Stel je persoonlijke vraag #15

De buren zijn een jong stel van bijna 30, weet de leeftijden niet.
Hun kindjes zijn 6 en 1 (dat weet ik omdat ze getal-ballonnen hebben gehangen op de verjaardagen van de kindjes).
Zover ik weet werkt hij buiten de deur (9-5ish) en zij werkt niet of binnenshuis.
Het is er altijd dikke chaos met twee constant blaffende honden die om ALLES aanslaan, een baby die veel huilt en vogelgeluiden maakt (?) en dan dat jong van 6 schreeuwt de hele tijd, schreeuwt tegen z’n moeder, tegen zn jonge broertje, tegen de beesten… Dan schreeuwt de moeder weer terug. Als we het kunnen horen zijn het altijd moeder-kind discussies en heel dingen als NORMAAL DOEN NOU en JIJ MOET OPHOUDEN maar gewoon constant…
(bedankt voor het lezen tot zover) En dan nu de vraag! WAT zouden jullie doen als buren of WAT zouden jullie fijn vinden als je dit gezin was:

• Doen of we niks horen, wat in hun huis gebeurt is prive
  • Keertje aanbellen, vragen of we wat voor ze kunnen doen
  • Keertje aanbellen, vragen of het allemaal wel goed gaat
  • Een externe partij inschakelen zoals veilig thuis ofzo

0 stemmers

Let op: wij kennen ze niet, we groeten elkaar wel altijd en hebben ook wel een paar keer gepraat over de schutting over onze tuinen enzo. Naast dat ik me wel zorgen maak is het soms ook gewoon irri en ik vraag me af of zij beseffen dat wij alles horen…

Veilig thuis kun je anoniem bellen voor advies. Dat zou ik dan doen, dan wordt er niet direct melding van gemaakt, maar kun je het wel met een professional overleggen. Met aanbellen en vragen of het goed gaat zou ik als buren echt niet op zitten wachten als ik in hun situatie zou zitten.

Edit, en er kan dan gekeken worden of er wellicht al door iemand anders (huisarts, kleuterjuf) melding van is gemaakt en dan kunnen zij wil besluiten om in actie te gaan.

21 likes

Ze kijken je ook allemaal zo fokking intens en gevoelig aan terwijl ze zingen. Nee. Brrrrr.

6 likes

Ik zou een keer als je ze tegenkomen aangeven dat het gehorig is en je soms best last hebt van hun geluiden, en vragen of ze daar rekening mee kunnen houden. Of een keertje aanbellen als het te erg wordt. Voor meldingen zie ik geen aanleiding in je post.

3 likes

mwha nee ik heb er geen last van, ik vind het meer vervelend voor hun dat het daar elke keer zo uit de hand moet lopen.

Ik heb een paar vriendinnen die binnenkort jarig zijn en dus hun verjaardag niet meer kunnen vieren. Als kleinigheidje wil ik ze graag wel verrassen met een klein taartje op hun verjaardag zodat ze wel het gevoel hebben dat er aan ze gedacht wordt (en dan help ik die arme ondernemers ook nog een beetje). Maar nu kan ik niet kiezen.

Welke spreekt jou het meest aan/lijkt je het lekkerste?

• tiramisu
  • passievrucht
  • karamel
  • appel
  • framboos
  • vruchten
  • boerenjongens
  • lemon
  • die ene waar geen smaak bijstaat
  • koffie eclair
  • chocolade
  • pecan

0 stemmers

6 likes

Ja maar ik kan nu ook niet naar de orthopeed, stel ik moet wel een operatie dan zit ik nu 3 weken voor “niks” te wachten, want ik kan niet werken aan een herstel.

1 like

Chocola altijd! Maar ik zou vooral iets proberen te kiezen wat zij lekker vinden. Ik ken zat mensen die ik absoluut niet blij zou maken met chocoladesmaak

2 likes
8 likes

Een advies is nog geen melding he? Mocht je het interessant vinden, zo werkt het proces van Veilig Thuis:

Flowchart VT

3 likes

Tja, ieder z’n mening toch? Ik zou me er alleen mee bemoeien als ik sterke aanwijzigingen zou hebben dat de kinderen mishandeld worden. En daarvoor ligt wat mij betreft de lat wat hoger dan wat geschreeuw.

1 like

Dit is net zo erg als het Tsunamilied

3 likes

Ben jij nu je haarwasroutine aan het veranderen omdat je toch thuis bent?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja, hoe lang heb je je haar al niet gewassen?

• 1 dag
  • 2 dagen
  • 3 dagen
  • 4 dagen
  • 5 dagen
  • 6 dagen
  • 7 dagen
  • Langer dan een week
  • Langer dan 2 weken

0 stemmers

Sommige mensen hebben wel iets aan die verbinding, het delen van het mentale gedeelte. Als je dat in het echte leven niet (genoeg) kunt delen, dan ben ik blij met de mogelijkheid dat mensen hier online wel hun zorgen kwijt kunnen. En anderen zien weer dat ze niet de enige zijn met zorgen in deze situatie. Dus win win situatie.
Een deel van de “we” kan er dus wel wat mee.

5 likes

Ik ervaar geen dilemma, ik heb ook gestemd op die optie dat ik niets zou doen. Het is gewoon een persoonlijke afweging, en ik zou me alleen in uiterste gevallen met iemands persoonlijke leefsituatie bemoeien.

2 likes

Maar door dit te denken houdt het nooit op. Tuurlijk, er zijn geen concrete aanwijzingen voor huiselijk geweld. Maar elke dag de hele dag geschreeuw is niet normaal. Huiselijk geweld hoeft ook niet met slaan en schoppen te gebeuren, dat kan ook met woorden. Ik merk dat ik me hier vaker druk om maak op het forum maar je kan gewoon bellen met veilig thuis. Er komt dan echt niet direct een kinderbescherming of andere organisatie aan de deur. Het is gewoon goed om alert te zijn, want straks is er wél wat aan de hand.

15 likes

Ik vind altijd geschreeuw geen normale opvoeding, maar vind het ook niet daadwerkelijk meteen duiden op kindermishandeling. Dus ik zou me er ook niet mee bemoeien. Misschien wel zeggen dat het heel gehorig is en je alles kunt horen, dan valt het kwartje hopelijk dat ze normaler/zachter tegen hun kinderen moeten doen.

3 likes

Imagine there is no virus… Its easy if you try

6 likes

Ja dat kan, en dat zou ik dus niet doen. Ik word een beetje moe van constant hetzelfde reageren. Er werd gevraagd wat je zou doen, en dat heb ik aangegeven. Ik hoef niet overtuigd te worden van iets anders, dat gaat toch niet lukken.

Je reageert er toch zelf nog een keer extra op? Dan vind ik dat er ook ruimte moet zijn voor gesprek. Maar goed, you do you.

8 likes