Stel hier je persoonlijke vraag #2

Ik heb ooit de favoriete pot van de moeder van een vriendin vernield. :cry: Ze vond het vreselijk en kon het ook niet echt relativeren geloof ik. Daar heb ik me zoooo lang rot om gevoeld. Nu was het allemaal niet meer symmetrisch en dat vond ze heel erg

Helemaal eens dat het vegetarische/veganistische alternatief beter is, maar mijn punt was meer dat het vlees/kaas an sich daardoor niet per se ongezond maakt.

1 like

Niemand die hier meer van weet?

Hebben ze nergens containers voor papier, glas of pmd? Ik heb een tijdje het op de fiets weggebracht, gelukkig kan ik nu wel lopend. GFT wordt hier niet opgehaald, maar daar heb ik nu een wormenbak voor!

Vlees en kaas eten voor bepaalde voedingsstoffen is als cola drinken vanwege de kalium. :wink:

Bekijk niet alleen wat voor goede voedingsstoffen iets bevat, maar ook naar de voedingsstoffen die niet goed voor je zijn. In vlees en kaas zijn dat o.a. verzadigd vet, cholesterol en hormonen. In een plantaardig dieet zitten alle voedingsstoffen die een mens nodig heeft op vitamine B12 na. B12 wordt geproduceerd door bacteriën. In vroegere tijden kreeg de mens dit binnen door ongefilterd water, maar dat doen we vandaag de dag niet meer. Voor de rest heeft Dombo het B12-verhaal goed verwoord.

5 likes

Ik kan niet meer eten als ik veel stress heb en/of verdrietig ben. Ik vroeg me af of dit bij jullie zit.

Kun jij gewoon eten als je stress hebt?

• Ja, ik merk geen verschil
  • Ik eet alles op wat ik maar kan vinden
  • Nee, ik kan niet meer eten

0 stemmers

En als je verdrietig bent?

• Dan maak ik alle chocolade en chips op die ik tegenkom
  • Dan kan ik niets meer eten
  • Dan zit ik met mijn vrienden Ben& Jerry huilend op de bank

0 stemmers

Ik heb laatst ook aan m’n fitnessinstructeur verteld dat voor mij eten iets is dat bij elke duidelijke emotie hoort. Heel blij = (uit) eten, verdrietig = eten, klote = eten, trots = eten.

Ik voel me daar best alleen in maar gezien de resultaten van de poll hebben veel meiden hier ook het idee dat eten ‘helpt’.

Edit: ik weet wel dat ik niet de enige ben maar mensen om me heen zie ik er toch niet zo mee strugglen. I guess toeval :slight_smile:

5 likes

Jawel hoor! Glasbakken heb je toch overal? Dat scheid ik ook altijd. Ga geen fles wijn in een vuilniszak gooien haha. Plastic scheid ik ook als het groot is. Papier niet maar heb tegenwoordig weinig papieren afval.

1 like

Even heel flauw, maar het is natuurlijk wel zo dat je vitamine D en B12 niet (genoeg) uit een veganistisch dieet kan halen en ds moet bijslikken. Dus die mensen hebben wel een punt.

Oh maar dan scheid je toch al best veel!

Nouja glas en grote plastic flessen enzo leek me eigenlijk vanzelfsprekend. Zijn er mensen die echt glas gewoon in de vuilniszak gooien??

Ja dit heb ik dus ook. Ik krijg dan echt (bijna) geen hap door mijn keel. Terwijl ik juist vaker hoor dat mensen bij emoties gaan eten zoals @Joakim zegt. Bij mij hoort eten eigenlijk alleen bij positieve emoties en bij negatieve ban ik het uit ofzo.

1 like

Haha ik moest echt lachen om die laatste optie. Als ze al een voordeur hebben opengekregen zou ik me niet heel veilig voelen met een badkamerdeur op slot. :stuck_out_tongue:

3 likes

Je ziet het aan de poll…

De arts die de site heeft opgezet is Dr. Michael Greger wiens boeken ik zelf in huis heb. Het How Not To Die boek van hem is tot aan de nok toe gevuld met wetenschappelijke bronnen ( en dan heb ik het over meer dan 100 bronnen per hoofdstuk). Absoluut een aanrader om eens te lezen, zeker omdat je zelf wel affiniteit met geneeskunde en last van eten hebt (of gehad? was jij dat?)

7 likes

Heb jij wel eens op een boer uit boer zoekt vrouw geschreven?

• Ja!
  • Nee, maar was dat wel van plan
  • Nee

0 stemmers

Ja, komt omdat de gemeente de glasbakken heeft weg gehaald overal

Onderneem jij vaak en graag wat met je buren of andere bewoners uit je straat, zoals een borrel of spelletjes avond? Ik doel dan echt op contact dat verder gaat dan de jaarlijkse buurtbbq, contact dat meer neigt naar vriendschap.

• Ja!!
  • Nee, best jammer
  • Nee, ze noemen me de kluizenaar

0 stemmers

Michael Greger

Dr Greger is trouwens ook absoluut niet bezig met de ideologie over eten, in zijn boeken gaat het nooit over dierenwelzijn of het klimaat. Hij heeft het puur over de wetenschap over voedsel en hij gebruikt inderdaad talloze bronnen. Daarom is zijn boek ook zo goed, het is eigenlijk een boek dat heel erg veel onderzoeken over eten en gezondheid bundelt en per ziekte behandelt. Hij geeft ook aan wanneer resultaten onbetrouwbaar of onverwacht zijn (bv dat kip eten zorgt voor meer kans op hartaanval (pin me daarop niet vast, weet niet meer bij welke ziekte het behandeld werd) dan rood vlees). Veel van de onderzoeken die hij gebruikt zijn ook echt heel goed opgebouwd, met duidelijke en belangrijke controlegroepen. Ik heb er echt veel uit geleerd en ik denk dat iedereen er wel iets uit kan leren, of je nu plantaardig wilt eten of niet. Bv zijn inzichten over het belang van peulvruchten zijn voor iedereen voordelig, ongeacht of je die peulvruchten eet bij vlees of niet. (Uit die onderzoeken blijkt wel bijna altijd dat volledig plantaardig het best is, maar hij geeft ook vaak percentages voor vleeseters of vegetariërs)

4 likes

slik jij de pil?

• ja
  • nee

0 stemmers