Ik blijf niet thuis voor een zware verkoudheid, maar ik heb volgens mij nog nooit bronchitis of holteontstekingen o.i.d. gehad. Een zware verkoudheid is voor mij continu snot, een hoofd vol watten, een rode/pijnlijke neus van al het snuiten, moe, mezelf voortslepen en me belabberd voelen. Meestal doe ik die dagen thuis wel niets anders dan slapen en rusten, maar ik vind dat niet ernstig genoeg om me ziek te melden. Dat doe ik meestal enkel als ik meerdere keren moet kotsen of zware diarree heb (en dus eigenlijk letterlijk het liefst in de buurt van een wc blijf).
Ik heb me sinds 2013 niet meer ziek gemeld. Daarvoor had ik een baan waar ik depressief van werd en was de drempel om me ziek te melden een stuk lager. Toen meldde ik me zo’n 1 keer per jaar ziek. In mijn job daarna had ik hele fijne collega’s, die zich ook niet snel ziek meldden, dus meestal probeerden we altijd heel wat werk over te nemen van diegene die zich belabberd voelde. In mijn nieuwe functie ben ik nog niet ziek geweest.
Ik heb er meestal geen mening over als mensen thuis blijven van werk. Als je ziek bent, ben je ziek. De enige uitzondering zijn die paar collega’s die het systeem duidelijk misbruiken (en dan heb ik het niet over alle collega’s die vaker ziek zijn dan gemiddeld, maar collega’s die bv. ziek zijn op dagen dat ze hun verlof niet kregen o.i.d.).