Ik ben behoorlijk overtuigd dat ik geen kinderen wil, maar over genderneutraliteit en heteronormativiteit heb ik zoân sterke mening dat ik, als het hierover gaat, al bijna kinderen wil, puur om het dan anders aan te pakken en hen hier heel open en neutraal in op te voeden. En dat zou ik dan helemaal niet zo ver doortrekken (ik wil hen niet zonder geslacht opvoeden), maar wel duidelijk anders dan hoe het nu in mijn omgeving/in de maatschappij gebeurt. Ik erger me steeds meer, vooral als ik ga shoppen voor kindercadeaus, aan de grote hoeveelheid stereotypen. Ik zou hen speelgoed willen geven zonder âkleurcodesâ (roze, paars en pastel voor meisjes, stoer groen, blauw en bruin voor jongens) en ook poppen en keukentjes willen aanbieden aan jongens en autoâs, wetenschapsdozen en techniek aan meisjes. Ik wil hen boeken/speelgoed geven waarin ook personages voorkomen die een andere huidskleur hebben, waarin niet altijd de mamaâs in de keuken staan en de papaâs in de garage, waarin vrouwen ook wetenschapper kunnen zijn of mannen kapper en waarin ook holebi-koppels in voorkomen. En het is belachelijk dat dit echt supermoeilijk te vinden is.
Ik ben trouwens wel heel heteronormatief opgevoed. De optie dat ik met een meisje zou thuis kunnen komen, werd nooit vermeld en in mijn omgeving kenden we ook geen holebi-stellen.