Leuk om te lezen allemaal! Ik denk dat iedereen wel zijn intonatie veranderd in andere situaties. Bijvoorbeeld zoals @anon98052296 zegt, dat je aan het eind van een zin omhoog gaat. Ik ben ook journalist, dus ik heb ook wel een beetje een ‘pleasing’ stem aan de telefoon. Maar ik probeer altijd niet te hoog te gaan want ik wil niet als een jong meisje klinken, haha.
En ik heb dus ook dat ik in sommige situaties wel of niet met accent spreek, net als @Zemraluani Dat is dus wel onbewust bij mij. Op werk en thuis is dat dan heel Zaans en daarbuiten helemaal niet. Oh en mijn ex zei altijd dat ik extreem in mijn accent verviel als ik boos was (hij noemde het de Ciske de Rat-voice…).
Ik ben ook wel steeds bewuster met spraak bezig sinds mijn opleiding. Zeker toen mijn Twentse spreekvaardigheid docent zei dat ik een accent had? Dat was in mijn eerste jaar. Met afstuderen vroeg iemand anders juist of ik de voice-over wilde inspreken, en vonden de docenten en vakjournalisten mijn stem heel sterk, hehehe.