Stel je persoonlijke vraag #15

mensen zijn nou eenmaal kut, dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. Behalve oude mensen die blokjes tomaat uit je mandje stelen in de jumbo, die kan je het wel kwalijk nemen

3 likes

Geen commentaar. Dat zeg ik alleen in anonieme polls, zo vals ben ik dan ook wel weer.

2 likes

Ik wilde een gevatte opmerking maken, maar m’n gin is te sterk

Kutlul.

Ik woonde voor corona tijdelijk in het buitenland (sinds augustus) en ben wegens corona terug gekomen en we wonen nu dus weer 2 weken samen in ons huis en ik vind beter en fijner voor onze relatie. Merk ook dat toen ik nog niet thuis was maar wij ons al wel zorgen maakten wij eigenlijk alleen over corona aan het spreken waren, nu dat ik thuis ben bespreken we weer veel meer (persoonlijke) dingen en is corona vooral een onderwerp waar ik met andere mensen het meeste over spreek.

1 like

Haha wow daar kan ik me echt niks bij voorstellen, wij zien elkaar normaal gesproken 1x in de 3 weken (wat best veel is voor een ldr), denk niet dat ik het zou trekken als we elkaar maar 1x in de 3 weken zouden bellen haha.

Mijn vriend heeft een half jaar in het buitenland gewoond en gewerkt toen we al tien jaar een relatie hadden en ook al jaren samenwoonden en dat was ook zo’n leuke tijd! Natuurlijk wennen als je elkaar normaal dagelijks ziet, maar we hadden nu zoveel leuke weekenden samen en echt de tijd voor elkaar. Veel meer dan in Nederland, waar je weekend altijd vol zit (nouja, voor Corona dan) met bezoek van / aan vrienden en familie, huishouden etc.

2 likes

Wat is jouw mening over open relaties?

• Ik heb een open relatie en ben er blij mee
  • Ik heb een open relatie en ben er niet zo blij mee
  • Ik zou in de toekomst misschien een open relatie willen
  • Ik ben er nieuwsgierig naar, maar het is niks voor mij
  • Ik zou nooit een open relatie willen, en ik vind het eigenlijk ook maar raar als mensen het hebben
  • NMSMVPE
  • Ik heb hier geen mening over

0 stemmers

Wat is je mening over polyamorie (het hebben van meerdere liefdesrelaties tegelijkertijd)?

• Ik heb een polyamoreuze relatie en ben er blij mee
  • Ik heb een polyamoreuze relatie en ben er niet zo blij mee
  • Ik zou in de toekomst misschien een polyamoreuze relatie willen
  • Ik ben er nieuwsgierig naar, maar het is niks voor mij
  • Ik zou nooit een polyamoreuze relatie willen, en ik vind het eigenlijk ook maar raar als mensen het hebben
  • NMSMVPE
  • Ik heb hier geen mening over

0 stemmers

Raar vind ik een groot woord, maar het is meer nmsvpe en ik kan me niet voorstellen dat ik het ooit zou willen. Maarja als mensen het wel willen/hebben, you do you.

2 likes

Hmm ja ik snap wat je bedoelt. Ik had de ā€œgeen meningā€ daarvoor bedoeld. Zal even snel nmsmvpe toevoegen, ook @spaarlamp

Heb deze optie nu toegevoegd!

Ik ben trouwens ook nieuwsgierig naar waarom mensen het wel of juist niet zouden willen!

1 like

Fijn juist, hele verhalen :slight_smile:

Ik ben er veel over aan het lezen en poly relaties kunnen inderdaad een hiĆ«rarchie hebben met een ā€œprimaryā€ en een of meerdere ā€œsecondaryā€. De situatie met je broer en zijn vriendin is volgens mij vrij normaal. Het lijkt me lastig om daar een balans in te vinden. Aan de ene kant zou ik niet iemand op de tweede plek willen zetten. Ik zou daar zelf denk ik niet mee akkoord gaan, maar het idee om iemand minder waard te vinden staat me niet aan. Aan de andere kant kan je ook niet verwachten dat je voor beide partners precies evenveel voelt. Meestal zal je met je eerste partner veel langer samen zijn geweest, veel hebben meegemaakt, samen gegroeid etcetera.

@Eddie
Ik heb ook heel lang dat idee gehad. Dat als je voor 1 iemand 100% gaat en diegene voor jou en echt samen een team vormt en elkaar sterker maakt. Ik vraag me inmiddels af waarom we dat doen met grenzen stellen en elkaar beperken. Je voelt je een team, maar is dat omdat je een team bent of omdat je wordt beperkt in je omgang met andere mensen en dus alles richt op de ander? Zo gaan we natuurlijk ook niet met vriendschappen om. Ik vind het wel een heel interessant vraagstuk.

@anon76889665 ik vind jouw visie op dingen vaak ook heel interessant. Wil je wat delen?

Tuurlijk! Toevallig zijn mijn vriend en ik hier een tijdje geleden over gaan praten. We zijn heel erg gek op elkaar en passen ook gewoon helemaal goed. Maar je weet niet wat er gaat komen in de toekomst en we geloven allebei niet in een hiernamaals of zo, dus dit is het leven wat we hebben en we proberen er zoveel mogelijk van te genieten.

Dus toen zijn we gewoon gaan praten over wat er zou gebeuren als 1 van ons of beiden iets met iemand anders zou willen op seksueel of romantisch gebied en waarom dat dan volgens de maatschappelijk geaccepteerde manier neerkomt op dat je of het verdrukt, of vreemdgaat, of de relatie beƫindigd en met die ander gaat en dat gewoon jammer is als je jezelf en de ander daarmee bepaalde ervaringen in diens leven ontzegt. Als het onderdeel is van de relatie is er geen sprake van bedrog en zolang je allebei eerlijk en open communiceert en dezelfde prioriteiten ten opzichte van elkaar hebt ( ook naar de anderen) denk ik dat het gewoon goed kan werken.

Vind het wel belangrijk om te melden dat wij dit onderwerp zijn gaan bespreken nu er nog geen andere mensen in het spel zijn of zijn geweest. Ik zie regelmatig dat dit soort onderwerpen vaak bij mensen pas op tafel komen als iemand als is vreemdgegaan of in diens hoofd er al mee bezig is en ik vind dat persoonlijk heel oneerlijk en respectloos omdat het vaak dan een soort van afgedwongen wordt bij de andere partij.

15 likes

Disclaimer: Ik heb geen relatie en zie dat ook niet snel gebeuren, dus mijn meningen zijn hypothetisch.
Disclaimer 2: Ik heb niks tegen op polyamorie dan wel open relaties, iedereen mag dat lekker zelf weten.

Dan nu mijn mening:
Ik denk dat ik zelf niet geschikt ben voor een polyamoreuze relatie, omdat ik heel hiĆ«rarchisch denk. Dat wil zeggen dat ik zelfs een ā€˜ranglijst’ in mijn hoofd heb van mijn vrienden. Mensen kunnen wel schuiven op de lijst, maar over het algemeen zit er wel een rangorde in. Misschien hypocriet, want zelf kan ik het niet goed hebben als ik het gevoel heb te dalen op iemand anders’ ranglijst (bijvoorbeeld als diegene opeens een relatie krijgt). Ik heb veel bevestiging nodig van vrienden (en ik verwacht dat ik dat ook van een geliefde wil), moeten vechten voor de ā€˜eerste plaats’ staat me daarom tegen. Ik denk dat ik mezelf helemaal gek zou maken daarmee. Constant vergelijken tussen mij en de andere vrouw/man. En in een driehoeksrelatie zou ik ook constant de andere twee gaan ranken.

Een open relatie sta ik iets beter tegenover, al zou ik ook daar onzeker van worden. Dan zou ik gaan vergelijken wat de sidechick wel heeft wat ik niet heb. Ik zou het makkelijker vinden als degene met wie er daarnaast nog afgesproken wordt van het andere geslacht is (dan heeft diegene gewoon echt iets te bieden wat ik niet heb en ook nooit ga krijgen). Dit is misschien een impopulaire mening, maar ik vind vreemdgaan met iemand van het andere geslacht dan degene met wie je een relatie hebt ook minder erg dan met iemand van hetzelfde geslacht.

Ik kan me van zowel open als poly relaties wel indenken dat het voor mensen goed werkt of een wens is, maar voor mezelf zie ik het niet voor me. Een (regelmatige) trio lijkt me dan wel weer leuk, een soort gezamenlijke ā€˜sidechick’ voor af en toe.

1 like

Awww dit klinkt echt als een liedje van Acda & De Munnik.
ā€œVerliefd in de lente in Berlijnā€. <3

3 likes

Ik ben het heel erg met je eens.

Een open/polyamoureuze/open relatie spreekt me erg aan, maar ik heb inderdaad wat moeite met de hiĆ«rarchie daarbinnen. Ergens begrijp ik ook wel dat dat nodig is, maar het voelt inderdaad een beetje alsof de ander minder waard is en dus ook minder te zeggen heeft in de relatie. Ik heb een vriend die een polyamoureuze relatie had, dat ging een hele tijd goed. Maar zijn primaire vriendin kreeg daar moeite mee door -omstandigheden- en nu staat dat (vooralsnog tijdelijk) op hold. En hoewel ik dat snap voor hun relatie, betekent dat ook dat hij het ineens heeft af moeten kappen met de secundaire partners. En dat vond ik dan ergens heel ongelijkwaardig. Alsof je als secundaire partner volledig overgeleverd bent aan de ā€˜grillen’ van degene met een primaire partner en die partner. Ik vind het ergens niet ok dat je dan zomaar mensen opzij zet omdat het je even niet goed uitkomt, en dan later weer binnenhaalt. Dat is spelen met de emoties van mensen, gesteld dat het ook om een relatie gaat en niet alleen seks.

2 likes

Drie maanden zijn:

• 12 weken
  • dezelfde datum, drie maanden later

0 stemmers

Is natuurlijk wel afhankelijk wat voor bejaardentehuis het is, niet iedereen kan nog goed/op niveau nadenken of informatie registreren

2 likes

Mijn oma heeft nog een taalcursus gevolgd totdat iemand vroeg hoe oud ze was en geshockeerd was dat ze een stuk ouder was dan ze haar inschatte. Toen durfde ze niet meer te gaan. Ik heb dat altijd zo jammer gevonden dat ik haar niet meer zo ver kreeg om gewoon weer terug te gaan.

En ze heeft ook regelmatig mijn studieboeken ingepikt omdat ze het leuk vond om te lezen waarover mijn studie ging. :slightly_smiling_face:

Dit bericht blijf ik wel grappig vinden twee oudere mensen die stiekem ertussenuit sneaken om naar een metalfestival te gaan.

8 likes

Cool dat jullie hier zo open met elkaar over kunnen praten en daar ook hetzelfde over lijken te denken! Eens met je, dat je niet opeens Ff je relatie open kan gooien naar believen. Dan houd je die drive maar even in. Wat ik denk ik een ander verhaal vind is als je verliefd wordt op een tweede persoon. Moet je dat dan inhouden? Of moet je dan verder met die persoon? Of is het dan wel een optie om een poly relatie te bespreken? Je wilt natuurlijk niemand niet dwingen, maar verliefd worden heb je ook niet helemaal zelf in de hand en is imo wel meer waard dan seksueel contact.

@Bakkes ik zou in jouw geval er ook niet aan beginnen inderdaad. Het lijkt me wel vermoeiend die hiƫrarchie in je vriendschappen en je eigen struggle daarin. Ik hoop dat je hierin kan groeien.

@Damnatio dit klinkt niet als een gezonde poly relatie. Dat zou niet moeten betekenen dat the primary allerlei veto’s heeft, en dus iedereen afhankelijk is van zijn/haar grillen. Volgens mij wordt primary meestal gebruikt voor diegene met wie je samenwoont/trouwt/kinderen krijgt. Het lijkt me heel heftig om opeens een relatie on hold te moeten zetten, omdat je andere partner het even niet trekt. Hoe gaat het nu tussen hen?