Stel je persoonlijke vraag #11

Hoeft niet per se! De medische wetenschap is echt ver hierin, dus ze kunnen het heel mooi maken. Incl gevoel op de juiste plaatsen. Het ziet er dan misschien niet uit als in de schoolboeken, maar ook bij cisgender mensen komen geslachtsdelen in allerlei variaties voor. :slight_smile:

Als je van mening bent dat dit niet transfobisch is dan impliceer je toch dat mensen die een geslachtsveranderende operatie hebben ondergaan voor jou altijd tussen man en vrouw blijven zweven ofzo? Want als je zegt ik val op mannen maar niet op transmannen dan betekent dat toch dat een transman geen echte man zou zijn? En dat laatste klinkt me toch behoorlijk transfobisch in de oren. Je maakt dan namelijk een onderscheid tussen transmannen en ‘‘gewone’’ mannen en je behandelt hen op basis daarvan verschillend: met een transman date je niet, met een ‘‘gewone’’ man wel.

Onderscheid maken tussen mensen en hen op basis daarvan verschillend behandelen is letterlijk de definitie van discrimineren.

Overigens kan ik het me best voorstellen dat veel mensen moeite hebben met het idee te daten met iemand die een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan en het is misschien kut om toe te geven dat je zelf (licht) transfobisch bent, maar ik kan het echt niet anders zien dan dat.

6 likes

Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan, maar je hoort gewoon geen grote mond te hebben tegenover hulpverleners. En als je dan gaat lopen uitdagen, tjah… verwacht je dan dat zo’n politie agent zijn excuses aanbied en je een sleutelhanger geeft voor goed gedrag?

2 likes

Nouja ik denk meer, als je kinderen wil en echt van jezelf, dan kan dat niet. Natuurlijk wel met een draagmoeder enz maar niet van jezelf en als je dat heel belangrijk vindt dan snap ik dat je geen transgender zou willen daten. Maar dat is toch niet gelijk transfobisch?

11 likes

Ik vind het moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Aan de ene kant heb je wel gelijk, aan de andere kant denk ik dat op iemand afknappen niet altijd een teken van transfobie hoeft te zijn. Het kan toch ook zijn dat je geen haat of angst voor die persoon hebt, en er verder geen problemen mee hebt, maar dat het gewoon iets is wat niet strookt met wat jij aantrekkelijk vindt? Of omdat dat strookt met wat je zoekt in een partner, bijvoorbeeld een biologische ouder van je kinderen (zoals @Luzarl) benoemt.

Het gebeurt wel vaker dat je iemand in eerste instantie aantrekkelijk vindt maar dat je daarna iets over die persoon ontdekt wat dat gevoel tegen gaat. Ik denk niet dat dat altijd uit haat, angst of misschien onwetendheid hoeft voor te komen. Bij veel mensen wel, dat zeker, en ik zal het bestaan van transfobie ook nooit ontkennen. Maar niet bij iedereen.

Ze is ook nog eens zo oerdom om “sla me dan!” Te schreeuwen. Ik zat me trouwens stiekem af te vragen of die meisjes niet misschien ook gewoon op FF zitten. :joy:

13 likes

Ik heb meer dat als ik man zou zijn en op vrouwen val geen moeite zou hebben met een transvrouw. Aangezien zon geslachts operatie heel goed gaat (in de meeste gevallen) dus is buiten het biologische kinder gebeuren niks anders dan bij een “echte” vrouw.
Maar bij transmannen is het toch anders daarbij is het geslachtsdeel niet hetzelfde als een echte penis. En dat is iets waar ik “moeite” mee zou hebben. Ik vind t namelijk leuk om te pleasen maar een trans penis heeft geen gevoel en met een vagina heb ik niks dus sex zou ik dan “moeilijk” vinden.

Dat had ik nog niet bedacht, daar heb je zeker wel een punt!

Nu ben ik wel even benieuwd. Als je hebt gestemd dat je niet met iemand die een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan zou willen / kunnen daten, komt dat dan doordat het de kans op een biologisch kind van jullie twee verkleint?

• Dat is de enige reden dat ik niet met zo iemand zou willen / kunnen daten
  • Dat is één van de redenen dat ik niet met zo iemand zou willen / kunnen daten, maar ik heb ook andere redenen
  • Dat is niet de reden, ik heb andere redenen dat ik niet met zo iemand zou willen / kunnen daten
  • Ik mag eigenlijk niet stemmen in deze poll, want ik zou wel met zo iemand willen / kunnen daten

0 stemmers

Oh echt? Thanks ! Ik heb een paar jaar geleden een programma gezien en toen was zon operatie nog een heel gedoe en had diegene ook geen gevoel. Maar in dat geval zou ik geen “probleem” hebben met een transman .

( nu klinkt het een beetje als “Als je geen piemel hebt ben je geen man” maar dat bedoel ik niet)

2 likes

Dit en je kunt er in een hetero relatie ool niet 100% vanuit gaan dat jullie kinderen van jezelf kunnen krijgen. Ik dat geval heb ik zelfs liever een transman haha dan weet je zeker dat je in de toekomst ivf (of adoptie of wat dan ook) kunt gaan doen. Dan dat je je met je man suf neukt voor niks.

2 likes

Ik vind zelf dit onderscheid ook kut hoor, om nog maar niet te spreken van het feit dat je als ‘‘normaal’’ heterokoppel ook helemaal geen garantie op een kind hebt.

Maar het maakt het toch wel een stuk gecompliceerder om een kind te krijgen dat biologisch van jullie samen is?

Edit @grace

Je vroeg wat nou precies de kansen verkleint, dit zijn de opties, is toch wel gecompliceerd:

Bij transgender mannen zijn er meerdere mogelijkheden om een kind te krijgen:

1. Het behouden van de baarmoeder en eierstokken, tijdelijk stoppen met de testosteron, zwanger worden en een kind baren en daarna weer starten met testosteroninname.
  2. Het invriezen van eicellen voordat met hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van testosteron. In dit geval zal een vrouw/draagmoeder een IVF-achtige behandeling moeten worden ondergaan om een kind te krijgen. Dit is een dure, ingrijpende behandeling.
  3. Het invriezen van een deel van de eierstok voordat met testosteron wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van testosteron. Deze ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Op dit moment kan een eierstok alleen nog teruggeplaatst worden bij de persoon zelf. Bij deze techniek hoopt men dat in de toekomst andere toepassingen mogelijk zijn.

Bij transgender vrouwen zijn er meerdere mogelijkheden om semen af te nemen, voordat de testis zijn verwijderd:

1. Semen via een zaadlozing afnemen en invriezen voordat met de hormonen wordt begonnen (dit is niet zo’n dure behandeling). Indien reeds met vrouwelijke hormonen is gestart, moet tijdelijk worden gestopt met de hormonen (3 – 6 maanden), waarna de ontwikkeling van spermacellen weer op gang komt.
  2. Het aanprikken van de testis voordat met vrouwelijke hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van vrouwelijke hormonen.
  3. Het afnemen van weefsel uit de testis en invriezen voordat met de vrouwelijke hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik vrouwelijke hormonen.

De semen kunnen worden gebruikt om een vrouwelijke partner te insemineren of een draagmoeder te insemineren. Het invriezen van semen beïnvloedt de kwaliteit van de semen wel wat. De houdbaarheid van ingevroren semen is volgens deskundigen onbeperkt.

Haha oke dan begrijpen we elkaar, ik ben het volledig met je eens namelijk en mijn poll was een reactie op het bericht van @Luzarl die opmerkte dat de verkleinde kans op een biologisch kind wellicht de reden zou zijn dat mensen niet met iemand die een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan zouden daten, maar dat tegelijkertijd niet als een uiting van transfobie zien.

1 like

Klinkt alsof je moeder die kat te erg gaat missen haha.

Maar ik bedoel het niet lelijk hé? Ik wil zelf ook helemaal geen kinderen. Maar misschien dat het bij andere mensen een reden zou kunnen zijn. Sorry als ik je heb gekwetst, was niet mijn bedoeling

Ik snap oprecht niet zo goed waarom zo’n groot percentage op “nee” stemt. Als je iemand a priori niet wilt daten omdat hij/zij trans is, dan is dat toch gewoon transfobisch?

Het kan natuurlijk hartstikke goed dat je nooit een transpersoon tegenkomt die voor jou aantrekkelijk is (en het kan ook heel goed dat de transitie en bijbehorende emotionele en fysieke bagage iets is waar je niet op zit te wachten), maar als je je droomman/droomvrouw, die je in ieder opzicht ontzettend aantrekkelijk vindt, niet zou daten als je erachter zou komen dat hij/zij een geslachtsoperatie heeft ondergaan is dat toch transfobisch?

(Sorry als ik spuit 11 ben, ik moet nog bijlezen!)

13 likes

Verschilt een beetje per schoen. Bij sommige sneakers en dr martens strik ik ze en laat ze hangen. Maar bij mijn Vans en Adidas zitten zulke lange veters dat ik eerst een enkele knoop maak en ze er dan maar tussen prop zonder te strikken

Ahhh ik was Gigi helemaal vergeten! Zij was echt een van mijn favo youtubers als tiener, bedankt voor het opnieuw delen! Zit even naar haar kanaal te kijken, echt goed en knap dat ze zo open is over alles wat betreft haar transitie.

2 likes

In navolging hiervan:

Vind jij dat een persoon verplicht is om een date/partner in te lichten over zijn/haar onvruchtbaarheid?

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Er is ook een Nestlé mini’s zak!

• Lion
  • Smarties
  • Bros
  • KitKat
  • Rolo

0 stemmers

1 like