Stel je persoonlijke vraag #15

Haha oh ik krijg bij artistiek oog opeens een heel type op mijn netvlies. ik vind dat echt zo’n ding voor vrouwen van in de 50 met een bemiddelde man en die man laat ze dan maar een beetje ‘zichzelf ontplooien’ en ‘hun artistiek oog ontwikkelen’ en aanprutsen zodat hij er in ieder geval geen last van heeft. En dan gaat ze naar zelfopgerichte exposities en misschien vrijwilligt ze in een kunsthandel. En ze draagt paarse gewaden en dan ineen wil ze de kozijnen van het huis appeltjesgroen verven enzo. Die man laat dat dan ook toe, mogelijk dat ze dan niet achter de affaire met de secretaresse/stagiaire komt.

Enige on topic: ik denk niet dat ik echt een artistiek oog heb, maar ik houd wel van kunst.

20 likes

Het is sowieso een beetje een onbeholpen vertaling uit het engels, voor ‘artistic eye’. Ik weet geen betere vertaling.

Ik denk dat er twee soorten ‘artistiek oog’ zijn als je wilt geloven dat dat bestaat, namelijk dat je kunt zien wat kunst kunst maakt, dat je er ‘oog’ voor hebt zeg maar, dat je kunt zien of iets bijzonder is.
Of dat je kunt zien hoe je technisch iets ‘weer kunt geven’, al is dit niet helemaal de juiste manier om dit uit te drukken omdat ik het niet alleen bij tekenen/schilderkunst bedoel maar breder. Kunstenaars hebben vaak wel een bepaalde blik op dingen bedoel ik.

Ik kwam hier trouwens op omdat ik het met een vriendin had over kunst en zij zei dat ze geen ‘artistic eye’ had (en daarmee impliceerde dat haar mening niet veel waarde had), en ik vroeg me af of zoiets eigenlijk wel bestaat.
Ik denk sowieso dat de term niet veel waarde heeft, omdat er ook nog zoiets als smaak is, maar van de andere kant denk ik wel dat er mensen zijn die dingen ‘zien’ die andere mensen niet zien, en dat om kunnen zetten naar iets, wat andere mensen niet kunnen.
Een simpel voorbeeld vind ik bijvoorbeeld Rembrandt en hoe hij licht weergeeft. Om maar een heel hooggegrepen voorbeeld te noemen haha.

Maar goed ik was dus benieuwd of mensen deze term herkenden en of ze denken/vinden dat ze zelf een artistiek oog hebben.
Nogal warrig ik weet het :sweat_smile:

1 like

Haha ik snap dit helemaal ja

1 like

Ik vond ze alle drie leuk :frowning:

2 likes

haha nee geeft niet!

Ik haatte muziek want ik kon geen noten lezen en moest toen als enige van die getekende stippen op het keyboard, net als de fuckig Jostiband ook nodig heeft.

37 likes

Muziekles was echt mijn nachtmerrie. Ik kan niet eens in de maat klappen

12 likes

Ik had geen muziek en tekenen en sport vond ik allebei stom

Ik vond tekenen leuk totdat ik er eindexamen in moest doen. Zoveel spijt gehad. Ik had nooit gedacht dat ik bang zou zijn om te zakken op tekenen. Ik had het just gekozen om m’n cijfers lekker omhoog te halen, maar dat examen was zo onvoorspelbaar. En die eind opdracht waar je iets van 40 uur aan mocht werken was ook een hel (ben toen in de vakantie zelfs naar school gegaan daarvoor!) Wel gehaald gelukkig!

4 likes

Eigenlijk allemaal kut, elke keer weer de bevestiging dat ik faal in zulke dingen :joy:

1 like

Ik haatte muziekles en gym even veel.

Ik had net een heftige operatie achter de rug en moest nog beginnen met revalideren en mocht dus niet mee doen met gewoon schoolgym. Zei die docent doodleuk dat ik dan niet er raar van moest opkijken als ik te dik zou worden. :face_with_raised_eyebrow: (Zijn bewoording was tamelijk grof en ik had juist ondergewicht.)

En met muziek moest je vaak opdrachten in groepjes van twee doen en al sloeg ik synchroom de juiste dingen aan, dan kreeg ik standaard 2 punten lager van de docent dan mijn groepsgenootje. :upside_down_face: En je mocht wel liedjes zingen van (vermeende) verkrachters en pedofielen maar de spice girls waren niet geschikt (daarvan stonden ook liedjes in het boekje). En je moet zelf een lied componeren en zingen en toen had ik aangeboden de tekst te schrijven, zodat ik niet hoefde te zingen. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

muziek en tekenen waren echt de vakken waar ik gruwelijke buikpijn van kreeg. ik kon (en kan) geen noten lezen en heb geen ruimtelijk inzicht dus die twee vakken waren echt een ramp. bij tekenen treuzelde ik altijd zodat ik m’n werk mee naar huis mocht nemen en dan tekende m’n moeder het :joy: goede oude tijd.

nog eentje, wat haatte je het meest?

• wiskunde
  • biologie
  • natuur-/scheikunde/nask

0 stemmers

en wat vond je het leukst?

• aardrijkskunde
  • geschiedenis
  • levensbeschouwing/godsdienst

0 stemmers

en van de talen het leukst?

• engels
  • duits
  • frans

0 stemmers

Ik ben totaal niet creatief en de dingen die we moesten maken bij beeldende vorming zagen er nooit uit. Muziek had ik ook geen talent voor en kan me überhaupt niet herinneren wat we daar gedaan hebben, maar beeldende vorming was gezelliger qua les, beetje aanprutsen en bijkletsen. Muziek was echt een les.
En gym vond ik wel leuk, maar vooral als we moesten hardlopen of iets wat ik kon. Basketballen bijvoorbeeld kon ik niet en zo’n les vond ik echt niks aan.

3 likes

Bij deze lessen vind ik het echt jammer dat ik er toen de waarde niet van in zag en niet goed oplette en mijn cijfers daardoor slechter waren dan ze hadden kunnen zijn. Maar een vervelende leraar werkt ook niet mee. Echt een wisselwerking wel. Vervelende leraar=vervelend vak=slecht cijfer.

2 likes

Wij moesten altijd hockeyen :sob:

En alleen mijn toenmalige bff en ik zaten niet op hockey en de rest van de Anne-Fleurs en Diedericks was echt super fanatiek en wij liepen er dan als twee klapmongolen tussen.

Echt kut

21 likes

Ik zat ook op hockey (ben geen anne-fleur though en ook geen rich kid :cry:) en ik weet ook nog dat ik me dan altijd zo verheven voelde want iedereen speelde met de bolle kant en dat mag in ~“echt” hockey helemaal niet!!!~

Had verder echt een tyfus hekel aan gym, alleen al de geur van het kleedlokaal trok ik niet.

10 likes

Jammer dat er zo weinig keuzevrijheid was tijdens gym. Wij mochten meestal alleen maar slagballen of honkballen. Ruige kutsport waarbij je ongewenst in de schijnwerpers werd geplaatst als je vooraan moest gaan slaan. En degene die hurkend vooraan (why??) de bal moest proberen te vangen, kreeg weleens heel hard de knuppel of bal in het gezicht. :tired_face:

6 likes

Voor mijn gevoel dragen dat soort vrouwen vaker wel dan niet zo’n soort ketting

Lillike ketting

afbeelding

Of een ander opzichtig nekhangsel om aan te duiden dat zij ‘artistiek’ zijn.

44 likes

Lag eraan.
Met trefbal wilden ze me wel allemaal direct in hun team want in dat spel ruik ik bloed.

9 likes

Gym was echt mn lievelingsvak. Heb zelfs nog bewegen sport en maatschappij gekozen zodat ik ook in mn examenjaar nog gym had

3 likes