Er is gespaard, tot mn ouders gingen scheiden. Toen was dat geld vand e rekening af en heel gedoe, maar toen dus geen geld voor mij.
Rijbewijs heb ik zelf betaald.
Studie is deels betaald door mn vader Of ja eigenlijk helemaal uiteindelijk, heeft hij me later terugbetaald (na de scheiding toen hij weer geld had)
Ah ik stemde per ongeluk. Ik weet het helemaal niet dus
Mijn ouders hebben geen geld voor me gespaard als in geld op een rekening, dus wat dat betreft 0 euro. Maar ze hebben wel mijn volledige studie betaald (op voorwaarde dat ik m’n best deed) en als ik geld nodig heb, kan ik dat makkelijk lenen en in mijn eigen tempo terug betalen. En ze kopen wel regelmatig iets voor me terwijl ik gewoon verwacht had het zelf te betalen of geven soms als cadeau voor iets wat extra geld wat ze dan niet terug verwachten. Dus 0 euro gespaard op een rekening, maar op andere manieren betalen ze wel mee.
Ja zelfde bij mij! Heb het ze toen ik net studeerde weleens kwalijk genomen dat er geen pot met geld op me stond te wachten op een bepaalde leeftijd haha, omdat andere mensen dat wel hadden. Maar achteraf hebben ze echt veel voor me betaald en me ook weleens uit de brand geholpen als ik geld nodig had.
Ik heb door omstandigheden nooit direct geld of op een andere manier financiële ondersteuning (behalve inwoning) gekregen van mijn ouders maar daar heb ik achteraf geen last van gehad. Heb toch niet veel nodig en leerde daardoor meteen hoe ik met geld om moest gaan. Ze maakten daar vaak opmerkingen over, snerend vragen of ik al voor de winter aan het hamsteren was enzo. Misschien vonden ze het confronterend om te zien dat ik daar als kind wat beter in was dan zij op dat moment waren
O spaarpot hoeft inderdaad niet, ik dacht dat je met financiële bijdrage ook gewoon studie ed bedoelde.
Ik heb wel schuld gehad maar inmiddels volledig afbetaald. Dus ik had schuld omdat ik een tijdje leende ivm huur.
Over het gespaarde geld; ik vind het niet vanzelfsprekend dat ouders echt alles voor je betalen, maar ik vind het zelf wel gek als ouders dus ook helemaal niks voor je betalen. Bijvoorbeeld uit studie, (deel van) huur of rijlessen bijvoorbeeld. Mijn ouders betalen mijn studie, hierdoor kan ik het geld wat ik van aanvullende beurs krijg in de huur stoppen en ondertussen heb ik gespaard voor mijn rijbewijs.
Mijn ouders hebben echter geen aparte rekening voor me gemaakt zoveel jaar geleden.
Ik ken mensen die vanaf hun 16e ongeveer huur moesten betalen aan hun ouders, dat vond ik best oneerlijk. Vooral aangezien dat gezin bestond uit 3 kinderen, dan is het wel echt een keuze geweest om kinderen te krijgen en kun je je er op voorbereiden dat je ze financieel moet/wil ondersteunen tot minstens hun 18e. Dat zou in ieder geval mijn streven zijn.
Zo snel scrollen door al deze studieschuldvragen, paniek alom
Het feit dat ik moest betalen voor kost en inwoning heeft me voor een deel ook met geld leren omgaan.
Mijn ouders betaalde mijn studie en boeken overige kosten waren voor mezelf.
Mijn ouders hebben alleen mijn opleiding betaald. Verder betaalde ik altijd alles zelf. Daarintegen hebben ze wel geholpen met een groot bedrag voor het kopen van een huis. Wat ik uiteindelijk ook wel weer maandelijks aan ze terugbetaal.
Er wordt nog een deel kwijtgescholden, volgens mij houd ik daarna zo’n 8000 schuld over. Ik leen nu niet meer want ik krijg de resterende twee jaar van mijn studie een salaris, dus ik bedenk me nu dat ik best alvast kan gaan beginnen met afbetalen… Scheelt toch weer een mini beetje (en ja de schuld kan nog veel erger maar ik vind dit al best veel).
Mijn vriend vertelde laatst hoeveel schuld hij nog heeft en ik kreeg het daar spaans benauwd van. Terwijl hij al jaaaren aan het afbetalen is omg
ANONIEM
Peuter jij soms in je neus?
- JA
- NEE
0 stemmers
Eet je het op?
- JA
- NEE
0 stemmers
Voor degenen die alleen werken (en niet studeren) en bij hun ouder(s) wonen, betalen jullie huur aan ze?
- Ja
- Nee
- Anders
0 stemmers
Mijn ouders hebben mijn studie (en boeken) betaald. En heb tijdens mijn studie thuis gewoond en had een bijbaantje waardoor ik goed rond kon komen en geen lening nodig gehad. Echt heel fijn! Verder hebben ze 1/4 van mijn rijbewijs betaald (dus 1 les per maand betaalden zij, ikzelf de andere 3).
Tijdens mijn jeugd hebben we het altijd goed gehad. Geen rijkdom qua geld, maar wel echt goed. Helaas hebben mijn ouders het nu financieel een stuk minder goed en ik juist wel dus probeer ze af en toe mee uit eten te nemen of iets ‘luxe’ te kopen voor ze omdat ze dat zelf niet zo snel doen.
Ik moet er echt vaker bij stilstaan hoe goed ik heb gehad in mijn jeugd qua geld. Ik heb zoveel financiële steun gehad van mijn ouders tot ik een vaste baan had. Ik vond dat altijd niet meer dan normaal, maar als ik de verhalen hier lees.
Heb overigens wel altijd gewerkt vanaf m’n 14e, maar dat was meer op werkethos op te bouwen dan vanwege geld.
Mijn ouders hadden voor mij gespaard (er ging maandelijks een bedrag naar een rekening die specifiek voor mij bedoeld was) en geldcadeaus die ik voor mijn verjaardag/nieuwjaar/vormsel/… kreeg, werden ook op die rekening gezet, maar mijn vader heeft die rekening zonder overleg leeggehaald, dus uiteindelijk ‘had’ ik niets. Ik vind dat zelf best wel erg, aangezien ik opgegroeid ben met het idee dat ik mee hielp met sparen en mijn geldcadeaus later nog kon gebruiken. Het voelt toch een beetje als gestolen, ook al was een deel gewoon geld van mijn ouders. En omdat ik helemaal niets van spaargeld had en mijn moeder me 600 euro per maand aan huur vroeg, vanaf de eerste maand dat ik full-time werkte, kon ik niet eens borg of een inboedel betalen toen ik uit huis wilde. Ik neem hen dat toch wel wat kwalijk, zeker als ik zie hoe de meesten van mijn vrienden heel goed gesteund werden bij het uit huis gaan/eerste spaargeld opbouwen.
Dit vind ik echt heel erg ook omdat er gewoon echt geld van jou op staat wat jij ook had kunnen uitgeven aan een nieuwe ipod ofzo maar netjes gespaard hebt én dan moest je nog eens 600 euro betalen??