ah yes, eindelijk iemand die ook bang is wanneer je niet meer kan staan in het water. Het heet trouwens bodemangst. Ik ben hier zo bang voor, zelf in het zwembad. Ik ga meestal maar tot de 1m80 en loop dan op m’n tenen haha
Van die 300 moeten nog boodschappen worden gegaan he. Dus dan blijft er ongeveer 150 euro per maand over voor kleding, sporten, biertjes, cadeautjes, treinkaartje als je overgehoopt doordeweeks eens naar je ouders moet. Het kan, maar zou het echt niet ruim willen noemen
Lo is de enige niet basic in de hele cast.

Hmm, 150 euro klinkt veel, maar komt neer op 5 euro per dag (35 per week). Is echt geen absurd of onrealistisch bedrag voor boodschappen, zeker als je daar zaken zoals shampoo en wasmiddel bij rekent. Nibud rekent overigens 5.88 minimaal voor voeding per dag!
Heb zelf ook geen 300 te besteden (meer richting 150), maar merk toch wel dat de meeste studenten in mijn omgeving een stuk meer hebben. Weet natuurlijk geen bedragen, maar regelmatig naar feestjes of duurdere uitstapjes, in de zomer een week op vakantie en ergens in het jaar nog een stedentrip lijkt best wel doorsnee te zijn. Weet trouwens niet of dit aan mijn omgeving ligt hoor!
In mijn omgeving hebben alleen de buitenlandse studenten het zo breed, ik heb zelf waarschijnlijk iets van 100eu per maand vrij te besteden (maar leen ook erg weinig), terwijl mijn internationale vrienden en studiegenoten makkelijk aan de 500+ per maand komen, maar die krijgen ook veel geld van hun ouders of werken naast dat ze geld van hun ouders krijgen voor studie en huur. Maar ik ken eigenlijk ook maar 4 nederlandse studenten, en wij hebben allemaal echt bijna niks vrij te besteden :’)
Ik vind € 300 ook wel ‘veel’ voor een student, zeker als je daarnaast niet werkt.
Maar van 100 eu kan je toch niet leven??
Wow bizar die bedragen.
Kan prima! Heb dat zelf ook een tijdje gedaan, maar merkte wel dat ik veel minder sociale dingen deed omdat ik daar het geld niet voor had (na boodschappen blijft er niet veel over). Leen nu wat extra zodat dat wel gewoon kan.
Ja dat snap ik maar gelukkig zit ik niet in die positie en ik kan me het dus ook niet voorstellen. Als ik uitga geef ik al makkelijk 20 euro uit, dat is dan een vijfde van je budget. Maar dan kun je dus niet uit, of nieuwe kleren kopen, of een keer tanken als je een auto hebt. Straks gaat je band lek of je broek stuk, of je hebt een etentje. Mij lijkt het heel zwaar om 100 eu per maand over te hebben🙈
Ik zou denken dat het aantal auto’s onder studenten ook vrij laag is 
Als ik die van mn ouders eens gebruik (een of twee keer per maand) moet ik zelf tanken, dat is ook een optie
️
Ja tuurlijk
ik meende dat jij een eigen auto had, sorry
Ja die bedoel ik! Staat permanent bij mn ouders en ook weer op hun naam
Ja zo duur! daarom kan ik er niet nog een doen
huilen
Wow ik vind dit echt bizar haha!
Ja als je al afgestudeerd bent kan je niet echt meer terug 
Waarom anoniem haha, ben juist zo benieuwd!
Ja precies, het is allemaal relatief. Maar ik had tien jaar geleden ook een soortgelijk bedrag waar ik alles, buiten mijn vaste lasten, van betaalde.
En als onder die boodschappen ook je verzorgingsproducten (van shampoo tot tampons en make-up) en schoonmaakmiddelen en wc-papier vallen, dan gaat het hard hoor. Daarnaast is er iedere maand wel wat: de ene x heb je een verplicht etentje, de volgende maand zijn je ouders 40 jaar getrouwd, daarna moet je naar de tandarts, de maand daarna wil je echt een x naar de kapper (doe je 2x per jaar) en de volgende maand moet je kat naar de dierenarts. Dus iedere maand heb je ook wel een kostenpost die er niet per se voor de lol is, maar waar je niet onderuit kan. Het bedrag dat dán overblijft, is écht vrij te besteden en dat is dan misschien nog € 50,-? Vind ik echt niet veel.
Bottomline: door al die wijntjes die er op stapavonden worden gedronken, denk ik dat de meeste studenten dus echt wel wat meer te besteden hebben dan bovenstaand.
Maar goed, je kan er gewoon van leven. Dat is waar. Alles wat nodig was, kon ik altijd prima betalen. Voor leuke dingen moest ik echter altijd wel verstandige keuzes maken.