Stel hier je persoonlijke vraag #2

Ik heb ook nog nooit een kapot overtrek gehad. Als ik 1 vervang, zou dat zijn omdat de kleuren vervaagd zijn of het overtrek vergeeld. Momenteel heb ik Yumeko en dat is wel echt goeie kwaliteit, vind ik.

Is ie niet achter je wasrek blijven hangen? Dat heb ik namelijk ook met een overtrek gehad, dat ie achter een scherp uitsteekseltje ervan bleef hangen en ik later zag dat er een scheur in zat (was ook niet bij de naad ofzo).

1 like

Misschien zit niemand hierop te wachten maar dekbedden van Essenza zijn ook fijn, die blijven heel lang mooi en zacht.

3 likes

Van waar is die 2de?

Duidelijk. Ik verwijder hem weer.

2 likes

De syllabus voor een extra vak kost €40

• Koop hem, dadelijk haal je het vak niet
  • Niet kopen yolo

0 stemmers

Theoretisch gezien ja, maar ik heb al 5-6 dictaten liggen die ik amper tot niet heb gebruikt. Enerzijds omdat die stof werd behandeld in andere artikelen, anderzijds waren de hoorcolleges dusdanig helder dat ik geen dictaat nodig had. Ga morgen de syllabus van vorig jaar inkijken of er echt nuttige dingen in staan en anders besteed ik die €40,- liever aan een boek voor volgend semester.

Vluchten compenseren

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat ziet dan. Ziet jij het ‘compenseren’ van co2 uitstoot echt als een duurzame oplossing? Ik zie dat namelijk totaal niet zo. Jij zegt dat iedereen voor zichzelf mag bedenken of hij het er mee eens is, maar dit heeft toch niks met meningen te maken?

De huidige situatie wat betreft vliegen is totaal onhoudbaar. Kijk, als jij zegt dat je gewoon lekker de wereld over blijft vliegen omdat de aarde toch wel naar de klote gaat en we daar niet veel meer aan kunnen veranderen kan ik daar ergens nog inkomen. Ik kan het ‘after me comes the flood’ argument ook nog best begrijpen.

Wat ik alleen niet begrijp is hoe mensen denken dat dat ‘compenseren’ een serieuze en duurzame optie is. Het is toch echt heel kinderlijk om te denken dat je die vervuiling kunt opheffen? Vliegen zorgt (als je geen vogel bent) gewoon voor extreem veel co2uitstoot, al helemaal als je bedenkt hoe vaak, makkelijk en goedkoop ‘wij’ vliegen. Het is hartstikke leuk als jij dan wat geld doneert aan een bedrijf wat dat geld weer investeert in andere bedrijven die ergens op de wereld bomen planten, maar dat maakt die vlucht van jou niet ineens klimaatneutraal. Het doet mij denken aan een kind wat een ander kind slaat en daarna zegt ‘okĂ© dan mag jij mij terugslaan’. Dat neemt toch niet weg dat het eerste kind die ander geslagen heeft en dat slaan niet okĂ© is?

Wellicht werkt het vluchten compenseren voor jou persoonlijk om je schuldgevoel ermee af te kopen, maar als je je eigen (milieuvervuilende) gedrag niet drastisch verandert doet het niet veel meer dan dat.

Zie ook:
https://www.volkskrant.nl/de-gids/de-luchtvaart-is-de-nagel-aan-de-doodskist-van-het-klimaat-zo-gaan-we-parijs-zeker-niet-halen~b0e3c23f/

15 likes

Ik heb op mijn werk minstens één collega die ik ook als een vriend(in) beschouw:

• Waar
  • Onwaar
  • Anders / ik werk niet / heb geen collega’s op het werk

0 stemmers

1 like

Wat @anon95960165 zegt. Beter dan niks doen. Zeker ook minder vaak vliegen, maar als ik dan toch vlieg doneer ik geld aan een goed doel dat zich in zet voor het mileu.

2 likes

Ook @anon95960165

Daar hebben jullie wel gelijk in, iets goeds voor het milieu doen is natuurlijk altijd beter dan niets doen. Voor mensen die vanuit milieuoogpunt eigenlijk niet meer willen vliegen, maar soms in de situatie komen dat het echt niet anders kan snap ik dat ze dan voor die incidentele vlucht wel ‘iets terug willen doen’.

Jij reageerde alleen in eerste instantie op iemand die twijfelde of ze wel of niet een reisje (voor de leuk, verder niet noodzakelijk) zou maken met het vliegtuig. Ze zei hier zelf over dat ze liever niet vliegt ivm het milieu. Toen droeg jij dit bijna als een soort oplossing aan. Je zei dat het mogelijk is om door compensatie je vlucht klimaatneutraal te maken. Ik denk dat als we op die manier naar dat ‘compenseren’ kijken we onszelf ontzettend voor de gek houden, vandaar mijn wat felle reactie!

6 likes

Oh ja ik snap het. Ik bedoelde het niet dat ze gewoon zonder probleem kan vliegen omdat je het toch kan compenseren!

3 likes

Ik wil heel graag deze rok. Maar hij is 250 euro. Ik koop niet vaak kleding omdat ik graag alleen kleding heb die ik echt heel leuk vind. Maar hij 250 euro.

• Doe normaal, 250 euro is veel te veel voor een lap stof
  • Doen, je wil hem graag en zo vaak koop je geen kleding dan kun je beter iets kopen dat je echt mooi vind
  • Bestel hem en kijk dan of je het de 250 euro waard vind, je kan het altijd retourneren
  • Wacht tot het sale is en hoop dat hij er dan nog is

0 stemmers

Heb op ‘doe normaal, dat betaal je niet voor een lap stof’ gestemd, al gaat dat wel om dit geval van een rok dus. Als je bijv een winterjas had laten zien had wellicht ergens anders op gestemd.

5 likes

Je kan ook kijken of je een soortgelijk stofje kan vinden als je iemand kent die handig is met de naaimachine.

Sowieso bestellen. Misschien zit of staat het niet en dan ben je meteen genezen! En als het wel helemaal geweldig is en je hebt het geld en je hebt het ervoor over: doen.

2 likes

Ik ken je financiele situatie niet. Als je het kan betalen en inderdaad zoals je zegt maar af en toe 1 fantastisch item koopt dan doen. Maar dan wel echt alleen als hem in het echt een 9/10 of 10/10 geeft. Anders te veel geld.

2 likes

Dat heb ik ook overwogen, want ik hou van die ruiten, alleen is dat plisse gebeuren een beetje irritant op de naaimachine. Ik heb m besteld, als hij niet perfect is stuur ik het terug.

4 likes

Nee omdat mensen op mn scherm kunnen kijken. Dat is het enige wat me tegenhoudt.

1 like

Ik heb wel vriendinnen waarvan ik weet dat ik alles met ze kĂĄn bespreken, maar toch bespreek ik met de een dan weer andere dingen als met de ander. Vooral als het bijv. gaat over jongens/seks of studie. Verschilt gewoon met wie ik daar het beste/liefste over praat. Niet omdat het niet kan ofzo.

5 likes