Ik heb er even diep over nagedacht (en met mijn moeder over geappt, haahah!) en ik geloof dat ik pas ergens in groep 4 of zelfs groep 5 besefte dat er kinderen waren die écht in Sinterklaas geloofden.
Daarvoor wist ik wel dat er kinderen waren die erin ââgeloofdenââ, maar was ik er niet van bewust dat ze oprecht dachten dat Amerigo de Sint 's nachts rondbracht en de winterpeen die ze ernaast legden opat, of dat de Kerstman Ă©cht door de schoorsteen kwam om kadoâs neer te leggen. Ik vond het zelf fantastische feesten en genoot heel erg van het hele toneelstuk eromheen, dat hoorde er gewoon bij! Mijn ouders hebben me nooit gewaarschuwd om anderen niet te vertellen dat de Sint niet echt was, ik ging er gewoon van uit dat de andere kinderen het ook wel wisten maar dat het gewoon vet leuk was om bij Sinterklaas in de klas op schoot te mogen zitten en te mogen vertellen welke spellen je zou willen krijgen, haahah.
P.S. Als kind deed ik net als volgens mij alle kinderen ook gewoon heel veel aan âmagisch denkenâ, waardoor ik, ondanks ik wist dat de kadoâs van mijn ouders kwamen, wel een beetje hoopte in mystieke superpowers van de Sint en graag brieven schreef naar de Kerstman. En af en toe voor het slapen gaan een gebedje verzon âvoor het geval datâ Jezus echt was en me een Tamagotchi kon laten krijgen. De scheidingslijn tussen echt en niet is voor kinderen volgens mij sowieso niet zo duidelijk. (Maar ik ben geen pedagoog of psycholoog!!!)