken.

Mensen kunnen gewoon iets doen om aan extra geld te komen bijvoorbeeld door een daklozenkrant te verkopen of op een werkplaats. Mensen mogen legaal nog 1800 euro (zo uit mijn hoofd) bij verdienen op hun uitkering. Ik vind dat je in Nederland keuzes hebt.

Overigens ben ik soms ook bitter hoor. Mensen die rond de feestdagen ineens €800,- ophalen (True story) terwijl ik aan de andere kant het ene scheld woord na het andere te horen kreeg. Daarna kreeg ik nog te horen dat ze mijn salaris betalen.

1 like

True!
Ik denk dat mogelijkheden in Nederland goed geregeld zijn alleen de randvoorwaarden niet.

1 like

Maar stel dat ik dit zou omdraaien:

Er zijn ontzettend veel oude en zieke mensen die zorg nodig hebben en ook krijgen. Dat kost geld, geld dat nu naar hen toe gaat en niet naar dakloze mensen. Daarom vind ik dat mensen in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen ook wel hun steentje bij mogen dragen. Er zijn vast wel klusjes en taakjes te verzinnen die ze zelfs vanuit hun bed kunnen doen. Plus dan blijven ze betrokken bij de maatschappij.

Dat zou je waarschijnlijk complete idioterie vinden.

Maar waarom is het voor jou zo logisch om zonder daar iets voor terug te vragen zorg / hulp te verlenen aan zieke of oude mensen en niet aan bijvoorbeeld dakloze mensen? In beide gevallen heb je het toch over mensen die zich in een zwakke positie bevinden?

Nog los van uitkeringen en geld wat wel vanuit de overheid naar de hulp van deze mensen gaat denk ik voor mijzelf persoonlijk altijd: Zolang ik nog genoeg geld heb om leuke dingen te doen, lekkere dingen te kopen en vooral ook onzinnige uitgaven te doen (ik haal bijvoorbeeld heel vaak koffie op het station), heb ik ook genoeg geld om te geven aan mensen die dat blijkbaar hard nodig hebben en doe ik dat dan ook.

10 likes

Eet jij knoflook?

• Ja, hoe meer hoe beter
  • Ja, een bescheiden hoeveelheid
  • Nee, ik vind het vies

0 stemmers

Wat doe jij als je een BN’er (of BV’er) tegenkomt in het wild? En dan geen zanger Jannes of zo.

Meerkeuze!

• Ik app meteen een vriend(in) of kennis
  • Ik stoot mijn gezelschap aan en zeg: “omg daar loopt dinges!”
  • Ik probeer een selfie te scoren
  • Ik hou diegene ff in de gaten. Ik vind het grappig om te zien hoe hij/zij zich ‘in het echt’ beweegt.
  • Ik probeer een handtekening te ontfutselen
  • Ik achtervolg diegene zo onopvallend mogelijk (een stukje)
  • Ik probeer stiekem een foto te maken van diegene
  • Ik spreek diegene aan met iets als: “naam BN-er toch? Wat leuk om jou te zien!”
  • Ik spreek diegene aan met een nepvraag. Ik doe bijv. alsof ik de weg kwijt ben en dan heb ik toch mooi een gesprekje gehad met de BN-er!
  • Ik zoek een vorm van ‘toevallig contact’. Ik laat wat vallen of ik bots tegen iets op.
  • Ik kijk er slechts een seconde van op. Dat is alles.

0 stemmers

Ook aanvinken waar je je ooit schuldig aan hebt gemaakt.

Ik zit precies deze chips nu te eten, sterker nog ik kom net van de avondwinkel waar ik er 2 euro voor heb betaalt.

Elke cent waard :drooling_face:

6 likes

Ik app juist alleen naar m’n beste vriend als het echt zo’n non-figuur BN’er is.
‘Echt’ bekende Nederlanders boeien me geen reet, gare youtubers, Harry Piekema of willekeurige SpangaS acteurs des te meer. (doe verder alsnog niks anders dan appen, alhoewel ik wel met sommige mensen een praatje heb gemaakt maar dat was gewoon beleefd in de situatie hahah)

7 likes

@Eddie ik vind dat jij alles altijd zo helder en onderbouwd verwoord. Heel knap.

5 likes

Als het een B- of C artiest is, zoals bijv jannes, herken ik diegene waarschijnlijk niet eens. Als ik diegene wel herken app ik het naar iemand of stoot mn gezelschap aan en verder kijk ik niet op of om. Er zijn wel een aantal mensen voor wie ik mn schaamte voorbij ga en een foto probeer te scoren, maar dat zijn er niet veel.

1 like

Ik heb Bardo Ellens een keer gezien ‘s avonds in de plus en toen hebben we wat gekletst. En Hella Huizinga en toen heb ik alleen een beetje lief gelachen
 en ooit Pierre van Hooijdonk op vakantie op de minigolfbaan haha, toen hebben we alleen gekeken. En Kees Tol, maar die was gewoon lekker in zn stamcafĂ© in Volendam dus toen zijn we ook gewoon blijven zitten.

1 like

Ik werk in Hilversum, dus ik kom ze dagelijks tegen. Zou alleen onder de indruk zijn van Beyoncé denk ik.

1 like

Wolter Kroes kwam altijd zijn auto wassen in de wasstraat waar ik werkte. Dus ik heel droog tegen mijn collega “oo daar heb je die kleine homo”.
Loopt mijn collega naar hem toe om hem dit doodleuk te vertellen

:expressionless:

5 likes

Ik heb Gordon een keer in een bosje zien pissen. Wilde eigenlijk ‘hù wat goor’ roepen, maar dat heb ik dom genoeg gelaten.

63 likes

Ik zie regelmatig Fred van Leer en Giovanni van Bronckhorst. Soms Van Hooijdonk.

2 maanden nog geleden Kim Feenstra en Fatima Moreiro de Melo, die hadden een soort fotoshoot op straat.

Zit altijd een beetje te gluren maar zou nooit wat zeggen, ook omdat het me niet boeit. Fred van Leer lijkt me wel heel gezellig.

1 like

Pff, ja ik heb mij ook vaak genoeg geschaamd. Vooral met familie erbij.

Het gĂȘnantste vond ik dat mijn moeder eens tegen iemand zei: “mijn dochter wil graag een handtekening van u, maar dat durft zij niet te vragen”. Ik was 16, geen fan en ik hoefde helemaal geen handtekening! Maar achteraf zijn dat soort acties ook wel weer grappig.

Edit: dit was niet echt in het wild, maar na een optreden.

1 like