Stel je persoonlijke vraag #12

Ik heb voor dierenleed is erger gestemd omdat ik vind dat dieren onschuldiger zijn dan mensen. Dat neemt niet weg dat mensenleed ook erg is, maar dieren kunnen er echt helemaal nooit iets aan doen.

8 likes

Het gaat me meer om het signaal dat het afgeeft: stel je voor dat je hele familie is afgeslacht, maar eerst de VN alle blanken uit het land heeft geplukt en dan na 3 maanden komt er eindelijk hulp, maar niet voor jou maar voor de gorilla’s.

En die gorilla’s zaten helemaal niet in het strijdgebied. Niemand was die beesten aan het afslachten met een manchete.

8 likes

Ik zou het nooit omschrijven als “ik vind dat spannend en interessant”.

En dat bedoel ik niet lullig, maar dat is echt een te luchtige toon voor die schaal van vernietiging.

24 likes

Spannend en interessant bedoelde ik ook meer over Ted Bundy ofzo (oke ook niet nice maar ieder zn interesses). Ik hou me niet veel bezig met genocides, maar als er een documentaire op televisie is zou ik daar wel naar kijken

Ja kan wel maar dan ben je alle stemmen kwijt. Dus dat zou jammer zijn.

1 like

Ik snap eigenlijk nog steeds niet dat je social media van slachtoffers bekijken sensationeel vindt en niet vindt kunnen, maar moorden en andere misdaden wel zo omschrijft en volgens mij ook het sentiment van ‘sensatie’ wel voelt. @Luzarl

3 likes

Ehm ja hier heb ik niks op te zeggen, klopt wel!

Ik heb op dierenleed gestemd en heb daar precies 1 seconde over nagedacht en mijn snelle redenatie was dat dieren zichzelf niet kunnen verdedigen en niet kiezen voor datgeen dat wij mensen hen aan doen.

Maar als je het zo zegt en er iets langer dan 1 seconde over nadenkt zoals jij dan zou ik ook anders gestemd hebben ja.

19 likes

@bunnyslippers aangezien jij een MayoMaster bent, welke soorten mayo heb je allemaal in huis?

Ja maar singles komt toch gewoon van 11-11, als in: allemaal singles bij elkaar? En heeft niks met je relatiestatus te maken? Of hebben ze dat er later bij gesleept om het nog marketing technisch interessanter te maken? Hmm :thinking::thinking::sweat_smile:

1 like

Maar we dragen ook allemaal mee aan mensenleed door ons stemgedrag, (kleding)aankopen, banken die ons geld beheren, waar ons vuilnis eindigt etc.

In meer of mindere mate ben je als Nederlander sowieso wel ergens schuldig aan.

7 likes

@Bunnyslippers
Wat ik me nu afvraag is of je 10 verschillende soorten mayonaise hebt of gewoon een enorme voorraad.

1 like

Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen dus neem in het buitenland etc ook altijd sauzen mee. Dus heb niet alleen van mayo veel (wel een must om in huis te hebben).

Ik ben nu te lui om op te staan, maar heb sowieso nu:

Hellmann’s vegan mayonaise
D&L pesto mayo
D&L avocado
Delhaize truffelmayo
Thomy delikatess mayo
Japanse mayo
AH olijf mayonaise
Zaanse mayo

En nog wat. Verder ook nog mayoachtige sauzen (dus met Chili ofzo, burgersauzen, iets met lime coconut en ook eentje met blauwe kaas).

11 likes

Verschillende dus haha! Leven is te kort om altijd hetzelfde te eten. Al haal ik favorieten wel bij hoor.

Ja Same

Vind zijn vrouwonvriendelijke grapjes stiekem ook best leuk. Neem het allemaal niet serieus. Lekker samen avondje zuipen, lijkt me wat.

Ellie vind ik echt een doodeng iemand. Zo humorloos.

5 likes

Of te drukken

Ik vind het een vrij logische redenatie, als je al het dierenleed vergelijkt met al het mensenleed is er bij dieren sowieso nooit een dier verantwoordelijk voor zijn eigen leed. Bij mensen kan het wel door deze mensen zelf veroorzaakt zijn. En ja, dat is absoluut, maar aangezien zowel mensenleed als dierenleed afschuwelijk zijn en er gevraagd wordt een keuze te maken valt mijn keuze dan daarop. Ik zeg nergens dat ik mensenleed niet erg vind, alleen dat ik dierenleed op schaal gezien net een miniem tikje erger vind.

6 likes

Leonardo is jarig vandaag, never forget

Konden jullie hier ook om lachen? @Zemraluani

3 likes
Bladieblabla

Heb je helemaal gelijk in!

En indirect doen we door o.a. die dingen die jij noemt dieren wereldwijd ook nog heel veel leed aan. (Nog los van een actieve bijdrage aan de bio-industrie door zelf dierlijke producten te gebruiken dus.)

Maar dit is dus iets waar ik wel vaker over zit te peinzen als ik het forum lees. Ik zie hier namelijk heel vaak dat mensen over zichzelf zeggen dat ze echt een groot dierenliefhebber zijn. Nu bijvoorbeeld ook, ik vind het echt veel logischer om mensenleed als erger te beschouwen (zie de argumenten van @grace). En als ik dan zie dat zoveel mensen alsnog dierenleed erger zeggen te vinden dan denk ik ‘‘Oke dat moeten dan wel échte échte échte dierenliefhebbers zijn.’’.

En ik beschouw mezelf dus niet per se als een dierenliefhebber eigenlijk. Ik heb nooit echt huisdieren gehad en ik vind veel dieren een beetje eng zelfs. Maar toch vind ik de bio-industrie zo kut dat ik daar echt niet aan wil bijdragen. En dan kan ik me niet helemaal voorstellen hoe mensen die nog veel meer met dieren hebben dan ik (al die échte échte échte dierenliefhebbers) daar wel oke mee zijn :thinking: Want zo moeilijk is het nou ook weer niet om plantaardig te eten als je hier in Nederland woont.

Maar wellicht denk ik met dit hele verhaal (en vooral ook die laatste zin) wel veel te erg vanuit mijn eigen referentiekader. Ik vind het in ieder geval altijd wel interessant om hierover na te denken.

14 likes