Stel je persoonlijke vraag #11

Gingen christelijk opgevoede gezinnen, waar ook ter wereld je bent geboren etc. Gingen jullie vroegen wel eens eerst bidden voor het eten?
Of dat nou Brazilie roots, Syrie, Nederland is.
ANONIEM

• Ja wij gingen bidden voor het eten
  • Soms
  • Vroeger nu niet meer
  • Ik bid niet

0 stemmers

Dit was vooral een gewoonte van mijn vader, die zelf niet christelijk is maar wel zo opgevoed. Meestal wachtten mijn moeder en ik dan in stilte tot hij klaar was, en dan begonnen we tegelijk met eten. Heb het idee dat ik toen ik kleiner was wel eens meedeed maar dat weet ik niet meer zeker. Bij mijn opa en oma deden we het wel altijd met z’n allen, dan bad mijn opa hardop.

Nederland is wereldwijd kampioen part-time werkende vrouwen. Dus dat verklaart denk ik wel deels waarom veel mensen Nee nooit hebben gekozen.

Wij hadden een vaste oppas. Die kwam overdag oppassen en later alleen na schooltijd.
Ik heb het idee dat een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang in die tijd nog niet echt gebruikelijk was (tussen 1985-1995), in mijn omgeving hadden veel vriendjes / vriendinnetjes iig een vaste oppas die aan huis kwam.

Crèche vind ik meer vergelijkbaar met school. Ik ging niet naar een kinderdagverblijf, maar zodra het kon wel naar de crèche. En mijn vader was er nooit en moeder werkte ‘s avonds ook vaak (3/4 dagen per week) dus dan aten we bij oma en ging ze met ons naar huis

1 like

Wij aten wel samen maar op de bank.

Ik ging vroeger ook naar de crèche. Dat heette ook wel peuterspeelzaal en was meer een soort pre-kleuterschool naar mijn idee.

Ja klopt! En ook @Rebus zegt haha. Volgens mij gingen mijn zus en ik toen we 2/3 waren naar de peuterspeelzaal/crèche/kdv. En vanaf je vierde werd dit dan de basisschool.

1 like

Echt? Ik dacht altijd dat het anders heette. Het is een hele grote in mijn dorp en ik heb nog nooit iemand het kinderdagverblijf genoemd. Ik krijg daarbij meer het idee van baby’s, die hadden wij niet, en we deden ook heel veel schoolse dingen al

Wat vinden jullie ervan dat mensen hun huis tijdens het songfestival voor super veel geld op Airbnb zetten?

• Slim, zou ik zelf ook doen
  • Slim, ik ben dit ook van plan
  • Ik heb hier geen mening over
  • Ik vind dit belachelijk en stom
  • Anders…

0 stemmers

Mijn nicht kwam sporadisch bij ons oppassen, vaak logeerden we bij opa en oma/vriendinnetjes, maar mijn ouders gingen eigenlijk niet zo vaak weg dus ik kan me geen oppas herinneren.

Ik woon op loopafstand van Ahoy dus ik denk er zelf ook aan om m’n huis te verhuren en zelf de stad uit te vluchten :sweat_smile:

5 likes

Ik bedoel hiermee niet zomaar verhuren, maar echt voor bijvoorbeeld 1000 euro per nacht of zo.

1 like

mijn oma is gestopt met werken toen ik geboren werd en toen komen oppassen tot m’n zusje naar de middelbare school ging en ik in de 3e zat. ouders brachten ons naar school en oma kwam dan rond 11u bij ons thuis, die deed vaak huishoudelijke klusjes etc. gingen dan thuis met haar eten en ze bracht en haalde ons dan op van school. als m’n vader rond 17u thuis kwam ging zij naar huis en dan had ze vaak al de aardappels geschild enzo. zo chill. m’n zusje en ik hebben dan ook een hele goede band met haar en ze is ook nog maar halverwege de 70 dus vrij jong nog. liefste oma :heart:

21 likes

Ja ergens denk ik, als je dat ervoor kunt krijgen, waarom ook niet?

5 likes

Zo hĂŠ ik schrok even? Dat is namelijk een foto van waar ik vroeger zat. Hahaha

3 likes

Hebben jullie vroeger:

• Op een BSO gezeten
  • Overgebleven op school zelf
  • Ik ging tussen en/of na school naar huis
  • Ik ging tussen en/of na school naar iemand anders (oppas, familie, vriendjes, etc)

0 stemmers

Mijn moeder was altijd thuis dus ik hoefde nooit over te blijven, was echt jaloers op kinderen die dat wel mochten dus na lang zeuren bij mijn ouders mocht ik ook een keer overblijven hoor. Was echt doodsaai.

8 likes

Herkenbaar! Mocht ik eindelijk een keer overblijven, moest ik van die vieze, lauwe melk drinken daar… En je brood moest heel snel op zijn, terwijl ik heel langzaam eet. Huilend thuisgekomen dat ik echt nooit meer wilde overblijven!

7 likes

Ik heb hem gebruikt en was tevreden (hierop heb ik gestemd), maar omdat ik nu een spiraaltje heb gezet gebruik ik hem niet meer. Vind de kans dat hij mijn spiraaltje kan verplaatsen te groot/maakt me onzeker.