Stel hier je persoonlijke vraag #3

Heb jij vroeger geduimd?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja tot welke leeftijd?

• 0-4
  • 5-8
  • 8-12
  • 12-16
  • duim nog steeds

0 stemmers

Als je niet meer duimt, doe je het dan stiekem soms nog wel eens?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ja ik. Niet bewust maar is zo gelopen

Sta echt versteld van sommige verhalen :frowning: Wel/geen spaarrekening, wel/niet meebetalen aan de studie er is zoveel afhankelijk van de omstandigheden en dus te begrijpen, maar stelen van je eigen kind??? Wat afschuwelijk laag :frowning:

9 likes

Anonieme poll. Hebben jullie wel eens:

Iets uit een winkel gestolen:

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Iets van je ouders gestolen (geld ofzo):

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Heeft je huis enkel of dubbel glas?

• Enkel
  • Dubbel
  • Allebei

0 stemmers

Hoe hoog zet je gemiddeld je verwarming in de herfst/winter?

• Lager dan 17 graden
  • 17 graden
  • 18 graden
  • 19 graden
  • 20 graden
  • 21 graden
  • Warmer dan 21 graden

0 stemmers

Ik kan 'm niet instellen op temperatuur maar ik doe mijn kachel pas aan als het echt vriest, dus die staat sowieso niet aan in de herfst.

1 like

bij mij hebben mijn opa en oma het geld gespaard vanaf mn 4e zodat ik kon studeren. Superlief

4 likes

Mijn ouders hebben nooit voor mij gespaard, wel meebetaald aan mijn studie in de eerste jaren. Rijbewijs heb ik zelf betaald, latere studiejaren ook geheel zelf.
Ik zou het ook zo willen doen met mijn eventuele kinderen, of misschien nog wel minder aan hen bijdragen. Ik vind financiële zelfstandigheid heel belangrijk, en ik wil ervoor waken mijn kinderen teveel te verwennen. Ik vind lenen voor je studie prima, dat geeft ze meer motivatie om er serieus mee aan de slag te gaan. En als ze niet willen lenen kunnen ze een jaartje werken voordat ze starten met studeren. Zelf heb ik meer gehad aan de dingen die ik zelf verdiend heb, dan de dingen die ik gekregen heb van mijn ouders.
Daarnaast speelt mee dat ik weinig vertrouwen heb in het pensioenstelsel, dus vooral ook voor mijzelf een flinke spaarpot op wil bouwen.

Oh ja dit staat er een beetje los van maar mijn ex heeft rijke ouders, en hij werd serieus pissig als ze naar zijn mening te veel geld uitgaven, want dan zou er minder erfenis over blijven. Echt wtf, kon daar zo boos om worden. Al spoelen die mensen al het geld door de plee, daar heeft hij niets over te zeggen. Ook kreeg hij regelmatig dure cadeaus en geldbedragen waar hij nauwelijks blij mee was. Misschien komt daar ook deels m’n aversie tegen financieel zwaar gesponsorde kinderen vandaan nu ik er over nadenk.

4 likes

Mijn ouders hebben voor me gespaard en boden rijlessen aan. Helaas kreeg ik dit geld tot mijn beschikking toen het zeer slecht met mij ging en heb dat geld vooral aan uitgaan en jointjes besteed. Doordat ik zo in de knoop zat ben ik destijds gestopt met rijlessen.
Nu, tien jaar later vind ik dit zo zonde!

1 like

Had ik dat maar gedaan, dan had ik nu een mooi startkapitaal tegen een lage rente

Ik heb het wel voorgesteld om kostgeld te betalen, maar het hoeft niet van ze! Opzich prima.

1 like

Mijn opa en oma van moederskant hadden een spaarrekening voor mij geopend met echt heel veel geld waarmee ik m’n bachelor + master kon betalen en ik had zelfs nog wat over. Mijn moeder werkt niet dus dat was wel heel fijn. En mijn vader gaf me ‘zakgeld’ zodat ik wat extra’s had naast m’n studie.

Best verwend eigenlijk als ik het zo zie. Maar ik heb altijd bijbaantjes gehad en zuinig geleefd.

Ik kreeg vanaf mijn 12e kleedgeld en moest daar alles van betalen dat ik zelf gebruikte (zelfs deo, tandpasta en tampons). Mijn ouders waren financieel wel in staat om mijn rijbewijs en studie te betalen.

Opzich was het een prima systeem maar ze gaven me nooit iets cadeau. Dus ik moest echt sparen voor een winterjas en laarzen o.i.d. want het maandelijkse bedrag was niet bijzonder hoog. Dat motiveerde me om meteen te beginnen met een bijbaan.

Het vreemde is eigenlijk dat mijn broertje wel alles betaald kreeg. Hij is sowieso al met 8 studies begonnen, nooit een bijbaan gehad, heeft 2x zoveel rijlessen gehad en woont al 10 jaar langer thuis dan ik heb gedaan. Dat heb ik wel altijd vreemd gevonden. Vooral omdat mijn ouders altijd pleiten voor een gelijke opvoeding.

Nu is de band met één van mijn ouders niet echt close, mis die figuur best in m’n leven, maar diegene betaalt wel een boel voor me (rijbewijs, studieboeken, nu een maandelijks bedrag, mijn eigen risico…) en manmanman, na deze verhalen voel ik me bijna rot daardoor. Vind het heel naar om te lezen dat sommige leden hier het best heel moeilijk (gehad) hebben doordat hun ouders niet bijdroegen. Heel veel respect voor de meiden die zich daarmee hebben gered/ nu redden, vind ik bewonderenswaardig!

1 like

Kregen jullie een beloning van je ouders als je niet zou gaan beginnen met roken?

• Ja, geld
  • Ja, mijn ouders zouden dan mijn rijbewijs betalen.
  • Ja, iets anders
  • Nee

0 stemmers

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik vroeger 450 euro heb gekregen hiervoor, en ik van sommige weet dat ze hun rijbewijs zouden krijgen als ze niet zouden gaan roken.

Zo ja, was dit voor jou een stimulans om niet te gaan roken?

• Ja, ik ben hierdoor nooit gaan roken.
  • Ja, maar ik heb het toch geprobeerd.
  • Nee, ik zou sowieso al nooit gaan roken.
  • Nee, ondanks de beloning wilde ik een keer roken.
  • Anders

0 stemmers

Ben nooit begonnen met roken omdat iedereen me altijd vertelde dat de eerste paar sigaretten goor zijn. Vond het ubh de moeite niet waard om het te proberen daardoor :see_no_evil:

1 like

Nee, maar was ook niet nodig. Mijn moeder rookt zelf en mijn broertje en ik vinden het echt verschrikkelijk! Wij zijn dus echt anti-roken :upside_down_face:

4 likes