Stel hier je persoonlijke vraag #3

Ervan uitgaand dat ik ons eventuele kind zou dragen, zou ik het helemaal niet erg vinden als hij of zij de achternaam van mijn vriend zou krijgen.

Mocht ik trouwen zou ik overigens nooit de achternaam van mijn partner willen aannemen, maar gewoon die van mij behouden. Ik heb echt niks met dubbele achternamen maar wat anderen doen maakt me niks uit.

1 like

Maar hoe werkt het dan als het kind met de dubbele achternaam zelf weer een kind krijgt? Dat kind heeft dan ouders met allebei 2 achternamen, maar het lijkt me niet dat het kind daardoor 4 achternamen (alle achternamen van beide ouders) krijgt? Dan is er van de dubbele achternaam dus altijd één leidend en die geef je door. Van de vader las ik hier net al. Komen we dan niet gewoon weer uit bij de huidige situatie?

Ik zie er op zich wel het voordeel van in de kindertijd, zeker nu er steeds minder stellen trouwen en de naam van hun man aannemen. Dan krijg je een situatie waarin het hele gezin hetzelfde heet, behalve de moeder. Ik denk dat ik dat zelf ook gekkig zou vinden als ik kinderen zou hebben dat ik dan als enige in het gezin een andere achternaam heb. Alsof het alleen de kinderen van mijn vriend zijn. Dus wat het gezinsgevoel betreft zou ik er dan wel voor zijn.

5 likes

Ik zou mijn eigen kinderen geen dubbele achternamen geven, dus ik vind het zelf niet nodig. Maar als andere mensen dat wel graag willen, zou ik het inderdaad wel goed/logisch vinden als ze de keuze hebben. Ben het verder ook wel eens met @Amarens.

Als ik ooit kinderen krijg met m’n vriend krijgen zij zijn naam. Ik wil de achternaam van mijn vader niet doorgeven en hij wil die van zijn overleden vader juist heel graag doorgeven dus dat is makkelijk bij ons.

1 like

Grappig hoe erg dat verschilt per land, hier is het bijvoorbeeld normaal om als vrouw je eigen naam te behouden na het trouwen (en juist volgens mij ook best moeilijk om je partners naam aan te nemen) en mijn moeder heeft ook een andere achternaam dan wij. Ik vraag me af of zij dat ooit als gekkig ervaren heeft toen ze in Nederland woonde tussen gezinnen waar alle leden dezelfde naam hadden. Als kind heb ik daar zelf in elk geval nooit raar gevonden, eerder een gek idee dat vrouwen opeens hun familienaam kwijtraakten wanneer ze trouwden.

6 likes

Stel ik heet Jansen-De Vries en mijn vriend De Winter-Bakker, dan moet je als ouder dus elk een van je eigen achternamen kiezen om door te geven? Dat is niet standaard de mannelijke of vrouwelijke lijn? Dus bv. Kind Jansen-Bakker kan net zo goed Kind De Vries-De Winter heten? Of Kind Bakker-Jansen?

Maar geen Jansen-De Vries of De Winter-Bakker, denk ik, wel altijd een combi toch?

Volgens mij is het in Spanje standaard de naam van je vader die voorop staat en dat is dan ook de naam die je doorgeeft aan je kind.

3 likes

Dat kan toch wel gewoon als je alleen de naam van één van de ouders besluit door te geven, zoals je dat met een enkele achternaam zou doen? Ik ken in elk geval wel één jongen die beide achternamen van zijn moeder heeft!

2 likes

Ja! Zo zie je dus maar, het is echt maar net wat je gewend bent wat je als ‘normaal’ beschouwt.

@syntagma Dat klinkt wel logisch ja. Hoe ga je anders ooit stamboomonderzoek doen haha. Maar ik zie net dat @anon24802271 schrijft dat je wel andere combinaties kunt maken.

2 likes

Ja, ik weet niet wat het Nederlandse voorstel is. Maar het Spaanse systeem is iig overzichtelijk haha

2 likes

@Madrid Mijn dochter heet als mijn vriend uit traditionele overwegingen. De meesten heten naar hun vader, logisch qua stamboom, maar ik vind mijn achternaam mooier. Komt ook veel minder vaak voor.
En ook als ik getrouwd was had ik mijn naam aangehouden. Ben daar te nuchter of feministisch voor. Ik ben ik en ga niet een ander zijn naam aannemen. Vind het zelfs grote onzin!

Met hier bedoel je België denk ik? Want in Nederland nemen juist steeds meer vrouwen de naam van hun partner over en krijg je gewoon een formuliertje bij je huwelijk.

Op het moment wordt er wel in de politiek gepleit voor meerouderschap (3 of meer ouders). Dat zou de dubbele achternamen kwestie wel ingewikkelder maken.

Yolanthe is daar een goed (spaans) voorbeeld van. Het was Cabau- van Kasbergen en het werd Sneijder-Cabau. Zou haar zoon dan alleen Sneijder heten?

2 likes

De AH heeft een kaas met olijven en tomaat. LEKKER.

1 like

Ik zou zelf geen dubbele naam doen, omdat je toch weer voor de keuze staat als je kind een kind krijgt.

Mochten wij ooit kinderen krijgen heb ik wel afgedwongen dat hij/zij mijn naam krijgt. Moeten in de praktijk nog maar zien hoe dat gebeurt, want ondanks dat ik ervoor gekozen heb mijn eigen naam eerst te houden bij het trouwen heb ik dus alsnog wettelijk toestemming nodig van mijn man om het kind mijn achternaam te geven. Het kind krijgt nog steeds automatisch de naam van de vader.

1 like

Mijn achternaam bestaat uit 2 woorden die allebei met een hoofdletter beginnen (zonder streepje ertussen), waardoor mensen soms denken dat ik een dubbele achternaam heb. Voor mij is het echt één naam maar het zorgt voor best veel verwarring wat betreft administratie, dus ideaal vind ik het niet. Stel ik zou mijn kind later een dubbele achternaam geven dan is dat dus eigenlijk een drie dubbele naam omdat mijn achternaam al uit 2 woorden bestaat, lijkt me niet bepaald leuk voor het kind.

2 likes

Ja dat heb ik ook. Of alleen die van mijn moeder had ik eigenlijk ook leuk gevonden, vind die nog net iets mooier dan die van mijn vader!

1 like

Klopt je krijgt het recht om de achternaam van je partner te gebruiken maar je eigen achternaam blijft altijd je officiele achternaam het is niet dat die dan gewist wordt ofzo. Dus op je paspoort etc. staat gewoon de achternaam die je gekregen hebt bij je geboorte.

Misschien ben ik de enige (nee) maar als je een zwarte panty draagt, weet ff niet meer hoe het zit met denier enzo, maar eentje die nog wel doorschijnt zegmaar dat je je benen ziet, scheer je dan alsnog je benen?

• Ik scheer nooit mn benen
  • Ik heb gladgeschoren benen, ook als ik een panty draag
  • Ik scheer ze niet speciaal als ik een panty draag maar zorg dat m’n beenhaar niet lang is (dus hooguit haren van 0.5 cm ofzo)
  • Ik laat mn beenhaar zoals het is, ook als het standje oerwoud is

0 stemmers

Ik heb dus bij lange beenharen dat het door die panty heen gaat prikken, of dat je het er gewoon doorheen ziet dus dan scheer ik alsnog haha

Vanaf hoe laat heb jij weekend?

• Ik ben op vrijdag vrij, dus heb al weekend
  • Ik werk ook in het weekend, dus heb geen weekend
  • Ik ben altijd vrij, dus heb al weekend
  • Tussen 12.00-15.00
  • Tussen 15.00-16.00
  • Tussen 16.00-17.00
  • Tussen 17.00-18.00
  • Tussen 18.00-20.00
  • Pas na 20.00 vandaag

0 stemmers

Doe jij nog met collega’s (of studiegenoten anders) een Vrimibo?

• Ja, altijd
  • Ja, soms
  • Nee
  • Wat is een vrimibo?
  • Ja, maar dit doe ik elke dag van de week

0 stemmers

Heb je zin in dit weekend?

• Ja, heel veel! Het kan me niet snel genoeg weekend zijn
  • Ja, maar niet extreem veel
  • Een beetje
  • Neh, niet echt
  • Ik heb nooit weekend