Stel hier je persoonlijke vraag #3

‘Er is zeker nog idealisme bij veel jongeren, ze worden bijvoorbeeld vegetariër of veganist. Maar ik denk dat die schaal te klein is en dat die individuele keuzes al gauw iets navelstaarderigs krijgen.’

Naar aanleiding van deze quote van Louise Fresco ben ik benieuwd welke mening hier heerst (en ook waarom). Even ter verduidelijking (ik kende het woord zelf niet): navelstaren heeft de betekening van overmatig met jezelf bezig zijn, egocentrisch zijn, op jezelf gericht.

Ik vind vegetariers en veganisten:

• inderdaad navelstaarderig. Je maakt jezelf wel erg belangrijk als je denkt in je eentje iets te gaan veranderen.
  • niet navelstaarderig. Als vegetarier/veganist geef je juist dingen op. Je doet het niet voor jezelf, maar voor de wereld.
  • een beetje navelstaarderig. Je geeft misschien wel dingen op, maar dat doe je ook om jezelf goed te laten voelen. Je neemt ook twee keer per jaar het vliegtuig, dus hoe goed ben je nou echt bezig?

0 stemmers

In de wasmachine, zoals ik hierboven zei :smiley: Je kan ook een echte spons nemen, maar die moeten dan weer ingevlogen worden. Alhoewel, die plastic sponsjes misschien ook wel.

Ja, maar ik heb het over van die kleine gekleurde schuursponsjes. Als je daar hard mee schrobt (en waarschijnlijk ook als je ze wast) laten die allemaal kleine stukjes plastiek los. Niet echt ecologisch… Of heb jij het echt over zo’n bruine spons? Lijkt me dan weer minder praktisch om de afwas mee te doen.

Ik gebruik deze:

Die kunnen meerdere keren in de wasmachine. Na 15 keer ofzo laat het groene wel los. Ik heb hier nog geen milieuvriendelijker alternatief voor gevonden helaas. Voor echt heftig schrobwerk gebruik ik een staalsponsje (wel handschoenen aan). Als je nog milieuvriendelijker wilt kan je van baking soda en een beetje water een supergoed schuurmiddel maken. Samen met wat azijn is het ook heel ontvettend. Werkt beter dan dingen als dasty en kant en klaar schuurmiddel (waar ik ook nog eens krassen mee maak).

3 likes

Ik vind vooral de huidige jongerengeneratie an sich navelstaarderig. Dat social media-cultuurtje is bijvoorbeeld best hypocriet soms. Vegetariër zijn, dat is niets nieuws. Vroeger moest er wel meer voor worden opgeofferd om vegetariër te zijn. Er was minder keuze in vleesvervangers. Tegenwoordig is het makkelijker en geaccepteerder om van de Hollandse pot af te wijken.

Ik denk dat de vraag ‘waarom zou je nog vleeseter zijn, nu er zo veel alternatieven zijn’ steeds belangrijker gaat worden. Ik vind eigenlijk dat zo veel mogelijk mensen bij zouden moeten dragen aan zo’n grote ontwikkeling. Zeker als het aanbod alsmaar beter wordt.

Mijn glas zeul ik ook niet voor m’n 150 insta-followers naar de glasbak. Ik vind dat ik dat moet doen en ik vind het niet erg om daar 5 minuten extra voor uit te trekken. Als mijn oude glas voor 1 nieuw object gebruikt kan worden, vind ik dat al helemaal mooi. Ik hoop dat ik het zo ook in mijn routine kan krijgen om minder vlees te eten en om wat creatiever te worden met koken.

6 likes

Staat in het stukje tekst wat @Kauai erboven heeft geschreven!

1 like

Ik werk al voor mezelf dus ik weet niet zo goed waar ik op moet klikken, haha. Maar gezegd dat ik zou doen wat ik doe.

Haha heb echt geeen idee! Had er ook nog nooit van gehoord

1 like

Ik denk dat dit heel erg wisselt per persoon.

En verder denk ik dat individuele keuzes nooit compleet geïsoleerd zijn; of je ze nou uit ‘navelstaarderig’ oogpunt maakt of niet, haha. We zitten niet in een vacuüm. Wat je doet heeft altijd invloed op anderen. Dit plaatje legt het eigenlijk wel mooi uit:

9 likes

Als ik een doos celebrations heb pak ik als eerste:

• Snicker
  • Twix
  • Mars
  • Dove
  • Bounty
  • Malteser
  • Milky way

0 stemmers

Als je even een dutje gaat doen waar doe je dat meestal?

• Op de bank
  • In bed onder mijn dekbed
  • Op bed onder een dekentje
  • Ergens anders

0 stemmers

2 likes

Ja dit geloof ik ook heel erg! Het ‘een keertje extra vlees maakt ook niks uit", zeiden zes miljard mensen’. Ik snap er niets van hoe je dit navelstaarderig zou kunnen vinden, want waarom je het ook doet (principes, of trendgevoelig zijn) je moet er hoe dan ook dingen voor opgeven en het is hoe dan ook goed voor de wereld.

Ik vind het wel irritant als mensen pretentieus gaan zitten doen op instagram over hun vakantie in Thailand bij een vegan toko en een herbruikbaar rietje. Maar dan nog, beter bij de vegan toko met je rietje in Thailand, dan kilo’s vlees weghappen en 100 rietjes gebruiken in Thailand. Ik verwelkom elke trend die beter is voor het milieu en dieren.

2 likes

Dove caramel! Daar zitten er altijd weinig van in, dus als je de doos moet delen pak ik die sowieso als eerste

11 likes

Ik vind die milky way crispy rolls wel lekker! Zaten die er altijd al in? volgens mij waren het eerst altijd gewone milky ways of niet

2 likes

@littlenumbers Crispy rolls zitten er nog niet zo heel lang in! Dove caramel staat inderdaad op 1.
Vind Bounty en Twix het minst lekker.

1 like

Ik heb gisteren een doos celebrations gehad en Bounty is mijn favoriet. Er zaten er daar letterlijk maar 2 van in :sob::frowning:

1 like

Testje over hoe goed je muzikale gehoor is, duurt 8 minuten.

Hoeveel vragen had jij goed van de 20? (Optie met 0 paste niet meer.)

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

0 stemmers

Ik heb donderdag een doos celebrations op mijn werk neergelegd omdat ik die had gekregen en thuis niet eet. Nu hoop ik dat ze nog wat voor me hebben overgelaten morgen :drooling_face:

1 like

Staat je instagram profiel op privé of openbaar?

• Privé
  • Openbaar

0 stemmers

Vind je het jammer wanneer je iemands profiel wilt bekijken en deze is privé?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

De stalker in mij komt dan ook wekelijks terug om te zien of diegene niet torvallig zijn profiel openbaar heeft gemaakt

9 likes