Stel hier je persoonlijke vraag #3

Dit heb ik juist andersom! Op restaurant kan je alvast gaan zitten en is het (voor mijn gevoel) wel duidelijk dat je op iemand zit te wachten. (Niet dat dat iets hoeft uit te maken, maar ja…) Op café voel ik me juist extra awkard als ik daar dan alleen sta of zit.

3 likes

Ik ben echt compleet flabbergasted dat er blijkbaar ‘echtgenoot van’ in je paspoort kan staan? :flushed: Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Wat je toch allemaal wel niet leert hier.

9 likes

Ik vind mezelf irritant dat ik een beetje een zwak voor hem heb

4 likes

Ik krijg op werk af en toe “een gebakje” (lees: appelflap) van een medewerker uit de buurt. Dat krijgen andere collega’s ook en die zijn er helemaal gek op. Ik ben dol op taart en zo, maar deze dingen lust ik écht niet. Elke week zegt 'ie: “So hey, lekker zijn die dingen hè”. En dan zeg ik met een stalen gezicht: “ja”.

Wat zou jij doen?

• Zeggen dat je het niet lust, ook al is dat een beetje laat.
  • Zeggen dat je het ontzettend lekker vindt.
  • Via je collega’s laten doorschemeren dat je er niet zo van houdt
  • Koeltjes blijven meepraten: “ja, was wel lekker”
  • Anders

0 stemmers

(Hij krijgt trouwens elke week ook iets van ons bedrijf).

• Ik kijk niet neer op mensen die van een uitkering leven
  • Ik kijk een beetje neer op mensen die van een uitkering leven
  • Ik kijk neer op mensen die van een uitkering leven
  • Ik kijk alleen neer op mensen die van bepaalde uitkeringen leven (bjivoorbeeld Wajong)

0 stemmers

Ik kijk alleen neer op mensen die onnodig van een uitkering leven. “Ken” er een aantal die een uitkering hebben en nog bijna fulltime zwart werken

60 likes

Ik snap sowieso niet waarom je op iemand neer moet kijken, ook bij dingen die wel een keuze zijn. Iedereen is anders laat iedereen in zn waarde toch, ook al vind ik het soms moeilijk te begrijpen

15 likes

Precies dit. Heb hierom op ‘een beetje’ gestemd maar vind het per situatie zo verschillend.

1 like

Waarom deze poll?

1 like

Gehandicapt is een groot woord vind ik. Ik bedoel hier trouwens mee dat je (vroeger iig) best snel een Wajong kreeg. Verder vind ik het heel goed dat de Wajong bestaat, maar hoor ook verhalen dat er in blijven heel makkelijk is. Nogmaals ik kijk niet neer op mensen met een Wajong en vind het heel goed dat hij er is, zeker voor mensen die weer vooruit willen (en kunnen).

Mijn nicht heeft ook Wajong en die is niet gehandicapt of ziek. Ze heeft wel wat mentale problemen, maar is zeker niet arbeidsongeschikt.
Ik kijk absoluut niet op haar neer, maar vind het af en toe wel lastig te verkroppen dat ze dat krijgt, omdat ze daardoor ook een beetje achterover leunt en niet echt haar best doet om een beetje op een ‘normale’ manier mee te draaien in de maatschappij.

Edit: ik snap dus wel waar @Mario op doelt en ik neem aan dat ze het niet heeft over de groep mensen die jij beschrijft.

11 likes

Maar het stigma bestaat toch omdat het UWV dit ‘toelaat’, niet om dit soort polls? De poll had misschien wat genuanceerder geschreven kunnen worden, ben ik met je eens. Maar de vraag in zichzelf vind ik wel interessant, omdat ik de uitkomst best heftig vind.

Het was niet haar poll he? Je haalt nu twee mensen door elkaar denk ik

Vanwege oordelen en vooroordelen die ik vaak hoor over mensen met een uitkering. Ik schrik daar zelf altijd nogal van. Was benieuwd hoe die mening er hier uit zou zien.

2 likes

Dit is uitkeringsfraude en zou ik direct melden? Maar goed misschien kijk ik daar heel anders tegenaan

8 likes

Maar ik zeg nergens dat ik het stigma niet gevaarlijk vind.

Ik heb overigens gestemd voor Ik kijk niet neer op mensen die een uitkering krijgen. Ik heb het idee dat ik nu in een discussie zit over de erkenning van psychische problemen, maar ik heb wat dat betreft dezelfde mening als jij.

1 like

Ja de nieuwe wajong regels zijn een stuk strenger, er moet echt worden aangetoond dat je volledig arbeidsongeschikt bent of alleen onder hele beperkte omstandigheden zou kunnen werken. Ik vind dat dan ook weer gek, want ik denk dat er genoeg mensen zijn met bijvoorbeeld psychische problemen die prima een aantal uur per week kunnen werken, maar niet meer dan dat. Die worden met die nieuwe regels volgens mij behoorlijk benadeelt (tenzij ze al een wajong hadden vanuit de oude regeling).

Ik vond de oude regeling veel te soepel (werd echt wel makkelijk misbruik van gemaakt, maar je hebt gelijk dat je dat niet zomaar van iemand in kunt schatten). Maar de nieuwe regeling vind ik ook niet goed. Er zou echt strenger en vaker gecontroleerd moeten worden of een uitkering nog steeds nodig is, om het misbruik te verminderen maar het wel toegankelijk te laten voor wie het nodig heeft. Maar ik weet niet hoe haalbaar dat is

2 likes

Daar heb je een punt (ik doel nu op de laatste twee zinnen). Ik ga de poll even aanpassen.

Edit: dat kan blijkbaar niet meer.

1 like

Biecht: ik ben een “wajonger” dus ik lees dit op de voet mee. Ik weet uit ervaring dat er meer dan genoeg mensen zijn die op mensen met een wajong neerkijken, maakt niet uit of je er misbruik van maakt of niet. Doordat je het vroeger zo makkelijk kon krijgen heeft de wajonger echt een slechte naam gekregen. Mensen die wél graag willen en proberen (net zoals ik) hebben de pech dat die naam er is, want elke wajonger wordt over een kam geschoren waardoor het op zakelijk gebied, maar ook prive een stuk moeilijker wordt omdat mensen je sneller zien als negatief. Zo ervaar ik het in ieder geval

14 likes

Ik ben niet goed in verwoorden en was hier al een beetje bang voor. De Wajong is goed, geen discussie. Je vroeg je alleen af waarom mensen erop neer kunnen kijken als je een Wajong hebt. Ik denk dat dit komt omdat het eerst redelijk makkelijk was deze te krijgen en het makkelijk was om er in te blijven. Dat staat los van mensen die het hard nodig hebben. Ik denk echt niet dat die mensen zich aanstellen, alles behalve juist. Alleen wordt er ook in de Wajong misbruik gemaakt, zoals bij elke uitkering denk ik. Als mensen dit van dichtbij meemaken kan dat hun mening over de Wajong veranderen. Misschien kortzichtig maar het kan. Nogmaals ik denk er niet zo over, ik kan er alleen wel inkomen waarom sommige zo denken. Ik was meer opzoek naar een verklaring dan Dat ik mijn mening gaf. Die ligt juist heel dicht bij jouw mening.
Dat laatste over het vooruit willen en kunnen heb je gelijk in. Slecht verwoord weer van mijn kant. Als het niet lukt, lukt het niet. Ook hier twijfel ik niet aan.

Misschien was het niet slim het zo aan te kaarten, omdat de mensen die het nodig hebben nu weer benadeeld worden, omdat het weer over het misbruik ervan gaat. Sorry daarvoor.

Edit: beter verwoord hoop ik.

2 likes